"میخائیل موراشکو" وزیر بهداشت روسیه روز شنبه (دیروز) گفت؛ موسسه تحقیقاتی "گامالیا" که پروژه ساخت واکسن ضدکرونا را در دست دارد، در یک قدمی ثبت رسمی واکسن قرار دارد. این موسسه تحقیقاتی روسیه، دولتی است.

پژوهشگران این موسسه دولتی روسیه این واکسن را به روی خودشان هم آزمایش کرده‌اند.

موراشکو گفت: پس از تایید نهایی، این واکسن ابتدا در اختیار کارکنان نظام سلامت روسیه و سپس معلمان قرار خواهد گرفت.

خبرگزاری رویترز نیز به نقل از منبعی آگاه اعلام کرده که قرار است نخستین واکسن بالقوه روسیه در ماه جاری (مرداد) به تایید برسد.

تا اینجای کار روس‌ها کمتر از 5 ماه پس از "پاندمی" شدن ویروس کرونا در مسابقه ساخت واکسن جلوتر از دیگر رقبای غربی و شرقی به نظر می‌رسند.

 

دولت‌های چین، چند کشور اروپایی از جمله بریتانیا و فرانسه و ایالات متحده آمریکا هم پروژه‌هایی برای ساخت واکسن در دست دارند که برخی از آنها فاز نهایی آزمایش‌های بالینی را می‌گذراند؛ اما معلوم نیست که آیا این پروژه‌های ساخت واکسن بتواند در سال جاری وارد فاز واکسیناسیون همگانی مردم شود.

به نوشته وب سایت شبکه خبری "فاکس" آمریکا، سرعت تولید واکسن کرونا در روسیه برای بسیاری از متخصصان در کشورهای غربی سوال‌ها و تردیدهایی را ایجاد کرده؛ تردیدهایی مبنی بر اینکه ممکن است روس‌ها این واکسن را خیلی سریع از مراحل آزمایش‌های بالینی عبور داده باشند و به همین خاطر ممکن است عوارض جانبی این واکسن هنوز به طور کامل و دقیق مورد بررسی قرار نگرفته باشد.

به بیان دیگر مقایسه ساخت واکسن با ساخت نخستین فضاپیما از سوی روسیه (اسپوتنیک) در اوج دوران جنگ سرد می‌تواند گویای این ذهنیت در میان رهبران روس باشد که انگیزه رقابت با جهان غرب ممکن است دقت را فدای سرعت کرده باشد.

دکتر "آنتونی فاوچی" مدیر مرکز مقابله با بیماری‌های عفونی در آمریکا در این باره اظهار امیدواری کرده که کشورهای چین و روسیه قبل از وارد کردن هر نوع واکسن کرونا به بازار، واقعا آن را در مراحل مختلف آزمایش کرده باشند. او وعده داده ایالات متحده آمریکا تا پایان سال جاری میلادی واکسنی ایمن و موثر برای مقابله با کرونا خواهد داشت.

هنوز کارشناسان درباره ایجاد ایمنی کافی واکسن کرونا در بدن انسان به اطمینان قطعی دست نیافته‌اند و شواهد بیانگر این است که احتمال دارد واکسن کرونا ایمنی کوتاه مدتی (مثلا برای مدت 1 سال) در بدن فرد ایجاد کند و نیاز باشد هر ساله تجدید شود.

 

براساس داده‌های سازمان بهداشت جهانی ، هم‌اینک حداقل 4 واکسن بالقوه علیه ویروس کرونا در فاز سوم آزمایش‌های انسانی قرار دارند که3 مورد آنها در چین و دیگری در بریتانیاست.

به نوشته فاکس نیوز، تحولات جدید در مورد واکسن کرونا در روسیه چند هفته پس از آن صورت می‌گیرد که مقامات امنیتی در ایالات متحده، بریتانیا و کانادا اعلام کردند که هکرهای روسی مسئول حملات سایبری با هدف سرقت اطلاعات در مورد واکسن‌های احتمالی سایر کشورها بودند.

در کشورهای غربی هم تکاپویی برای پیش‌خرید واکسن‌های احتمالی در جریان است و دولت های ایالات متحده آمریکا، کانادا، بریتانیا و فرانسه صدها میلیون واکسن کرونا را به شرکت‌های سازنده سفارش داده‌اند.

همه اینها در حالی است که هنوز ابعاد مختلف ویروس کرونا برای کارشناسان شناخته شده نیست و معلوم نیست واکسن‌های تولیدی مختلف تا چه میزان بتوانند در برابر این ویروس ایمنی جمعی و دایم ایجاد کنند.