به گزارش پارس به نقل از مهر، بر اساس استانداردها، حد مجاز ذرات معلق در هوا ۱۵۰ میکرو گرم بر متر مکعب بوده که اکنون سطح غلظت ذرات معلق در هوای منطقه سیستان بر اساس اعلام اداره کل هواشناسی سیستان و بلوچستان با توجه به ساعت آغازین توفان، ۲۸۶ میکرو گرم یعنی حدود دو برابر حد مجاز است که باز هم مردم را به ویژه از بعد بیماری های تنفسی و چشمی در معرض خطر قرار داده است.

میزان غلظت ریزگردها در سیستان افزوده می شود

کارشناس هواشناسی سیستان و بلوچستان در این باره به خبرنگار مهر گفت: پیش بینی می شود که از عصر امروز بر شدت توفان افزوده شود که این شرایط میزان ریزگردها و آلاینده ها را افزایش می دهد.

مرتضی فرجی گفت: اکنون توفان با سرعت ۷۲ کیلومتر منطقه را در برگرفته است که بر اثر آن میزان آلاینده ها به دو برابر حد مجاز رسید و شعاع دید افقی تا هزار متر کاهش یافته است.

وی بیان کرد: بر اساس پیش بینی های صورت گرفته این شرایط جوی تا اواخر فردا بر سیستان حاکم است و از اوایل روز دوشنبه شاهد کاهش توفان هستیم، همچنین کاهش دما در نیمه شمالی استان نیز پیش بینی شده است.

کارشناس هواشناسی سیستان و بلوچستان تاکید کرد: توفان سیستان نیز بر مناطق مرکزی استان از جمله زاهدان و نصرت آباد اثر خواهد گذاشت و از عصر امروز شاهد وزش باید و غبارآلود بودن فضا در این مناطق خواهیم بود.

وی یاد آور شد: همچنین دریای عمان به خصوص قسمت شرقی آن مواج است.

تمامی محورهای سیستان باز است

فرمانده پلیس راه شمال سیستان و بلوچستان نیز اعلام کرد: اکنون کلیه محورهای ارتباطی سیستان باز است.

آماده باش مراکز درمانی و نیروی های امدادی

دانشگاه علوم پزشکی زابل نیز در همین راستا اعلام کرد که کلیه بیمارستان ها و مراکز درمانی تحت پوشش این دانشگاه به منظور خدمات دهی مناسب به بیماران تنفسی احتمالی به حالت آماده باش در آمدند.

این دانشگاه اعلام کرد: همچنین توزیع ماسک رایگان در مناطق بحرانی و آلوده نیز در دستور کار قرار دارد و کلیه تلاش خود را برای حفظ سلامت مردم بکار خواهیم گرفت.

همچنین هلال احمر سیستان و بلوچستان از آمادگی تیم های امدادی به حادثه دیدگان احتمالی در منطقه سیستان خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، تراژدی تلخ و غمناک تکراری این روزهای سیستان، در منطقه در حال تکرار شدن بوده و زندگی مردم را با سختی و دردهای بی شمار روبرو کرده است، آمارها می گوید سالانه ۵۰۰ نفر به بیماری سل در سیستان مبتلا می شوند که از این حیث رتبه نخست ابتلا به این بیماری را در کشور دارد، این درحالی است که در بیمارستان زابل تنها  ۱۵تخت به بیماران تنفسی ناشی از توفان های خشن موسمی ۱۲۰روزه اختصاص یافته است.