به گزارش پارس به نقل از تسنیم قربانعلی سعادت امروز در دیدار با تعدادی از اساتید دانشگاه زوریخ سوئیس اظهار داشت: مردم منطقه و دولت یازدهم مصمم به اجرای طرح‌های احیای دریاچه ارومیه است بنابراین تلاش می‌شود با همدلی و همزبانی بتوان از این نقطه بحرانی عبور کرد و شاهد بازگشت دریاچه به شرایط پرآبی بود.

وی افزود: حمایت از طرح‌های موثر در احیای دریاچه ارومیه به شدت از سوی دولت انجام می‌شود و در این راستا از دانشمندان، پژوهشگران و محققین داخلی و خارجی که طرح‌های علمی و عملی مفید برای کمک به احیای دریاچه ارومیه ارائه دهند، حمایت می‌شود.

استاندار آذربایجان غربی گفت: اظهار کرد: مطالعات علمی اولیه طرح انتقال آب از دریاچه وان به دریاچه ارومیه باید انجام شود تا در صورت مثبت بودن نتایج مطالعات، نسبت به برنامه ریزی برای اقدامات عملیاتی کوتاه مدت و میان مدت اقدام شود.

وی افزود: در یک سال اخیر مردم همکاری خوبی در مشارکت در برنامه‌های ستاد احیا دریاچه ارومیه داشته‌اند بطوریکه در هفته دولت امسال، با مشارکت جمعی از باغداران، 1357 هکتار از اراضی حاشیه دریاچه ارومیه مجهز به سیستم آبیاری نوین شد.

سعادت گفت: کشت گیاه در حاشیه دریاچه ارومیه برای جلوگیری از بروز طوفان‌های نمکی، تصفیه فاضلاب شهرهای اطراف و انتقال پساب آن به بدنه اصلی دریاچه، انتقال و هدایت آب رودخانه‌ها به دریاچه ارومیه و مدیریت بهینه مصرف آب در حوزه کشاورزی به همراه تغییر الگوهای آبیاری از سنتی به مدرن، در زمره برنامه‌ها و طرح‌هایست که در این منطقه اجرایی می‌شود.