فرهاد سرخوش  با بیان اینکه کمترین میزان آب دریاچه ارومیه در سال ۱۳۹۳ یعنی یک سال قبل از آغاز کار عملی ستاد احیای دریاچه ارومیه با ۵۰۰ میلیون مترمکعب آب به ثبت رسید، اظهار داشت: هم اکنون میزان آب این دریاچه بیش از چهار میلیارد مترمکعب است.

وی با اعلام اینکه تراز دریاچه ارومیه به یک‌هزار و ۲۷۱ متر و ۵۰ سانتی‌متر رسیده، افزود: تراز امروز دریاچه ارومیه در مقایسه با کمترین ارتفاع ثبت شده برای آن نزدیک به ۱.۵ متر افزایش یافته است.

رییس دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان‌غربی با اشاره به تداوم فصل گرما و تبخیر بالای آب در حوضه آبریز دریاچه، گفت: وسعت نگین آبی آذربایجان هم‌اکنون به ۲ هزار و ۹۸۴ کیلومترمربع رسیده و نسبت به گذشته بسیار امیدوار کننده است.

وی اظهار داشت: هرچند طرح‌های مهم انتقال آب هنوز به بهره برداری نرسیده‌ و در آستانه بهره برداری هستند ولی اگر اقدامات دولت در کاهش مصرف آب کشاورزی، لایروبی رودخانه‌ها و مدیریت مصرف آب نبود، امروز شاهد افزایش هشت برابری میزان آب دریاچه ارومیه نبودیم.

سرخوش با اعلام اینکه طرح‌های مهم انتقال آب به دریاچه ارومیه طی سال جاری و به تدریج به بهره‌برداری می‌رسد، افزود: طرح انتقال آب از جنوب آذربایجان‌غربی به دریاچه هم‌اکنون بیش از ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و دی امسال همزمان با سفر رییس جمهوری به استان افتتاح می‌شود.

با وجود این افزایش نسبی تراز، نمودار تغییرات ۳۰ ساله دریاچه ارومیه بر پایه داده‌های ماهواره‌ای نشان می‌دهد که این دریاچه هنوز با روزهای خوب خود فاصله زیادی دارد و افزایش بارش‌ها و استفاده بهینه از منابع آبی بر اساس سیاست‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه می‌تواند ضمن ادامه روند افزایش تراز آب این دریاچه، به احیای کامل آن بینجامد.

قبل از تشکیل ستاد احیای دریاچه ارومیه تراز این حوزه آبی بسته سالانه به طور متوسط ۴۰ سانتی‌متر کاهش می‌یافت اما در سایه اقدامات دولت تدبیر و امید، روند خشک شدن آن متوقف شد.

هرچند تراز یک‌هزار و ۲۷۴ متر به عنوان ارتفاع اکولوژیک دریاچه ارومیه اعلام شده‌ ولی این دریاچه در تراز یک‌هزار و ۲۷۲ متر هم شرایط مطلوب خواهد داشت و بیش از ۹۵ درصد کانون‌های ریزگرد آن رفع خواهد شد.

دریاچه ارومیه در قالب طرح‌های ستاد احیا قرار است ظرف مدت ۱۰ سال /از ۱۳۹۴/ به تراز اکولوژیک خود برسد که حدود یک‌ونیم تا ۲ سال از برنامه عقب است؛ این دریاچه از اواسط دهه ۱۳۸۰ شروع به خشک شدن کرد و بنا بر آمار بین‌المللی تا سال ۲۰۱۵ میلادی حدود ۸۰ درصد از مساحت آن خشک شد.