بنابر مطالب وبسایت https://www.mintapp.ir/  و نظرات دکتر فائزه شهبازی، در انتخاب روش های جلوگیری از بارداری باید بسیار دقیق عمل کنید و لزوما نباید از همان روش جلوگیری که دوستانتان استفاده می کنند، شما هم استفاده کنید. یکی از موضوعات بسیار مهمی که در این امر تاثیر بسزایی دارد، برنامه شما برای بارداری آینده تان است. چرا در برخی از روش های جلوگیری از بارداری، مانند آمپول ضد بارداری، قدرت باروری بلافاصله بازنمیگردد و باید بین 3 ماه تا یک سال منتظر باشید تا شرایط باروریتان به حالت عادی خود بازگردد. همچنین روش هایی مانند ایمپلنت ها و در بعضی موارد استفاده از قرص های ضد بارداری نیز در این امر بسیار موثر هستند.

دسته بندی های مختلفی برای روش های جلوگیری از بارداری وجود دارد. روش های ضد بارداری را معمولا به دو روش دسته بندی می کنند. در روش اول، یکی دسته روش های هورمونی و سک دسته روش های غیر هورمونی وجود دارد. که معمولا نیز این روش دسته بندی، اولویت بیشتری دارد. در روش دیگر دسته اول روش های مانعی و دسته دوم روش های غیر مانعی است و منظور از مانع این است که از ورود اسپرم به داخل رحم جلوگیری می شود و همچنین منظور از روش های مانعی، همان استفاده از روش هایی مانند کاندوم است. برای اطلاعات بیشتر در این رابطه به مقاله روش های جلوگیری از بارداری مینت مراجعه کنید و با انواع روش های مانعی و غیر مانعی پیشگیری از بارداری آشنا شوید.

در دسته بندی روش های جلوگیری غیر هورمونی، این روش ها عبارتند از:

کاندوم مردانه، کاندوم زنانه، آی یو دی مسی، دیافراگم، اسفنج ضد بارداری، اسپرم کش، کلاهک رحمی، وازکتومی، تیوبکتومی یا همان بستن لوله های فالوپ، طبیعی و تقویمی

اساس کار این روش ها اینگونه است که از برخورد اسپرم با تخمک جلوگیری می کنند و اجازه نمی دهند که لقاح تشکیل شود. در این نوع روش ها هیچونه هورمونی وجود ندارد

در دسته بندی روش های هورمونی جلوگیری از بارداری، این روش ها عبارتند از:

انواع قرص های ضد بارداری مانند ال دی، اچ دی، لوونورژسترل و ... ، آی یو دی هورمونی یا همان آی یو اس، آمپول ضد بارداری، چسب ضد بارداری، حلقه های واژینال و ایمپلنت ها یا همان روش های کاشتنی زیر پوست

اساس کار این روش ها به گونه ای است که با آزاد کردن هورمون، اکثرا از آزاد سازی تخمک جلوگیری می کنند یا غلظت ترشحات واژینال را طوری تغییر می دهند که از تشکیل رویان یا همان عملیات لقاح جلوگیری می کنند یا نهایتا از لانه گزینی رویان جلوگیری می کنند و یا در مرحله آخر چنانچه رویان نیز تشکیل شده باشد، از رشد و نمو آن در دیواره رحم جلوگیری می کنند.

دکتر فائزه شهبازی در رابطه با استفاده از روش های اورژانسی، چه قرص که تا 72 ساعت پس از رابطه محافظت نشده تاثیر دارد و چه آی یو دی که تا 5 روز پس از رابطه محافظت نشده تاثیر گذاری دارد، نکات بسیار مهمی را در وبسایت مینت آورده است:

" توجه کنید که استفاده از قرص اورژانسی بعد از هر رابطه کاری کاملا اشتباه است و تنها به تعادل هورمونی بدنتان آسیب وارد می کنید و این روش حداکثر باید 3 الی 4 بار در سال، آن هم در مواقع ضروری انجام شود. به همین دلیل استفاده از قرص اورژانسی را جزو روش های جلوگیری از بارداری محسوب نمی کنیم. "

بنابراین حتما باید یک روش جلوگیری دائمی را برای خودتان انتخاب کنید و این انتخاب را حتما در همان روزهای شروع فعالیت جنسی انجام دهید. چرا که بسیاری از بارداری های ناخواسته در این دوران صورت می گیرید.

به اینکه نیز توجه کنید که روش های جلوگیری از بارداری تنها برای پیشگیری از بارداری نیستند بلکه در پیشگیری از بیماری های مقاربتی نیز موثر هستند. البته در این میان تنها کاندوم در جلوگیری از ابتلا به بیماری های مقاربتی مانند زگیل تناسلی، تبخال تناسلی، کلامیدیا، تریکومونیازیس و ایدز و... موثر است و این نکته نیز بسیار حائز اهمیت است که کاندوم نیز به طور کامل از ابتلا به بیماری های منتقل شونده جنسی جلوگیری نمی کند و زوجین حتما باید قبل از ازدواج و شروع فعالیت جنسی از نحوه ابتلا به این بیماری و تست های تشخیصی و روش های درمانی طلاعات کاملی داشته باشند.

نکته دیگری که در استفاده از کاندوم حائز اهمیت است این است که برخی از افراد نسیت به لاتکس کاندوم حساسیت دارند و حتما باید از کاندوم های استفاده کنند که نسبت به جنس آن حساسیت نداشته باشند.

نکات دیگری که باید در انتخاب روش های جلوگیری در نظر بگیرید در ابتدا سن است، چرا که از سنی خاص به بعد استفاده از برخسی روش های جلوگیری از بارداری می تواند خطر آفرین باشد و نکته دیگر نیز توجه به وزن است. چرا که کسانیکه اضافه وزن دارند نباید از روش های هورمونی پیشگیری از بارداری استفاده کنند و ممکن است ریسک برخی از بیماری ها را در آن ها افزایش دهد. همچنین کسانیکه مبتلا به سرطان یا میگرن یا برخی از بیماری های خاص هستند نیز نباید از برخی روش های جبوگیری استفانده کنند. همچنین توجه به تداخلات دارویی نیز در انتخاب روش های جلوگیری از بارداری بسیار مهم است. همچنین تمایل به استفاده از روش های واژینال نیز عامل مهمی در این انتخاب است.

v2

همه این نکاتی را که گفتیم اپلیکیشن مینت به کمک دکتر فائزه شهبازی در قسمت انتخاب بهترین روش جلوگیری از بارداری در نظر گرفته است. این قسمت به گونه ای است که با پاسخ دادن به یک سری از سوالات همه نکات بالا و بسیاری از نکات دیگر ویژه شخص شما در نظر گرفته می شود و با توجه به شرایطی که دارید، بهترین روش جلوگیری از بارداری برایتان انتخاب می شود. اپلیکیشن مینت را می توانید از طریق گوگل پلی یا کافه بازار دانلود کنید.