مصطفی هدایی؛ تحلیل‌گر مسائل سیاسی و رسانه در یادداشتی به سالروز تسخیر لانه جاسوسی آمریکا و همچنین انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در این روز اشاره کرد و نوشت: در اوج رقابت‌های قدرت‌های جهانی در عصر دوقطبی و زمانی که آمریکا جهان‎خوار در اوج اقتدار خود قرار داشت و در زمانی که بسیاری از دولت‌های جهان تابع و مطیع غرب یا شرق بودند، انقلاب اسلامی ایران ، راه سومی را برای حیات و بازیگری در جهان به ملت‌ها نشان داد. برای اولین بار در طول تاریخ کشورهای اسلامی، ملت ایران با هدایت رهبری فرزانه و حکیم و الگوگیری از قیام کربلا، کاخ‌های استبداد را فروریختند و از هیمنه ابرقدرت‌ها نهراسیدند و استکبار جهانی را به زانو درآوردند تا مسیری را به سمت آینده‌ای روشن هموار سازند.

یکی از مهمترین و بدیع‌ترین صحنه‌های انقلاب اسلامی، تسخیر سفارت آمریکا در روز ۱۳ آبان به‌دست دانشجویان پیرو خط امام بود. امری که از سوی رهبر کبیر انقلاب، انقلاب دوم نام گرفت و کمر واشنگتن را در منطقه خاورمیانه شکست. شکست سنگینی که باعث شد تا کارتر؛ رئیس جمهور وقت آمریکا در انتخابات قربانی شود. این روز برای مقامات آمریکایی در طول چهار دهه گذشته همواره معنای ویژه داشته و هرگز نتوانستند طعم تلخ این تحقیر و حقارت ابرقدرتی‌شان را فراموش کنند. از این‌رو همواره در تلاش‌اند تا انتقام آن را از نظام و ملت ایران بگیرند. در دولت دونالد ترامپ، این دشمنی و خصومت به سرحد خود رسیده و برای نمونه در سال ۹۷، دولت او در تاریخ ۱۳ آبان ماه و پس از خروج از برجام، تحریم‌های نفتی و مالی را علیه ایران اجرایی کرد. دشمنان و اپوزیسیون مزدبگیر و مزدور در ماه آبان ۹۸ برنامه‌ریزی کردند تا کشور را به آشوب و بلوا بکشند. به‌طور کلی ماه آبان همچون نمکی است بر زخم‌های دولت آمریکا و از این‌رو علاقه دارند تا توطئه‌ها و خصومت‌ها را در این ماه تشدید کنند.

امسال نیز ۱۳ آبان ماه با انتخابات ریاست جمهوری آمریکا مصادف شده است. بسیاری از دولت‌ها و کشورها به رقابت میان جو بایدن و دونالد ترامپ چشم دوخته‌اند و هستند کسانی در دولت و یا احزاب سیاسی ایران که علاقه دارند یکی از دو طرف، برنده انتخابات شود. به نظر می‌رسد کفه ترازو در میان دولتمردان و اصلاح‌طلبان ایرانی برای پیروزی جو بایدن سنگینی می‌کند و این طیف‌های سیاسی بر این گمانند که پیروزی یک دموکرات می‌تواند وضعیت اقتصادی و معیشتی کشور را بهبود بخشد. انتخاب این روز به‌عنوان روزی که انتخابات آمریکا به پایان می‌رسد، جای بسی تامل دارد.

۴۱ سال پیش همین روز بر روی انتخابات ریاست جمهوری تاثیر بسزایی گذاشت و کارتر را از کاخ سفید بیرون کرد و پس از ۴۱ سال بار دیگر ایران به یکی از مهمترین مباحث چالش برانگیز در انتخابات تبدیل شده است. راهبرد فشار حداکثری ترامپ برای تسلیم و خلع سلاح ایران شکست خورد و مقاومت جانانه ملت باعث شده تا تحریم‌ها بی‌اثر شوند. این نقطه مرکزی بسیاری از حملات و انتقادات دموکرات‌ها نسبت به راهبرد ترامپ در برخورد با ایران در سیاست خارجی دولتش است. از این‌رو بار دیگر ایران می‌تواند نقش تعیین کننده در باقی ماندن ترامپ در کاخ سفید یا خروجش بازی کند و این رویداد در ۱۳ آبان ماه روی خواهد داد.

از سوی دیگر سیاست‌های استکباری ترامپ در برخورد با ملت و نظام جمهوری اسلامی، بستری را فراهم ساخت تا دولت‌های بعدی آمریکا در برخورد با ایران تقریباً خلع سلاح شوند. ترامپ هر آنچه را که می‌توانست تحریم کرد ولی به خواسته‌اش که همان مذاکره تحت سایه فشار و تهدید و تحریم بود، نرسید. در صورتی که آمریکا در دوره بعد چه ترامپ باشد چه بایدن، بخواهد با ایران وارد مذاکره شود، باید از موضع بسیار پایین‌تر اقدام کند. تحریم دیگر هیچ اثری بر سیاست‌های تنظیمی خارجی جمهوری اسلامی ندارد و ترامپ با حماقت، تمام برگ‌هایش را در دور نخست رو کرد.

مذاکره برگ برنده ای می توانست برای ترامپ در انتخابات پیش رو باشد ولی جمهوری اسلامی ثابت کرد که هرگز در شرایط فشار تن به گفت‌وگو نخواهد داد. این در حالیست که برجام به آینه عبرت، سیاست‌مداران ایرانی تبدیل شده است. بدعهدی آمریکا در این ماجرا کارکرد مذاکره برای نیل به منافع ملی را از بین برد. به نظر می‌رسد که برجام برای نبودن و نابودی منعقد شده بود و همگان بر غروب آن چند سال پس از امضاء، واقف بودند ولی برای مردم ایران آزمونی بود تا ثابت شود نمی‌توانند برای پیشرفت و توسعه به خارج از مرزها دل بست و باید به مانند انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس بر توانمندی‌های داخلی تکیه کرد.

جالب است که ۱۳ آبان امسال مردم ایران همزمان با انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، شعار «مرگ بر آمریکا» را بلندتر و رساتر و قاطعانه‌تر سرخواهند داد تا به دولتمردان آمریکایی و دل بستگان به مذاکره ثابت کنند که برای ایرانی‌ها هیچ تفاوتی ندارد در کاخ سفید چه کسی حضور داشته باشد. ایرانیان تا زمان انتقام خون سردار سلیمانی از آمریکا و تسلیم این کشور در برابر خواسته‌های ایران از پای نخواهند نشست.