بهره گیری رژیم تروریستی آمریکا از پایگاه هوایی خود در رامشتاین آلمان برای ترور سردار شهید سلیمانی، موضوعی است که به واسطه ی شیوع پاندمی کرونا، مغفول مانده و به حد کافی به آن پرداخته نشده است. این در حالی است که در خود آلمان نیز این موضوع مورد توجه برخی از محافل و افراد قرار گرفته و در مورد خدمات رسانی پایگاه رامشتاین برای اقدامات تروریستی رژیم آمریکا، ۴ پرونده در نزد نظام قضایی آن کشور ثبت شده است. از این 4 پرونده، دو پرونده به ترور ناجوانمردانه سردار شهید سلیمانی و دو پرونده دیگر مربوط به حملات پهپادی به یمن با بهره گیری از پایگاه رامشتاین و کشته شدن یک سومالیایی و یک نفر دیگر است. در پرونده مربوط به ترور سردار شهید سلیمانی، از سویی 8 نفر از اعضای حزب چپ و از سوی دیگر یک نفر صلح دوست آلمانی علیه دولت آلمان، اقامه دعوی کرده اند.  

دادخواست نمایندگان حزب چپ آلمان شامل موارد زیر است: بهره گیری از پایگاه هوایی آمریکا در رامشتاین در اقدام تروریستی؛ نادیده گرفته شدن تعهد و وظیفه آلمان برای جلوگیری از نقض حقوق بین الملل؛ کمک به کشتن یک نظامی ارشد ایرانی و همراهان او و نهایتا مسئولیت کیفری دولت آلمان بر اساس بخش ۸ و ۱۳ و بخش ۲۷ و ۱۳ قانون کیفری و قانون جنایت علیه حقوق بین الملل آلمان.

باید گفت که نقش پایگاه هوایی آمریکا در رامشتاین برای انجام عملیات پهپادی، حیاتی است، چرا که هدایت حملات یا عملیات پهپادی در خاورمیانه از جمله عراق بواسطه انحنای زمین نمی تواند مستقیما از خاک آمریکا صورت پذیرد. هدایت عملیات مربوط به ترور شهید سلیمانی هم از عراق یا کشورهای همجوار صورت نگرفته، هر چند که پرواز آنها می تواند از خاک عراق یا کشورهای همجوار صورت گرفته باشد. اطلاعات و دستورات مربوط به این عملیات از طریق ماهواره و بواسطه رله از پایگاه رامشتاین شکل گرفته است. اگر پایگاه رامشتاین در این عملیات دخیل نبود، آمریکا قادر به سرانجام رساندن آن نمی شد. دستورات از آمریکا و از طریق پایگاه رامشتاین به پهپادهای دخیل در ترور سردار شهید سلیمانی رله شده و پهپادها هم از طریق همان پایگاه اطلاعات لازم را به فرماندهی در آمریکا منتقل کردند. 

اطلاعات افشا شده نشان می دهد که در حال حاضر دو مرکز در جهان وجود دارند که با بهره گیری از آنها آمریکا توان انجام عملیات پهپادی در جهان را دارد و بدون آنها نمی تواند چنین عملیاتی را انجام دهد. یکی از این پایگاه ها رامشتاین در خاک آلمان و دیگری پایگاه کریچ در شهر کوچکی در نوادای آمریکاست. پایگاه کریچ و پنتاگون از طریق فیبر نوری به پایگاه رامشتاین وصل است و در زمان هر عملیاتی، هدایت گر پهپاد با وارد ساختن رمز اختصاصی خود به سیستم مرکز عملیات در پایگاه هوایی رامشتاین وارد شده و با برقراری ارتباط، پهپاد را هدایت می کند. 

رژیم آمریکا در آوریل 2010 و نوامبر 2011، موضوع بهره گیری از پایگاه رامشتاین برای رله ماهواره ای و هدایت پهپادها را به دولت آلمان اطلاع داده و مطابق با گزارش رسانه ای، این امکان در پایگاه مذکور راه اندازی شده، این در حالی است که آلمان هیچ گونه اعتراضی در قبال درخواست های آمریکا و راه اندازی سیستم مذکور نکرده است. یکی از اعضای سابق نیروی هوایی آمریکا که در چندین عملیات پهپادی شرکت داشته، در پاسخ به سوالات نمایندگان در جلسه استماع کمیته پارلمان آلمان تایید کرده که پایگاه هوایی رامشتاین، آمریکا را قادر به عملیات پهپادی در خاورمیانه کرده است. بنابراین نقش این پایگاه در انجام عملیات پهپادی در جهان کلیدی است. 

دولت آلمان بواسطه همکاری با اقدامات تروریستی آمریکا از جمله ترور سردار شهید سلیمانی نه تنها قوانین و حقوق بین الملل را نادیده گرفته، بلکه به قوانین و مقررات داخلی آن کشور هم بی توجه بوده است. برای نمونه، دادگاه قانون اساسی فدرال آلمان در تاریخ ۱۵ مارس ۲۰۱۸ طی حکم۱۳۷۱/۱۳ ۲BVR، دولت آلمان و تمام اعضای آن را موظف ساخت که از مقررات حقوق بین الملل تبعیت کرده و با اعمال حقوق بین الملل در حوزه اختیارات و نظارت خود، از نقض آن خودداری کنند. بر اساس این حکم، دولت آلمان موظف است که از نقض نشدن حقوق بین الملل در خاک آن کشور، اطمینان حاصل کند. از سوی دیگر بر اساس حقوق کیفری آلمان، قتل فریبکارانه، خطر عمومی را در پی داشته و ضمن نقض منافع عمومی، امنیت را هم تهدید می کند. ترور سردار شهید سلیمانی یک قتل فریبکارانه به حساب می آید، چرا که سردار سلیمانی و همراهانش که بنابر دعوت رسمی مقامات ذیربط عراقی به آن کشور سفر کرده بودند، انتظار حمله از سوی نیروهای متجاوز را نداشته اند. در چنین وضعیتی طبیعتا آنها هیچ آمادگی یا فرصتی هم برای دفاع نداشتند و بهره گیری رژیم آمریکا از اصل غافلگیری، یک قتل فریبکارانه است. 

پایگاه هوایی رامشتاین در قلمرو آلمان قرار دارد و منطقه ای فراسرزمینی به حساب نمی آید و مطابق با آنچه بیان شد، دولت آلمان به ویژه اعضای ذیربط دولت، در قضیه ترور سردار شهید سلیمانی هم از تعهد و وظیفه خود طبق مقررات داخلی در خصوص اجرای حقوق بین الملل عدول کرده اند و هم مستقیما ناقض حقوق بین الملل بوده اند. علاوه بر ترور سردار سلیمانی قوانین داخلی و بین الملل در قضیه حملات پهپادی با استفاده از پایگاه رامشتاین به یمن هم نقض شده است. 

ترور ناجوانمردانه سردار شهید سلیمانی در چارچوب قواعد و مقررات زمان صلح و با رعایت تضمین های حقوق بشری، غیرقابل توجیه است و دولت آلمان در اقدام غیر قانونی و نامشروع آمریکا، شریک است. چنانچه دولت آلمان و اعضای ذیربط به قوانین داخلی و حقوق بین الملل پایبند بودند، هرگز اجازه نمی دادند که از پایگاه رامشتاین برای ترور سردار شهید سلیمانی استفاده شود و چه بسا سردار سلیمانی و همراهان او الآن زنده بودند. 

البته دولت آلمان با موضع گیری غیر منطقی خود در زمان ترور سردار شهید سلیمانی، همراهی خود را با رژیم آمریکا نشان داده بود، به طوری که اقدام ناجوانمردانه آمریکا را «واکنش به تحریکات» ایران ارزیابی کرد و معاون سخنگوی دولت آلمان، در کنفرانس خبری در برلین گفت: «رویکرد آمریکایی واکنشی است به کلیه تحریکات نظامی که بر عهده ایران است.» قبل از ترور هم واکنش های آلمان به قدر کافی غیر منطقی بود، به طوری که به دنبال محاصره سفارت آمریکا در بغداد توسط مردم عراق که در حمله غیرقانونی آمریکا به پایگاه الحشد الشعبی، 25 نفر از پاکترین فرزندان خود را از دست داده بودند، آلمان ضمن محکوم سازی تعرض به اماکن دیپلماتیک آمریکا، به طور شگفت آوری از ایران خواست که «به سیاست بی‌ثبات‌ کننده خود در منطقه خاتمه دهد.» به قول سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان، «آلمان در حالی این اتهام را با خطا و دروغ به ایران می‌زند که چشمان خود را در مقابل مداخلات غیر قانونی آمریکا به عنوان مهم‌ترین عامل بی‌ثباتی غرب آسیا بسته است.» 

در زمان جنگ تحمیلی هم آلمان در کنار رژیم آمریکا و کشورهای دیگر اروپایی علاوه بر پشتیبانی از رژیم صدام، سلاح ها و تجهیزات زیادی از جمله سلاح های شیمیایی را در اختیار آن رژیم گذاشت. ایران همیشه داغدار از دست دادن بهترین فرزندان خود است که با به کارگیری بمب های شیمیایی ساخت آلمان توسط رژیم صدام، به شهادت رسیدند. هنوز آثار ویرانگر این بمب ها، مصدومین شیمیایی کشورمان را رها نکرده و روی سلامت فرزندان آنها و نسل های بعدی نیز تاثیر منفی گذاشته است. هنوز خرابی های ناشی از بهره گیری رژیم صدام از تسلیحات آلمانی علیه شهرها و تاسیسات ایرانی به طور کامل ترمیم نشده است.

همچنین دولت آلمان به عنوان عضو اروپایی برجام در کنار فرانسه و انگلیس با بی عملی خود، در درد و رنج فراوان مردم کشورمان به ویژه بیماران صعب العلاج شریک است. آلمان با چنین نگرشی که نزدیک به مرز اطاعت از آمریکاست و در تروریستی اعلام کردن حزب الله لبنان به خوبی به نمایش گذاشته شد، کارت های سیاسی خود را در منطقه، جائی که رفتار سیاسی هر کشور با دقت تمام زیر نظر قرار می گیرد، از دست می دهد. در هر حال اقدامات ایذایی آلمان هرگز از ذهن مردم ایران پاک نخواهد شد و دولت و دستگاه دیپلماسی کشورمان نیز موظف است که در تعامل با این کشور تمامی مواضع و اقدامات خصمانه آن را در نظر گیرد.