به گزارش پارس به نقل از ایرنا 'یوگنی لوکیانف' معاون دبیر شورای امنیت روسیه روز پنجشنبه به خبرنگاران گفت: تاریخ تحویل تسلیحات پدافند هوایی اس300 به ایران به عواملی ازجمله سرعت عمل شرکت های تولیدکننده این سامانه بستگی دارد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر مساله مهم، راه اندازی زنجیره های تولید مورد نیاز برای ساخت تسلیحات پدافند هوایی اس300 است.

معاون دبیر شورای امنیت روسیه با بیان این که سامانه موشکی اس300 از قبل ساخته نمی شوند، اظهار داشت: این تسلیحات به صورت انفرادی ساخته می شود و ساخت آن در یک روز یا یک ماه انجام نمی گیرد و زمان بیشتری برای تولید چنین سامانه هایی نیاز است.

روسیه سال 2007 قراردادی برای فروش سامانه اس300 به ایران امضا کرد که سال 2010 در دوره ریاست جمهوری 'دمیتری مدودیف' لغو شد و فروردین ماه گذشته 'ولادیمیر پوتین' رییس جمهوری روسیه طی حکمی از برنامه تحویل این سامانه دفاعی به تهران خبر داد.

یک مقام صنایع نظامی روسیه به تازگی اعلام کرد: تهران و مسکو در حال مذاکره برای آغاز اجرای قرارداد فروش سامانه موشکی اس300 به ایران هستند.

به گزارش ایرنا، این مقام صنایع نظامی روسیه در گفتگو با خبرگزاری 'روسیا سگودنیا' گفت: اکنون طرف های روس و ایرانی در حال مذاکره درباره جزییات اجزای قرارداد تحویل سامانه پدافند هوایی اس300 به ایران هستند.

این مقام روس خاطرنشان کرد: مسکو در مذاکرات با طرف ایرانی بر بازپس گرفتن شکایت ایران از دادگاه داوری بین المللی اصرار دارد.

بر اساس این گزارش، ایران پس از آن که روسیه از اجرای قرارداد اس300 در سال 2010 خودداری کرد؛ شکایتی 4 میلیارد دلاری در این مورد به دادگاه داوری بین المللی به منظور اجرای تعهدات روسها تسلیم کرد.

این رسانه روسی نوشت: مقامهای روس در ماههای اخیر از امکان تحویل سامانه موشکی اس300 به ایران خبر داده اند.

بر اساس این گزارش، 'سرگئی لاوروف' وزیر امور خارجه روسیه اواسط خرداد ماه جاری پس از دیدار با 'محمدجواد ظریف' وزیر امور خارجه ایران گفت که سامانه های پدافند هوایی اس-300 به زودی تحویل تهران خواهد شد.