سید علی مفاخریان در جلسه کمیته اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران که با موضوع ساماندهی دست‌فروشان برگزار شد، بابیان این‌که دست‌فروشان طیفی از صنوف بدون  مجوز هستند، گفت: فعالان این صنوف فاقد اتحادیه یا ارتباط با اتاق اصناف فعالیت می‌کنند و با وجود آسیب‌پذیری، بسیار آسیب‌زا هستند.چون ماهیت آن‌ها برای مدیریت شهری شفاف نیست؛ بنابراین می‌توانند مشکلاتی پیرامون عبور و مرور برای شهروندان یا کسبهٔ رسمی ایجاد کنند.

 

وی تصریح کرد: تأمین زمین و صدور مجوز برای ایجاد  روز بازارها در کنار شناسایی دست‌فروشان می‌تواند به ساماندهی کامل افراد  بیانجامد.

 

بر اساس گزارش روابط عمومی شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر، مفاخریان با تأکید بر این‌که نرم‌افزار سامان باز می‌تواند نقش زیادی در شناسایی ماهیت و ظرفیت‌های موجود برای ساماندهی دست‌فروشان ایفا کند، گفت: تاکنون اطلاعات حدود پنج هزار نفر بر اساس سکونت در تهران، سرپرست خانواده بودن و شاغل نبودن تایید  شده است و تعدادی از ثبت‌نام‌شدگان هم  به دلیل نقص در اطلاعات واردشده فرصتی برای اصلاح اطلاعات خواهند داشت. برای این افراد با توجه به نوع کسب‌وکارشان در روز بازارها مکان‌یابی می‌شود.