محمد امیدی، کارشناس سیاسی با اشاره به روز قدس تصریح کرد: قبل از انقلاب اسلامی نظام سلطه جهانی به دنبال این بود که مسئله فلسطین فراموش شود و صهیونیست‌ها برای همیشه با امنیت در آنجا زندگی کنند، در آن زمان عرب‌ها اختلافاتی با رژیم صهیونیستی داشتند و روز قدس در ذهنیت همه یک مسئله عربی بود.

 وی افزود: هنر امام خمینی (ره) این بود که  روز قدس را از حالت عربیت و یک منطقه بودن خارج و به مسئله جهانی تبدیل کند به طوری که امروزه در هر جای دنیا مسئله فلسطین و قدس مطرح است.

این کارشناسی سیاسی اظهار کرد: امام خمینی (ره) مسئله قدس را به یاد تمامی انسان‌هایی که وجدان آگاه و بیدار داشتند آورد و به عنوان مهمترین مسئله جهان مطرح کرد که این بسیار ارزشمند است.

 وی تأکید کرد: می‌توان به مسئله کشمیر اشاره کرد که مسئله جهانی بود، چندین قطعنامه سازمان ملل نیز در این خصوص داریم ولی متاسفانه به علت عدم پیگیری مسلمان‌ها رو به فراموشی است، اما امام خمینی (ره) با در نظر گرفتن نقاط مشترک روز قدس را مطرح کرد.

 امیدی یادآور شد: امام خمینی (ره) روز قدس را  روز جمعه آخر ماه رمضان در نظر گرفت که در بین مسلمانان جهان، ماه رمضان و قدس نیز نقطه مشترکی باشد، همین امر باعث شده که روز قدس به‌عنوان مسئله جهانی مطرح شود و قدرت‌های سلطه‌گر نتوانند کاری از پیش ببرند.

وی خاطرنشان کرد: یک روزی شعار اسرائیلی‌ها «صهیونیست از نیل تا فرات» بود اما امروز این چنین نیست، همانطور که شهید مطهری در کتابش آورده که صهیونیست‌ها برای شیراز ما نیز نقشه کشیده بودند چرا که در اشعار حافظ، شیراز به ملک سلیمان تشبیه شده بود و بنی‌اسرائیل می‌گفتند این ملک برای ما است، نقشه‌ شومشان به نتیجه نرسید.

این مدرس دانشگاه خاطر نشان کرد: در حال حاضر صهیونیست‌ها در سرزمین‌های اشغالی خود محاصره شده‌اند و دیوار حائل بین خودشان و غزه کشیده‌اند.

قدم به قدم تا نابودی اسرائیل

وی بیان کرد: مقام معظم رهبری چند سال پیش در سخنرانی خود فرمودند که تا ۲۵ ساله آینده صهیونیست نابود می‌شود و این امر به مرور در حال رخ دادن است.

امیدی اظهار کرد: با توجه به اینکه امسال به دلیل شیوع کرونا راهپیمایی روز قدس برگزار نمی‌شود ما باید در فضای مجازی فعالیت خود را ادامه دهیم، در این بین جوانان نقش اثرگذارتری دارند و می‌توانند با علم به فضای مجازی راهپیمایی خود را به گونه‌ای جدید در فضای مجازی برگزار کنند.

وی تأکید کرد: البته پویش‌هایی با هشتگ‌های مختلفی در خصوص روز قدس در فضای مجازی شکل گرفته است، این پویش‌ها صرف مسلمان‌ها نیست بلکه غیرمسلمان‌های بسیاری نیز معتقد هستند که صهیونیست از کرونا خطرناک‌تر است چرا که کرونا را می‌شود از بین برد اما صهیونیست‌ها درمان خاصی ندارند.

این تحلیل‌گر سیاسی خاطرنشان کرد: در حال حاضر تنها راهی که می‌توان یاد روز قدس را زنده نگهداشت استفاده از ظرفیت فضای مجازی است، از طرفی شاهد هستیم که مقام معظم رهبری در روز قدس سخنرانی نداشتند اما امسال قرار است به عنوان رهبر جریانات مقاومت سخنرانی داشته باشند همچنین سخنرانی رهبران فلسطینی و مقاومت را نیز داریم که خلا راهپیمایی امسال را جبران می‌کند.

وی بیان کرد: من پژوهش‌های مختلفی در خصوص فلسطین انجام داده‌ام در چند مورد صهیونیست‌ها می‌خواستند کاری کنند که فلسطین از حق خود بگذرد و  فلسطین را نادیده بگیرند اما رهبران فلسطینی تسلیم نشدند و همچنان ملت فلسطین مقاومت می‌کنند.

 امیدی یادآور شد: معادله قرن نیز در همین راستاست که برخی به عنوان فلسطینی سازشکار می‌خواهند ملت از مقاومت دست بردارد اما کاری پیش نمی‌رود، گروه‌ها و رزمندگان فلسطینی، حماس و دیگر جریانات همچنان مقاومت می‌کنند و دیگر کشوری جرئت نمی‌کند تجاوز کند.