سیدمحمد هاشمی شهری اظهار داشت: شاهد اوج گرفتن همه‌گیری ویروس کرونا در استان سیستان و بلوچستان هستیم و متاسفانه گردش ویروس را در تمامی شهرهای استان داریم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان افزود: این شرایط به نحوی است که  شب گذشته  85 بیمار  حاد تنفسی و کرونا مثبت در بیمارستان «بوعلی» مرکز نگهداری مبتلایان کرونا در زاهدان بستری بودند و برای نخستین بار پس  از شروع بحران کرونا همکاران ما در این بیمارستان اعلام کردند ظرفیت بستری در این بیمارستان تکمیل شده است.

وی بیان کرد: ما با یک بیماری نوپدید مواجهه هستیم و این ویروس در هر استان و منطقه، رفتار متفاوتی را نشان می‌دهد. هرگونه تجمع می‌تواند شروع یک طغیان در یک نقطه و منطقه باشد. فاصله‌گذاری اجتماعی مسئله مهم  و حیاتی در پیشگیری از این بیماری است و توصیه می‌شود هم در منزل و در خارج از منزل رعایت شود.

هاشمی شهری با بیان اینکه مراکز 16 ساعته مراکز نمونه‌گیری نیستند و به عنوان مراکز غربالگری و رصد بیماری کرونا راه‌اندازی شده‌اند، افزود: در مجموعه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی زاهدان تاکنون 11 مرکز 16 ساعته با هدف کاهش بار مراجعات بیمارستان‌ها راه‌اندازی شده است. نمونه‌برداری کرونا در این مراکز فقط از افراد دارای علائم  و با تایید پزشک مرکز انجام می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان ادامه داد:  طی این مدت 43 هزار 300 نفر به این مراکز مراجعه کرده‌اند و توسط همکاران پزشک مورد ویزیت و بررسی قرار گرفتند که از این تعداد از 6 هزار 800 نفر فرد مشکوک و دارای علائم، نمونه‌برداری کرونا گرفته شده است.

وی اظهار داشت: در مجموعه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی زاهدان 3 آزمایشگاه تخصصی کرونا فعال است که تاکنون  روی بیش 14 هزار 800 نمونه اقدامات تشخیصی لازم انجام شده است. رعایت بهداشت فردی، شستشوی مرتب دست‌ها و استفاده از ماسک در مکان‌های شلوغ و تجمعی مورد تاکید است.