یوسف بیدخوری در این‌باره اظهار کرد: آمار خسارت‌ها به حوزه گردشگری استان ۱۷ هزار و ۸۳۹ میلیارد ریال یعنی حدود ۱۷۰۰ میلیارد تومان طی پنج‌ماه گذشته (از اول اسفندماه تا پایان تیرماه) برآورد شده که پیش از این برآوردی برای سه‌ماه اول با رقمی حدود هزار و ۶۷ میلیارد تومان اعلام شده بود.

وی عنوان کرد: این میزان خسارت شامل زمینه‌های فعالیت هتل، هتل‌آپارتمان، مهمان‌پذیر، خانه‌مسافر، دفاتر خدمات مسافرتی، شرکت‌های فعال در حوزه گردشگری سلامت، اقامتگاه‌های بوم‌گردی، راهنمایان گردشگری، موسسات آموزشی گردشگری، مجتمع‌های رفاهی و مراکز رفاهی و پذیرایی زیر نظر میراث فرهنگی است.

معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی افزود: همچنین سرمایه در گردش مورد نیاز برای این تاسیسات ۲۴ هزار و ۶۶۰ میلیارد ریال برآورد شده است.

وی افزود: متاسفانه در حال حاضر تنها حدود یک‌سوم از تاسیسات گردشگری استان فعال هستند و سایر تاسیسات به دلیل شیوع کرونا فعالیتی ندارند. ضمنا واحدهای بازگشایی شده به خاطر وضعیت خاصی که مشهد برای کرونا دارد، درصد اشغالی نزدیک به ۱۰ درصد را به خود اختصاص داده‌اند که هرگز توجیه اقتصادی ندارد.

معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی عنوان کرد: پیش از این برنامه‌هایی به لحاظ تقاضای سفر و ایجاد رونق در حوزه گردشگری پیش‌بینی شده بود، اما همه این موارد منوط به شرایط کرونا در استان است و اگر قرار باشد به دلیل سفر سلامتی مردم به خطر افتد، قطعا اقبالی از این موضوع نکرده و به تبع تبلیغی نیز انجام نخواهیم داد تا شرایط مناسب‌تری فراهم شود.

بیدخوری یادآور شد: طبیعتا در آینده برای برگزاری تورهای آشناسازی، جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های مختلف در صورت فراهم شدن شرایط آمادگی کامل داریم تا رکود موجود در حوزه گردشگری که منجر به بیشترین خسارت و مشکلات ناشی از کرونا به کسب و کارهای این حوزه و به ویژه سیستم حمل و نقل و کسب و کارهای مرتبط با سفر شده است، جبران شود.

وی تصریح کرد: این امر نیز طبیعتا به محدودیت‌های ناشی از کرونا و توصیه‌های سازمان بهداشت جهانی، سازمان جهانی جهان‌گردی، وزارت بهداشت و... و تاکید به ماندن در خانه و موکول سفرها به آینده مربوط است. ما نیز منتظر فرصت دیگری هستیم که در این زمینه بتوانیم با بهبود اوضاع فعالیت‌هایی را انجام دهیم.

معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: امیدواریم با تولید واکسن در زمینه بیماری کرونا، گردشگری خود را مهیا کند و به شرایط قبلی خود بازگردد. اما باید گفت در هر حال گردشگری شاید به شرایط قبل از کرونا برنمی‌گردد و قطعا متفاوت‌ از گذشته است و فضای مجازی هم پررنگ‌تر خواهد شد. ضمن این که در این مدت تلاش کردیم با معرفی جاذبه‌های گردشگری از طریق رسانه اقداماتی را انجام داده و خلاءهای سفر را پر کنیم.