به گزارش پارس به نقل از ایسنا، در پی به وجود آمدن نگرانی هایی در خصوص احتمال انتقال ویروس zika از طریق خون های آلوده به این ویروس به مصرف کنندگان خون و فرآورده های خونی، هم زمان با گسترش بیش از پیش مناطق آلوده به این ویروس، معاونت فنی و فن آوری های نوین سازمان انتقال خون در راستای عمل به مسئولیت های خود در خصوص تلاش در جهت تهیه سالم ترین خون و فرآورده‌های خونی ممکن، تمامی ادارت کل انتقال خون کشور را به رعایت توصیه های این معاونت در خصوص راهکارهای موثر در کاهش خطر انتقال ویروس zika از طریق خون و فرآورده‌های خونی ملزم کرد.

از سال 2015 پراکندگی آلودگی به ویروس zika از افریقا، جنوب شرق آسیا و منطقه پاسفیک به کشور برزیل و پس از آن به بسیاری از کشورهای دیگر جهان گسترده شده و عملا جهان را با اپیدیمی فرامنطقه‌ای مواجه ساخته است.

در خصوص موضوع احتمال انتقال ویروس از طریق خون؛ هرچند یک مورد موثق انتقال ویروس از طریق خون در کشور برزیل تحت بررسی است، اما با این وجود هنوز هیچ مورد انتقال قطعی بیماری از طریق انتقال خون مشاهده نشده است. با این وجود این نگرانی در خصوص احتمال انتقال بیماری از طریق اهدای خون در مرحله آلودگی بدون علامت در کشورهای آلوده و همچنین در کشورهایی که تعداد مسافرین شهروندان به مناطق آلوده در آن‌ها زیاد است، واقعی بوده و بر همین اساس هم مراکز انتقال خون این کشورها برای کاهش این خطر دست به اقداماتی زده‌اند.

به گفته دکتر کریم شمس، معاون فنی و فن آوری های نوین سازمان انتقال خون، در کشور ما با توجه به پایین بودن تعداد مسافرین به مناطق بسیار آلوده، خطر انتقال این ویروس از طریق اهدای خون بسیار کم است. با این وجود برای پیشگیری از وقوع آن لازم است ادارات کل انتقال خون کشور نسبت به اجرای توصیه های مورد تایید معاونت فنی و فن آوری های نوین اقدام کنند. برپایه این توصیه‌ها اهداکنندگانی که مسافرت به کشورهای آلوده و مشکوک به ویروس زیکا دارند، از لحظه ورود به کشور 28 روز از اهدای خون معاف خواهند شد. کشورهای آلوده شامل مکزیک، جزایر کارائیب، آمریکای مرکزی و آمریکای جنوبی بوده و مناطقی مانند اروپا و ایالات متحده آمریکا مشکوک اعلام می‌شوند.