به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، در این میان فرمانداران و شهرداران اکثر بخشهای آمریکا صراحتا این پیام را برای مردم حوزه‌هایشان فرستاده‌اند که انتظار نداشته باشند دولت فدرال به نجات آنها بیاید.

در سراسر بحران شیوع کرونا رئیس جمهور آمریکا عادت داشته که اطمینان بخشی فوری بدهد و مقامهای محلی و ایالات را که به هشدارهایش توجه نکنند تهدید نماید اما در حالی که همه گیری کرونا همچنان این کشور را در می‌نوردد حالا کارها کم سر و صدا شده‌اند.

مناطق وسیعی از شهرهایی نظیر لس آنجلس، هیوستن و حومه واشنگتن رو به مخالفت با درخواست ترامپ برای بازگشایی کامل مدارس در پاییز امسال آورده‌اند. آنها طی چند روز گذشته اعلام کردند تشدید شیوع و ابتلای به ویروس باعث می‌شود که آنها گشایش ساختمانها برای آموزش حضوری را به تاخیر بیندازند. مناطق دیگری شامل نیویورک و شیکاگو هم از برنامه‌های اولیه خود برای اجرای ترکیبی از آموزش حضوری و اینترنتی رونمایی کرده‌اند.

هم زمان فرمانداران و شهرداران عمده مناطق آمریکا دست از درخواست برای دریافت کمکهای بیشتری فدرال برداشته‌اند. به جایش آنها صراحتا گفته‌اند بار مسئولیت مقابله با تشدید شیوع ویروس بر شانه مناطق و گروه‌ها است.

مایک دواین، فرماندار جمهوریخواه اوهایو اخیرا به مردم این ایالت گفت: آینده ما حقیقتا در دستان خود ما است.

این هشدارها از جانب تعداد زیادی از فرمانداران و شهرداران آمریکا مغایر با دورنمای خوش‌بینانه ترامپ است. او اخیرا اظهارنظرهایش درباره ویروس را محدود کرده و توجهش را معطوف به تلاشهای دولتش برای احیای اقتصاد و حمله به رقیب انتخاباتی دموکرات مفروضش، جو بایدن کرده است.

با مشاهده روند تنزلی محبوبیت ترامپ در نظرسنجی‌ها به سبب مدیریت او در قبال بحران شیوع کرونا آن هم کمتر از چهار ماه باقی مانده تا زمان انتخابات، مقامهای دولت می‌گویند رئیس جمهور ممکن است نیاز به رفتن به سراغ یک رویکرد تهاجمی‌تر پیدا کند.

کلیان کانوی، یک مشاور ارشد کاخ سفید، متذکر شد نظرسنجی‌ها در اوایل بحران شیوع کرونا نشان دادند که اکثریت آمریکایی‌ها عملکرد وی در قبال شیوع این بیماری را تایید می‌کنند. آن برای زمانی بود که ترامپ تقریبا هر روز یک کنفرانس خبری در خصوص کرونا برگزار می‌کرد.

این رویکرد رهاسازی اخیر او در قبال کروناویروس بر خلاف حرفها و کارهایش علیه آن چیزی است که او به تمسخر "اوباش چپگرا" توصیف می‌کند؛ معترضانی که در سراسر کشور به خیابانها آمدند تا در پی قتل جورج فلوید در مینیاپولیس، به بی عدالتی نژادی اعتراض کنند.

ترامپ ماموران امنیتی فدرال را در پورتلند، اورگان مستقر ساخته و زمانی که این ماموران رو به دستگیر کردن مردم خیلی دورتر از اموال فدرال تحت حفاظت خود آوردند، این امر باعث خشم مقامهای ایالتی و شهری شد. شهردار پورتلند روز جمعه خواستار آن شد که ترامپ آنها را خارج سازد.

به رغم دورنمای خوشبینانه ترامپ در قبال همه گیری ویروس، برخی کارشناسان ارشد سلامت عمومی در کمیته ضربت کروناویروس کاخ سفید به ویژه دکتر آنتونی فائوچی، کارشناس ارشد بیماری‌های عفونی پرچم‌های قرمز هشدار را بالا برده‌اند.

فائوچی هشدار داد، آمریکا به زودی ممکن است به نرخ ۱۰۰ هزار ابتلا در هر روز برسد. او در یک گردهمایی با میزبانی دانشکده پزشکی دانشگاه استنفورد خاطرنشان کرد: ما هنوز شروع به دیدن پایان آن نکرده‌ایم.

اما در این مقطع مقام‌های منتخب دیگر نگاهشان را از کاخ سفید برگرفته و با اتکا به شرایط خودشان با این بحران در حال تغییر روبرو می‌شوند. در سطح محلی به ویژه در شهرهای تحت کنترل دموکراتها به نظر می‌رسد کسی توجهی به اطمینان بخشی‌های ترامپ در خصوص این که "واکسن بیماری با سرعتی بالا تولید می‌شود" و "اقتصاد در حال بازگشت به سطح قبل از همه گیری بیماری است"، ندارد.

اسکات گوتلیب، یک کمیسیونر سابق اداره غذا و داروی آمریکا گفت، تحولات منجر به یک سری استراتژی‌های ایالتی برای مقابله با ویروس شده‌اند.