تارنمای بلومبرگ بامداد دوشنبه از قرنطینه «مایک پنس» معاون رییس جمهوری آمریکا از بیم شیوع کرونا در کاخ سفید خبر داد و نوشت که او پس از ابتلای دبیر مطبوعاتی‌اش به کرونا در چند روز اخیر در کاخ سفید حضور نیافته است.

«کیتی میلر» دبیر مطبوعاتی پنس که سخنگوی اصلی کارگروه مقابله با کرونای کاخ سفید نیز هست، روز جمعه آزمایش مثبت کرونا داد که در پی آن نگرانی‌ها از احتمال ابتلای معاون رییس جمهوری آمریکا نیز افزایش یافت.

بلومبرگ در گزارش خود افزود که پنس روز شنبه در نشست مهمی که با حضور دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا و مقام‌های ارشد نظامی برگزار شد، حضور نیافت. او روز یکشنبه اقدام به تست کرونا کرد که جواب آن منفی بود، اما با این حال، برای رعایت احتیاط خود را قرنطینه کرده و از حضور در کاخ سفید خودداری می‌کند.

اگرچه این گزارش توسط خانم میلر دبیر مطبوعاتی پنس که همسر «استفن میلر» مشاور ارشد ترامپ است تکذیب شد و او گفت که معاون رییس جمهوری روز دوشنبه به کاخ سفید خواهد آمد، اما این گزارش حاکی از افزایش تدابیر حفاظتی از مقام‌های ارشد کاخ سفید در برابر ابتلا به کرونا است.

پیشتر مقام‌های بهداشتی کاخ سفید هر هفته یک بار از ترامپ و پنس آزمایش کرونا می‌گرفتند، اما پس از موارد ابتلا در نزدیکان آن‌ها، این آزمایش‌ها را به صورت روزانه انجام می‌دهند.

در یک هفته گذشته چند تن از کارکنان کاخ سفید و ۱۱ نفر از محافظان رییس جمهوری آمریکا در سرویس مخفی این کشور به کرونا مبتلا شده‌اند و حدود ۶۰ نفر نیز خود را قرنطینه کرده‌اند.

شبکه خبری سی‌ان‌ان عصر پنجشنبه گزارش داد که آزمایش کرونا یکی از پیشخدمت‌های شخصی ترامپ رییس جمهوری آمریکا که عضو نیروی دریایی این کشور است، مثبت اعلام شده که این مساله نگرانی از ابتلای ترامپ به کووید۱۹ را به دنبال داشته است.

براساس این گزارش، ترامپ وقتی روز چهارشنبه از مثبت بودن آزمایش کرونا برای پیشخدمت خود آگاه می‌شود، بسیار ناراحت شده و پزشک کاخ سفید یک بار دیگر از رییس جمهوری آمریکا آزمایش کرونا می‌گیرد که جواب آن منفی بوده است.

روزنامه یو.اس.ای.تودی نیز به نقل از یک منبع آگاه خبر داد که ۱۱ نفر از کارکنان سرویس مخفی آمریکا به ویروس کرونا مبتلا شده و ۶۰ تن دیگر نیز خود را قرنطینه کرده‌اند. سرویس مخفی وظیفه محافظت از رییس جمهوری و خانواده او را به عهده دارد.

همچنین «آنتونی فائوچی» عضو ارشد کارگروه مقابله با کرونا کاخ سفید، «رابرت ردفیلد» مدیر مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا و «اسفن هان» کمیسر اداره غذا و داروی ایالات متحده به دلیل تماس با افراد مبتلا به کرونا، خود را قرنطینه کرده‌اند.

اخبار ابتلای نزدیکان ترامپ و پنس به کرونا در حالی است که روزنامه نیویورک‌تایمز به نقل از دو مقام ارشد گزارش داده که کاخ سفید هیچ برنامه مشخصی برای محافظت از رییس جمهوری آمریکا و معاون او در برابر ابتلای احتمالی به کووید۱۹ ندارد.

ترامپ و پنس هر دو به رغم تماس مستقیم با افرادی که به کرونا مبتلا شده‌اند از پوشیدن ماسک خودداری می‌کنند که این مساله انتقادهای گسترده‌ای را به دنبال داشته است.

خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت رییس جمهوری آمریکا که در هیچ یک از برنامه‌های رسمی خود ماسک به صورت نزده، رسما گفته است که از ماسک استفاده نخواهد کرد.

ابتلای افراد نزدیک به ترامپ و پنس به کووید۱۹ که با بی‌توجهی آن دو به پروتکل‌های بهداشتی و بی‌برنامگی کاخ سفید برای حفاظت از آنان در برابر این ویروس همراه شده، باعث شده است که گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال بیماری و ناتوان شدن هر دوی آن‌ها از انجام وظیفه در آمریکا بالا بگیرد.

براساس قوانین ایالات متحده آمریکا، در صورتی که رییس جمهوری و معاون او هر دو توانایی برای اداره کشور را از دست بدهند، ریاست مجلس نمایندگان این کشور که اکنون در اختیار «نانسی پلوسی» سیاستمدار دموکرات است، عهده‌دار این مسوولیت خواهد شد.