همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان ادعیه روزانه این ماه شریف بسیار جای دقت و تفکر دارد. این دعاهای روزانه که در محافل مذهبی خوانده می‎شود توسط ابن‌عباس از حضرت پیامبر اکرم صلّی اللّه علیه و آله و سلّم نقل شده است و علمای بزرگ اسلام آنها را در کتاب خود ثبت و ضبط کرده‎اند و ما این ادعیه را از کتاب «‌اقبال الأعمال» سیدبن طاووس عالم بزرگ شیعه نقل می‌کنیم. این کتاب‌ مانند سایر کتاب‌هاى سید از اعتبار و ارزشی ویژه ‌بین علماى شیعه برخوردار است تا جایی که مرحوم شیخ عباس قمی در «مفاتیح الجنان» بسیار از ادعیه این کتاب استفاده کرده است.

اینک به‌‌مناسبت فرا رسیدن نوزدهمین روز ماه مبارک رمضان، دعای این روز به‌همراه توضیحی دربارۀ آن منتشر شده است:

اللّهمّ وفّرْ فیهِ حَظّی من بَرَکاتِهِ وسَهّلْ سَبیلی الی خَیراتِهِ ولاتَحْرِمْنی قَبولَ حَسَناتِهِ یا هادیاً الی الحَقّ المُبین

خدایا، زیاد بگردان در آن بهره مرا از برکاتش و آسان کن راه مرا به‌سوی خیرهایش و محروم نکن ما را از پذیرفتن نیکی‌هایش، ای راهنمای به‌سوی حـق آشکار

حجت‌الاسلام حسن شریعت‌زاده کارشناس مسائل دینی به بیان نکاتی دربارۀ دعای امروز ماه رمضان پرداخت و گفت: آخرین جمعه ماه شعبان رسول مکرم اسلام(ص) در شهر مدینه به منبر تشریف برد و از برکات الهی در این ماه خدا یعنی ماه مبارک رمضان سخن فرمود. ایشان در بیانی بسیار نورانی فرمود: نام این ماه را کامل بگویید یعنی ماه رمضان. نکاتی در این خطبه نورانی وجود دارد که به دعای امروز مربوط است. نکته اول فرمود ای مردم، ماه خدا به شما رو کرده است «قَدْ أَقْبَلَ إِلَیْکُمْ شَهْرُ اللَّهِ» نه اینکه شما به او رو کرده باشید یعنی از این فرصت الهی کمال استفاده را کنید.

نکته دوم از مشخصات و ویژگی‌های خاص این ماه یاد کردند و فرمودند «أَنْفَاسُکُمْ فِیهِ تَسْبِیحٌ» نفس‌های شما در این ماه تسبیح خداست، حتی خواب شما در این ماه عبادت است، نکته سوم فرمود قرائت کتاب خدا در این ماه ویژگی خاص دارد.

در پایان خطبه برای توجه بیشتر، رسول رحمت و پیامبر مهربان فرمود: بیچاره و بدبخت آن کسی است که خود را محروم از برکات این ماه عظیم کند. معنای کلام رسول خدا آن است که فضا و محیط آماده است و این آمادگی و مهمانی توسط خود پروردگار ایجاد شده است، این فضا برای کسب فیض عظیم بندگی و کمال قرار داده شده اما این فیوضات نصیب دل غافل نمی‌شود.

امروز رسول خدا در روز نوزدهم این ماه باعظمت می‌فرماید خدایا، برکات را در این ماه نورانی نسبت به من بیش از پیش قرار بده. احتمال دارد که امشب شب قدر باشد، خدایا، آنچه در این ماه مقرر کرده‌ای به‌عنوان خیر کثیر برای من جهت وصول به این خیرات راهش را آسان بگردان. امشب در حالی امیرالمؤمنین علیه السلام مهمان دخت گرامی خود بود که مکرر از فردا می‌گفت، کمی استراحت کرد این در حالی بود که سفره افطار را بسیار ساده برگزار کرد اما دختر آقا می‌گوید پدر دائماً می‌فرمود به خدا امشب است آن شبی که رسول خدا(ص) به من خبر داده بود، آنگاه رو به آسمان کرد و گریست.

حضرت اشاره کرد به آن روزی که رسول خدا از امشب گفته بود، حضرت از پیامبر پرسیده بود که "آیا در شهادتم، دینم سالم است؟" رسول خدا پاسخ داد: "آری علی جان! در سلامت دینت تو به شهادت می‌رسی."، این تمام معنای دعای امروز است؛ یعنی خدایا، توفیق از جانب تو است، مرا از این عنایات و توفیقات محروم مگردان، الهی، تو آن هدایت‌کننده به صراط مستقیم هستی، خدایا، در من استعداد کسب این نورانیت و این سعادت را قرار بده. آخرین فراز دعای امروز که در دعای جوشن هم خوانده می‌شود این است که تمام هدایت به‌دست توست، ای هادی! مرا به نور خودت که حق است و حقیقت آشکار است هدایت بفرما.