دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا روز جمعه کشور‌هایی را که علی‌رغم شیوع ویروس کرونا به سرعت برای خروج شهروندان خود  اقدام نمی‌کنند، به تعلیق صدور روادید تهدید کرد.

او در یادداشتی به وزارت خارجه و امنیت میهن این کشور نوشت  این وزارت‌خانه باید هر گونه وقفه و تاخیر در پذیرش افراد خارجی که شهروند، ساکن و یا دارای ملیت یک کشور خاص هستند را به وزارت خارجه اطلاع دهد و در این خصوص اقدام شود.

طی هفت روز پس از اطلاع رسانی، وزارت امور خارجه سپس طرحی را برای اعمال تعلیق ویزا طبق دستور اجرایی که ترامپ در ژانویه امضا کرده است، آغاز می‌کند. ترامپ در این یادداشت نوشت کشور‌هایی که پذیرش شهروندان خود را از آمریکا رد می‌کنند یا به طور غیرمنطقی به تاخیر می‌اندازند، خطرات غیر قابل پذیرشی را برای سلامت عمومی آمریکایی‌ها ایجاد می‌کنند. وزارت خارجه آمریکا باید بتواند بازگرداندن اتباع بیگانه را که قوانین این کشور را نقض می‌کنند، اجرایی کند.

یادداشت تهدیدآمیز رئیس جمهور آمریکا در ادامه اتهام زنی به دیگر کشور‌ها به سوء استفاده و بهره گیری از این کشور در مواردی از جمله توافقات تجاری «ناعادلانه» و دیگر موضوعات است.

بر اساس آخرین آمار منتشره تا روز جمعه، وزارت خارجه آمریکا از ۲۹ ژانویه ۵۶ هزار و ۳۸۵ شهروند خود را از دیگر کشور‌های دنیا به دلیل همه گیری ویروس کرونا به این کشور بازگردانده است.

موارد ابتلا به ویروس کرونا در آمریکا روز جمعه از ۴۷۲ هزار مورد گذشت و این تعداد به میزان ۳۰ هزار تا ۳۵ هزار مورد در روز در حال افزایش یافتن است چرا که آزمایش‌های بیشتری انجام می‌شود. آمریکا همچنان در صدر کشور‌ها دارای بیشترین آمار ابتلا به ویروس کرونا قرار دارد.