شیوع ویروس کرونا که هم اکنون کشورهای مختلف دنیا را درگیر خود کرده روزهای دلهره آوری را برای مردم جهان رقم زده است. در کشور ما نیز «کوئید 19» یا همان «کرونا» معروف در ظرف مدت کوتاهی اقصی نقاط کشور را در نوردید و همچنان در حال جولان دهی است.

رعایت نکات بهداشتی و خودقرنطینگی مهم‌ترین راهکار پیشگیری از ابتلاء به این ویروس است، اما باوجود توصیه‌های مکرر رسانه‌ها، مسئولان و کارشناسان، برخی از افراد هنوز ابتلاء به این بیماری را جدی نگرفته‌اند.

بی‌تفاوتی شمار زیادی از مردم استان آذربایجان شرقی نسبت به ویروس کرونا در حالی ادامه دارد که مسئولان دانشگاه علوم پزشکی تبریز ضمن تشدید هشدارهای خود از مردم می‌خواهند که همچنان پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند.

بسیاری توصیه‌های پزشکی و خطر ابتلاء به ویروس کرونا را نادیده می‌گیرند و فاکتورهای رفتاری متفاوتی را نسبت به دیگر جوامع در برابر چنین شرایطی از خود نشان می‌دهند.

بی‌توجهی به مسائل بهداشتی کرونا تا یک هفته خودش را بروز می‌دهد

جواد رحمتی در جلسه کمیته بهداشت محیط ستاد استانی با بیان اینکه وضعیت امروز ما نتیجه رفتار دیروز ماست، اظهار داشت: هرگونه بی‌توجهی و کم دقتی نسبت به مسائل بهداشتی و ایمنی در یک هفته تا 10 روز آینده خودش را بروز می‌دهد.

 وی، خواستار توجه جدی به رعایت پروتکل‌های بهداشتی در بخش‌های مختلف شد و یادآور شد: مردم باید، بدانند که کرونا همچنان در کمین است و هیچ خطری رفع نشده است تا زندگی به حالت عادی قبل از کرونا بازگردد.

رئیس کمیته بهداشت محیط ستاد استانی مقابله با کرونا بر ثبت‌نام تمام اصناف استان در سایت وزارت بهداشت تأکید کرد و گفت: این ثبت‌نام به منزله تعهد صاحبان اصناف به رعایت پروتکل‌های بهداشتی است که علاوه‌بر تشدید نظارت‌ها باید با همکاری علوم پزشکی، بسیج و سایر دستگاه‌های نظارتی با متخلفان برخورد شود.

رحمتی با بیان اینکه رعایت پروتکل‌های بهداشتی، فعالیت اصناف را کم خطرتر می‌کند، گفت: دستگاه‌های اجرایی هم باید برای کاهش هرچه بیشتر ارتباطات حضوری، علاوه‌بر تأمین زیرساخت‌های مناسب به استفاده هر چه بیشتر از زیرساخت‌هایی همچون ویدئو کنفرانس برای خدمات‌دهی به مردم و پاسخگویی به آنان اقدام کنند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: جلسات ضروری ادارات نیز باید با کمترین اعضا و در صورت امکان به شکل مجازی برگزار شود.

شیب شیوع کرونا در آذربایجان شرقی ملایم است

روزبه رجایی در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: از ابتدای فروردین ماه، ابتلای بیماری با شیب ملایم در حال افزایش است و نه تنها کاهش نیافته است بلکه با یک شیب ملایمی در حال افزایش می‌باشد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر 750 نفر در بیمارستان با بیماری کرونا بستری هستند، گفت: مراجعات به بیمارستان نیز ادامه دارد و همچنان توصیه می‌شود که اگر کار ضروری نیست نباید بیرون از خانه رفت.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تبریز افزود: تمامی بیمارستان‌ها در استان موظف هستند تا مریض کرونا را پذیرش و بستری کنند.

رجایی تاکید کرد: مردم استان حدالامکان از تجمعات و جاهای شلوغ پرهیز کنند و اگر کار واجب ندارند به بیرون از خانه نروند ولی  اگر بیرون هم رفتند  باید نکات بهداشتی رعایت شود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تبریز در پایان گفت: باید رعایت نکات بهداشتی با همان جدیت قبلی ادامه یابد زیرا تعداد مبتلایان یا شیوع ویروس در حال کاهش نیست و رعایت بهداشت و توصیه‌هایی مانند شستن مکرر دست‌ها با آب و صابون باید به همان شدت قبلی ادامه پیدا کند.

با توجه به اطلاع رسانی‌های مکرر و قاطع توسط رسانه‌های حقیقی و مجازی، حساسیت افراد نسبت به مسئولیت پذیری در رابطه با مقابله با ویروس کرونا افزایش یافته، اما به دلایل چندی تعداد افراد بی مبالات و بی تفاوت نیز کم نیستند که در راه مبارزه با کرونا اختلال ایجاد می‌کنند.

هر چند زحمات انسان‌هایی که در صف مقدم مبارزه با کرونا قرار دارند قابل کتمان نیست، اما باید به ضعف فرهنگ سازی در امور بهداشت عمومی در گذشته باید اذعان کرد، مهمی که در میان امور رزومره زندگی و معیشت  شهروندان و غفلت متولیان دراین روزهای حساس و سخت آثار آن را مشاهده می‌کنیم.