کمپین بین‌المللی برای نابودی تسلیحات هسته‌ای (ICAN) در جدیدترین گزارش خود هزینه نجومی را که تنها در ۹ کشور جهان در سال ۲۰۱۹ صرف ساخت و توسعه سلاح هسته‌ای شده است، بالغ بر ۷۲ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار برآورد کرده است. این اولین تخمین ظرف یک دهه از هزینه تسلیحات هسته‌ای در جهان با در نظر گرفتن هزینه‌های مربوط به نگهداری و ساخت سلاح‌های هسته‌ای جدید است؛ این رقم یعنی صرف ۱۳۸ هزار و ۶۹۹ دلار در هر دقیقه برای این سلاح‌ها.

هزینه‌های هسته‌ای در جهان از سال ۲۰۱۸ که معادل هفت میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار بوده، به شکلی چشمگیر و پا به پای کل هزینه‌های نظامی که تا سال ۲۰۱۹ صرف شده، افزایش یافته است.

کمپین بین‌المللی برای نابودی تسلیحات هسته‌ای برای این تحقیق از ده‌ها منبع مختلف در مورد هزینه‌های نظامی و هسته‌ای هر کشور استفاده کرده است تا حتی زمانی که اطلاعات دقیقی از بودجه آنها در این زمینه در دسترس نیست، بتواند تخمین دقیقی به دست دهد.

در سال گذشته میلادی ایالات متحده آمریکا ۳۵ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار، چین ۱۰ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار، بریتانیا هشت میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار، روسیه هشت میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار، فرانسه چهار میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار، هند دو میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار، رژیم صهیونیستی و پاکستان هرکدام یک میلیارد دلار و کره شمالی ۶۰۰ میلیون دلار صرف سلاح هسته‌ای کردند.

بر اساس گزارش دویچه‌وله، بئاتریس فین، مدیر اجرایی کمپین بین‌المللی برای نابودی تسلیحات هسته‌ای در این رابطه گفته است: این ناعادلانه است که هر دقیقه ۱۳۸هزار و ۷۰۰ دلار برای سلاح‌هایی هزینه شود که باعث فجایع انسانی می‌شوند و نه صرف حفظ سلامت شهروندان.

او اضافه کرده است که این کشورها همچنان سالانه میلیاردها میلیارد دلار برای سلاح‌های کشتار جمعی هدر می دهند که به زودی غیرقانونی خواهد شد. اکنون ۳۶ کشور پیمان منع سلاح‌های هسته‌ای را که ممنوعیت توسعه، تولید و ساخت این سلاح‌ها را دربرمی‌گیرد، تصویب کرده و به آن ملحق شده‌اند. پس از رسیدن تعداد کشورهای امضاکننده این پیمان به ۵۰ کشور، این پیمان لازم‌الاجرا خواهد شد.

کمپین بین‌المللی برای نابودی تسلیحات هسته‌ای در گزارش خود اعلام کرد، این کشورها می‌توانند به جای صرف میلیاردها دلار برای سلاح‌های هسته‌ای منابع مالی خود را به تحقیقات لازم برای کمک به مردم سراسر جهان برای مبارزه با بیماری کرونا اختصاص دهند. تحقیقات این کمپین نشان می‌دهد با پول‌هایی که فرانسه، انگلستان و ایالات متحده برای این سلاح‌ها خرج می‌کنند، می‌توانند حداقل ۱۰۰ هزار تختخواب بخش مراقبت‌های ویژه و ده‌ها هزار دستگاه تنفس مصنوعی را تأمین کنند و سالانه حقوق ده‌هزار پرستار و پزشک را بپردازند.

کمپین بین‌المللی برای نابودی تسلیحات هسته‌ای به خاطر تلاش‌های خود برای از بین بردن سلاح‌های اتمی در جهان جایزه نوبل صلح سال ۲۰۱۷ را دریافت کرد.