به گزارش پارس به نقل از ایسنا، معاون رییس سازمان انرژی اتمی کشور گفت: همه دسترسی ها به مراکز هسته ای مدیریت شده هستند و این طور نخواهد بود که از هرجایی و هرچیزی بازدید کنند و امنیت ملی و اقتدار حاکمیتی کشور را با مخاطره مواجه کنند.

اصغر زارعان، معاون سازمان انرژی اتمی ایران روز سه شنبه در حاشیه بازدید رییسان و جمعی از اعضای هیات علمی دانشگاه های استان قم از سایت هسته ای فردو به شریح فعالیت های صنعت هسته ای کشور پرداخت و ابعاد سیاسی، حقوقی و فنی پرونده هسته ای کشور را مورد بحث و بررسی قرار داد.

او با تاکید بر ادامه قاطعانه فعالیت های صلح آمیز هسته ای کشور گفت: دکتر صالحی به عنوان خادم ملت و نظام با برنامه ریزی و مدیریت ویژه ای که بر حوزه انرژی هسته ای اعمال کرده اند، موجب نشاط و پویایی در فعالیت های هسته ای صلح آمیز کشور شده و بنابراین تمامی فعالیت ها تا زمانی که مذاکرات به نتیجه برسد و اقدامات دوطرف مشخص شود با قوت و قدرت در حال اجرا هستند.

معاون رییس سازمان انرژی اتمی اضافه کرد: دشمنی دشمنان انقلاب اسلامی زمانی تمام می شود که به قله های رفیع علم و فن آوری در عرصه های گوناگون برسیم در غیر این صورت دشمنی دشمن ادامه می یابد. بنابراین توقف در این عرصه ممنوع است.

زارعان افزود: تحریم های هسته ای کشور باعث بومی سازی در ابعاد مختلف شده و این اقدام دشمن منجر به استفاده از ظرفیت های داخلی و بهره مندی از نیروهای جوان و کارآمد شده که بسیار مفید بوده و آثار آن را به لطف خداوند شاهد هستیم.

او در بخشی از سخنانش برنامه های کوتاه مدت و بلندمدت سازمان انرژی اتمی ایران در تولید انرژی پاک و مزایای این نوع انرژی در کاهش آلودگی برای کشور، چرخه بومی سوخت هسته ای از اکتشاف تا استخراج، دستاوردهای جدید سازمان در سال های 92 تا 94 و فعالیت های سازمان در مراکز هسته ای کشور هم چون اراک، اصفهان، نطنز، فردو، اردکان یزد و کرج را تشریح کرد.

وی هم چنین توضیحاتی در زمینه بازرسی های آژانس براساس معاهده NPT و پروتکل الحاقی ارائه کرد و روش های کنترلی آژانس را علاوه بر دوربین در حوزه های ماموریتی تبیین کرد.

زارعان با بیان تفاوت میان بازرسی های موقت، معمولی و ویژه، گفت: همه دسترسی ها به مراکز هسته ای مدیریت شده هستند و این طور نخواهد بود که از هرجایی و هرچیزی بازدید کنند و امنیت ملی و اقتدار حاکمیتی کشور را با مخاطره مواجه کنند.

معاون سازمان انرژی اتمی ایران با تاکید بر جایگاه برجسته صنعت هسته ای کشور در میان کشورهای منطقه و جهان، نمونه هایی از اقدامات و برنامه های در حال اجرای سازمان انرژی اتمی ایران و دستاوردهای این حوزه را برشمرد.

زارعان طراحی و ساخت مجتمع سوخت راکتور قدرت که در مراسم ملی 20 فروردین رونمایی شد را کاری بزرگ توصیف کرد و ادامه داد: کارخانه تولید کیک زرد اردکان از مهم ترین پروژه های موفق سازمان است که از اوایل امسال به مرحله صنعتی رسیده و ظرفیت سالانه آن تولید 50 تن کیک زرد تعریف شده است.

او افزود: در این پروژه از نهایت ظرفیت ها و پتانسیل داخلی برای رسیدن به نتایج مطلوب کمک گرفتیم و الحمدلله اکنون در شرایط قابل قبول و ارزشمندی هستیم.

دبیر کمیته امنیت فن آوری هسته ای هم چنین به ترسیم علل و عوامل برخی فضاسازی های ناعادلانه در فرآیند فعالیت های صلح آمیز هسته ای پرداخت و آن را مورد انتقاد قرار داد و تاکید کرد: ما نیازمند بصیرت هستیم تا به خبرها و گزارش های نامعتبر برخی رسانه ها و اندیشکده های خارجی اکتفا نکنیم و تحت تاثیر قرار نگیریم. مذاکره ما با 1+5 صرفاً هسته ای است و با تاکید مقام معظم رهبری در امور دیگری هم چون دفاعی مذاکره نمی کنیم.

در پایان این برنامه زارعان به سوالات بازدید کنندگان در موضوعات مختلف پاسخ گفت.