آیت‌الله مصطفی محامی به مناسبت فرا رسیدن هفته قوه قضائیه در دیدار با شورای قضایی سیستان و بلوچستان اظهار داشت: یکی از نکاتی که باید حوزه قضائی به آن توجه داشته باشد توجه به کار فرهنگی و فرهنگ‌سازی برای پیشگیری از وقوع جرم است.

امام جمعه زاهدان با اشاره به آماده بودن فضای سیستان و بلوچستان برای انجام کارهای فرهنگی، ادامه داد: همه دستگاه‌ها با توجه به نیاز استان باید در این امر فعالیت کنند و دستگاه قضا نیز به عنوان مدعی‌العموم نقش متولی را ایفا کرده و با اعلام، رصد و پیگیری برنامه‌های فرهنگی به تاثیرگذاری مطلوب فرهنگی کمک کند.

نماینده رهبر معظم انقلاب در امور اهل سنت سیستان و بلوچستان با ابراز نگرانی نسبت به معرفی نکردن مسئلان خاطی به افکار عمومی، خاطرنشان کرد: گاهی اوقات مسئول متخلف را به بهانه حفظ آبروی نظام بدون سر و صدا جابه‌جا می‌کنند که این اقدام بیش از معرفی کردن آنان منجر به بی‌آبرویی شده و حتی ممکن است زمینه را برای منصوب شدن فرد در جایگاه دیگری فراهم کند.

آیت‌الله محامی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب درباره عدالت و لزوم تلاش بیشتر در این عرصه، افزود: با وجود همه تلاش‌ها در طول انقلاب اسلامی، هنوز به اهداف مدنظر دست نیافته و از برنامه عقب هستیم.

رئیس شورای امر به معروف و نهی از منکر سیستان و بلوچستان با برشمردن عرصه‌های مختلف عدالت از جمله اقتصادی، فرهنگی، آموزشی، سیاسی و اجتماعی، یکی از عرصه‌های مهم را عدالت قضایی دانسته و خاطرنشان کرد: باید زمینه‌سازی و فرهنگ‌سازی برای پذیرش قانون از سوی آحاد جامعه صورت گیرد تا قانون فارغ از جایگاه اجتماعی و همچنین قومیت و مذهب برای همه اجرا شود.

نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان با ابراز تاسف از عدم تحقق عدالت قضایی در برخی از موارد، گفت: قوانین را با قاطعیت توأم با ملاطفت و همچنین رعایت کامل اخلاق اسلامی اجرا کنید تا عدالت حتی برای کسی که قانون علیه وی صادر شده آسان و شیرین شود.

آیت‌الله محامی با تاکید بر لزوم کادرسازی در حوزه قضائی، بیان کرد: قوه قضائیه به نیروهای عالم، قانوندان، فهیم، باهوش، خوش‌فکر، قاطع و متعهد نیاز دارد که نیروهای موجود برای رسیدن به این سطح باید تقویت شوند.

نماینده رهبر معظم انقلاب در امور اهل سنت سیستان و بلوچستان بر جذب نیروهای بومی و تقویت آنها برای خدمت به استان تاکید کرد و افزود: در استخدامی‌های جدید برای اینکه نیروها در استان ماندگار باشند اولویت با عناصر بومی است.

امام جمعه زاهدان با تاکید بر پیشگیری از وقوع جرم از طریق شناسایی و رفع عوامل آسیب‌زا، تصریح کرد: دستگاه‌های نظارتی در مواقعی که متوجه بروز تخلف در میان مردم، ادارات و دستگاه‌های نظام می‌شوند همان جا باید ضمن برخورد قاطع اجازه سنگین‌تر شدن پرونده را ندهند.

آیت‌الله محامی با تاکید بر نظارت جدی‌ دستگاه‌های نظارتی، خاطر نشان کرد: در قضیه پرونده‌های بزرگ فساد کشور، این ابهام وجود دارد که در این مدت دستگاه‌های نظارتی چه می‌کردند و چرا کسی از درون و بیرون دستگاه مربوطه خبر نداشت.

رئیس شورای راهبردی سیستان و بلوچستان ضمن اشاره به محتوای بیان شده در هفته قوه قضائیه سال گذشته،گفت: پارسال براساس آیات قرآن کریم رعایت نکاتی مثل لزوم قانون مداری، مقاومت در برابر وسوسه‌ها و هوای نفس، رعایت اخلاق در قضاوت و تکریم ارباب رجوع، ترجیح مصالحه و جلب رضایت طرفین، تسریع در رسیدگی به پرونده‌ها خصوصا پرونده‌های کلان استان، احقاق حقوق مردم و رسیدگی به مفاسد دستگاه‌های حاکمیتی، پیشگیری از وقوع جرم، ارتقای جایگاه دستگاه قضا، حفظ روحیه انقلابی و انگیزه الهی مطرح شده که همچنان بر روی آن تاکید می‌شود.