ابراهیم قادری با بیان اینکه قرنطینه خانگی راه حل مناسبی برای مقابله با ویروس کرونا است، اظهار کرد: نظر به اینکه بیماری کرونا از خانواده بیماری‌های عفونی و ویروسی است همواره استراحت کامل و قرنطینه خانگی یکی از روش‌های طی کردن دوره این نوع بیماری‌ها محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه به دلیل خاص و خطرناک بودن این ویروس در مقایسه با دیگر ویروس‌های خانواده کرونا، پیش از قرنطینه خانگی باید به نکات مهمی توجه کرد، افزود: نخست اینکه آیا فرد مبتلا به این ویروس است یا خیر؟ فهمیدن و اطمینان از این مسئله می‌تواند از لحاظ بهداشت فردی، جمعی و مدیریت شرایط بسیار موثر باشد و باعث رعایت بیشتر قرنطینه خانگی خواهد شد.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، با اعلام اینکه حتی اگر فرد مبتلا به ویروس کرونا شده است باید شرایط دیگری را مد نظر قرار دهد، گفت: چنانچه فرد دارای علائم عادی ویروس کرونا همچون تب، سردرد یا سرفه باشد قرنطینه خانگی بهترین روش است چراکه در محیط خانه می‌توان شرایط روانی مناسبی برای بیمار فراهم کرد تا دوران نقاهت را طی کند و کاملا استراحت کند، اما چنانچه فرد بیمار دارای تنگی نفس و گرفتگی سخت قفسه سینه باشد باید به مراکز درمانی مراجعه و تحت نظر پزشکان قرار گیرید.

قادری در ادامه بیان کرد: در شرایطی که تب بیمار کاهش یابد و مجدد تب کند و یا اینکه سرفه‌های وی منجر به تنگی نفس شود باید بیمار را از قرنطینه خانگی خارج و به مراکز درمانی ارجاع داد.

وی به رعایت نکاتی در قرنطینه خانگی اشاره کرد و افزود: باید تعداد اعضای خانه قرنطینه شده را کاهش داد، در خانه‌ای که بیمار مبتلا به کرونا در قرنطینه به سر می‌برد نیاز به تعدد افراد نیست و باید فقط یک نفر برای مراقبت در خانه حضور داشته باشد.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان تاکید کرد: حتما باید اتاق فرد بیمار از باقی فضای خانه جدا شده و در حد امکان تردد وی درخانه صورت نگیرد و در صورت امکان سرویس بهداشتی برای فرد بیمار مجزا باشد چرا که ممکن است ویروس در فضای سرویس بهداشتی نیز منتشر شود، همچنین بهتر است که غذای بیمار نیز به صوت جداگانه و بدون تماس با بیمار به وی داده شود و در پشت در گذاشته و بیمار آن را بردارد.

قادری عنوان کرد: ضدعفونی کردن خانه پس از دوران نقاهت بیمار یکی دیگر از نکات مهمی است که باید رعایت شود لذا پس از طی ۱۰ تا ۱۴ روز بسته به نظر پزشک از دوران بیماری و در صورت بهبود، باید اتاق بیمار و همچنین تمامی خانه ضد عفونی و گندزدایی شود.

وی تصریح کرد: طول پروسه درمان، بیماران مبتلا به کرونا به شرایط جسمانی بیمار بستگی دارد، اما عموما دوره‌ای ۱۴ روزه برای آن در نظر می‌گیرند و پس از آن بیمار با توجه به شرایط، امکان ترخیص را خواهد داشت.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان یادآور شد: بیماران بهبود یافته که نیازی به ادامه بستری آن‌ها در بیمارستان وجود ندارد در زمان ترخیص دستورالعمل خاصی را توسط کادر بهداشت و درمان دریافت می‌کنند و همچنین به مراقبان نیز آموزش لازم برای مراقبت از بیمار در منزل ارائه می‌شود و بهورزان نیز پس از بستری بیمار در منزل موارد را مکرر پیگیری می‌کنند.