به گزارش پارس نیوز، 
کارهای خطرساز برای زنان باردار در زمینه ی خانه داری

انجام برخی از کارهای خانه در دوران بارداری برای خانم ها ممکن است سلامتی کودک و مادر باردار را به خطر بیاندازد پس بهتر است خانم ها در این دوران بیشتر از همیشه مراقب خودشان باشند و به نکته هایی توجه کنند تا هم خودشان آسیب نبیند و هم کارهای خانه روی هم انباشته نشود. در این بخش کارهایی را که ممکن است انجام آنها به شما و جنینتان آسیب برساند معرفی و نکاتی برای راحتی بیشتر در انجام امور خانه داری زنان باردار بازگو می کنیم.خانه داری زنان باردار

 

کارهای خطرناک خانه داری برای زنان باردار را بدانید

خانه داری زنان باردار

 

در دوران بارداری برای حفظ سلامت خود و کودکتان کارهای خانه را به تنهایی انجام ندهید و همسر و خانوادۀ خود را در انجام کارهای خانه همکاری و مشارکت دهید و خطرات احتمالی انجام برخی از کارهای خانه در بارداری را بدانید .

در دوران بارداری به علت مشکلاتی که ممکن است برای شما پیش آید و اضافه وزنتان ، انجام کارهای خانه برای شما سخت باشد اما بسیری از زنان مثل قبل کارهای خانه را انجام می دهند و به این موضوع اهمیت نمی دهند . انجام برخی کارهای خانه در بارداری ممکن است برای شما و جنینتان خطرناک باشد و تهدیدی برای سلامتی شما محسوب شود .

کارهایی که انجام آن در دوران بارداری تهدید کننده است :

 

بلند کردن یا کشیدن اجسام سنگین:

 

در دوران بارداری شما با رشد کودک و افزایش وزن خود ، روی کمرتان فشار زیادی وارد می شود پس نباید اجسام و وسایل سنگین را بکشید و بلند کنید . در بارداری برای بلند کردن یا کشیدن اجسام سنگین وزن و اندازۀ مشخصی وجود ندارد.

این موارد می توانند فشار زیادی به کمر شما وارد کنند و به شما آسیب جدی بزنند :بلند کردن نوزاد خردسال، بلند کردن کیسۀ برنج، جابه جا کردن مبلمان یا حمل خرید های روزمره . بلند کردن یا کشیدن اجسام سنگین در دوران بارداری سبب زایمان زودرس، خونریزی یا پاره شدن کیسه آب می شود.

 

خطر بلند کردن اجسام سنگین در بارداری

کارهای ممنوعه در خانه داری زنان باردار

کار روی نردبان یا چهارپایه:

 

در دوران بارداری روی چهار پایه برای برداشتن ظروف و یا در آوردن پرده نروید زیرا این کار بسیار خطرناک است و ممکن است سلامتیتان را به خطر بیاندازد . در دوره بارداری وزن بدن افزایش می یابد و مرکز ثقل بدن در این دوران تغییر می کند بنابراین حفظ تعادل برای شما سخت می شود پس بهتر است از کارهایی که به حفظ تعادل نیاز دارند دوری کنید .

مواد شویندۀ خانگی:

 

استفاده از برخی شوینده ها در بارداری سبب آسیب رسیدن به شما و جنینتان می شود پس بهتر است در این دوران از این شوینده های قوی مانند جرم گیرها یا لوله بازکن ها استفاده نکنید و استفاده از آنها را به همسرتان بسپارید .

برای شست وشو و نظافت خانه مقدار کمی از سفید کننده ها و سایر مواد شوینده، استفاده کنید و هنگام استفاده از آنها ماسک بزنید و دستکش بپوشید وبرای جریان هوای کافی پنجره ها را باز کنید.

 

عوارض استفاده از مواد شوینده برای زنان باردار

آسیب به جنین و مادر با انجام این کارهای خانه داری زنان باردار

ایستادن طولانی مدت:

 

از انجام بعضی کارهای خانه که نیاز به ایستادن طولانی مدت روی پاها دارند مانند آماده کردن غذا یا شستن ظرف ها در دوران بارداری بپرهیزید و در این دوران سعی کنید غذاهایی که نیاز به ایستادن طولانی مدت کنار اجاق گاز را ندارد ، بپزید و از یک صندلی برای شستن ظرف ها یا انجام سایر کارهای آشپزخانه استفاده کنید و هنگام کار کردن روی آن بنشینید.

جارو کردن و نظافت زمین:

 

جارو کردن یا شستن زمین ممکن است فشار زیادی به کمر شما وارد کند و کمر شما در طول شب شدید تر گردد و در خواب شما مشکل و اختلال ایجاد گردد . پس تا حد امکان انجام جارو کردن یا شستن زمین کم کنید و برای نظافت از وسیله هایی که دستۀ آن مناسب قد شماست ، استفاده کنید تا هنگام کار کردن، کمر شما را خم نکنید.

فشار به کمر و خم و راست شدن در بارداری

نکاتی برای راحتی بیشتر در انجام امور خانه

 

برخی از زنان در دوران بارداری نمی توانند کارهای خانه را انجام ندهند . برای کاهش خطر و مشکلات ناشی از کارهای خانه در دوران بارداری لازم است نکاتی را رعایت نمایید تا سلامت شما و جنینتان به خطر نیافتد . برای داشتن آسایش بیشتر درانجام امور خانه برخی از نکات زیر را رعایت کنید.

  • از همسر خود بخواهید برای حفظ سلامت کودکتان در دوران بارداری در انجام کارهای خانه مشارکت کند تا برای شما خطرناک باشد.
  • از مادر، خواهر و دوستانتان برای انجام کارهای خانه کمک بگیرید و از کمک خواستن از آنها خجالت نکشید.
  • خرید های خانه را به همسرتان بسپارید و به او بگویید که هنگام خرید همراه شما بیاید تا کیسه های خرید را حمل کند.
  • نظافت سرویس های بهداشتی، کف زمین و اجاق گاز را که به استفاده از مواد شویندهی خطرناک نیاز دارند را اجازه دهید همسرتان انجام دهد.

کمک گرفتن از همسر برای امور خانه در دوران بارداری

  • به کودک دیگرتان آموزش بدهید تا کارهایی مانند دستشویی رفتن و جمع کردن وسایل بازی را خودش انجام دهد.
  • کارهایی مانند سبزی خرد کردن یا اتو کردن لباس ها را به صورت نشسته انجام دهید زیرا انجام کارها به صورت ایستاده فشار زیادی به پا و کمر شما وارد می کند.
  • در طول روز استراحت کنید و برای رفع خستگی خود خواب میان روز می تواند مؤثر باشد.
  • اگر همسر شما در طول روز وقت آزاد داشته باشد ، بهترین شخصی است که می تواند درانجام کارهای خانه به شما کمک کند پس بهتر است درخواستتان از همسرتان را مستقیم و واضح بگویید و صبر نکنید تا خودش متوجه شود که شما به کمک احتیاج دارید.
  • اگر همسر شما به کمک در انجام دادن کارهای منزل علاقه ای ندارد، به او بگویید که درد دارید و نمی توانید خودتان بعضی از کارها را انجام دهید و بگویید چقدر مشارکت او در کارها می تواند باعث سلامت شما و کودکش گردد.