به گزارش پارس نیوز، 

ابوالفصل مکرمی فر روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: یکی از راهکارهای برون رفت از فشارهای اقتصادی ناشی از تحریم ها، حمایت از تولید محصولات داخلی و صادرات آنهاست.
وی اظهار داشت: گوهر سنگها به دلیل نیاز به طراحی، تراش و تبدیل آنها به محصول قابل فروش در بازار، علاوه بر ایجاد ارزش افزوده بسیار مناسب اقتصادی امکان ایجاد اشتغال پایدار را در سطح وسیعی فراهم می کنند.
وی گفت: تجاری سازی قانونمند این کالا برای واردات و صادرات در رونق بازار داخلی و ارزآوری بسیار حائز اهمیت است.
مکرمی فر افزود: از آن جایی که مشهد توسط شورای جهانی صنایع دستی به عنوان شهر جهانی گوهر سنگ شناخته شده است باید مقررات واردات و صادرات آن در مشهد به عنوان شهر معین توسط بخشهای مرتبط اعم از بانک مرکزی، گمرک و اداره استاندارد، طراحی و اجرا شود.
وی اظهار داشت: همچنین تولید کنندگان، تجار و صادر کنندگان آن باید با اتکا به ضوابط و مقرراتی که تدوین و‌ تصویب می شود اقدام به تجارت قانونمند کنند و در جریان این تجاری سازی نواقص و مشکلات طرح رفع شود تا در صورت ایجاد ارزش افزوده مطلوب، این فرایند در کل کشور توسط قوای مقننه، مجریه و قضائیه دارای چهارچوب و ضوابط ملی شود.
وی گفت: شهر معین گوهرسنگها یکی از زیرساختهای ضروری برای توسعه بازار داخلی و خارجی گوهرسنگهای قیمتی و نیمه قیمتی و به عنوان یکی از الزامات اقتصاد بدون اتکا به نفت است.
مرداد ماه 1395 بر اساس اعلام شورای جهانی صنایع دستی، مشهد مقدس به عنوان شهر جهانی سنگ های قیمتی انتخاب شد.
7496 / 6053