فرهاد دژپسند در برنامه گفت‌وگوی خبری شبکه دو با بیان اینکه "اولین برنامه من در حوزه خصوصی‌سازی، آسیب‌شناسی در روشهای واگذاری و روشهای قیمت‌گذاری بود"، گفت:  بهترین نوع خصوصی‌سازی، خصوصی‌سازی‌ای است که  بر مبنای هدف اصلی تأمین مالی نباشد، بلکه برای کارایی بیشتر و تسهیل ورود مردم در حکمرانی اقتصاد است.

وزیر اقتصاد ادامه داد: با این رویکرد دارایی‌های در اختیار دولت را به عامه مردم و بخش خصوصی واگذار می‌کنیم.

وزیر اقتصاد با اشاره به اولین مرحله از واگذاری سهام دولت در قالب صندوقهای قابل واگذاری، گفت: بالغ بر 23 هزار میلیارد تومان از باقی‌مانده سهام دولت از طریق فروش واحدهای سرمایه گذاری صندوق واسطه‌گری مالی یکم با اعمال 20 درصد تخفیف به مردم واگذار می‌شود.

وی افزود میزان سهامی که به هر فرد تعلق می‌گیرد به میزان مشارکت آنان در این فراخوان بستگی خواهد داشت.

*تشکر از رهبر انقلاب برای  موافقت با  آزادسازی سهام عدالت

دژپسند، با اشاره به تأیید دستورالعمل 17بندی پیشنهادی در خصوص سهام عدالت، گفت: در اینجا لازم می‌دانم از تدبیر حکیمانه مقام معظم رهبری در موافقت با  آزادسازی سهام عدالت در اختیار مردم قدردانی کنم.

وی با ابراز اینکه آزادسازی سهام عدالت در شرایط حاضر از دو جنبه دارای اهمیت است،‌ گفت: یکی از این نظر که در شرایط بحران ناشی از کرونا، آزادسازی این سهام می‌تواند گشایشی در کار مردم محسوب شود و از سوی دیگر اینکه در شرایط فعلی بازار سرمایه و صعود شاخص‌های بورس کشور، این موضوع می‌تواند موجب تعمیق و رونق هرچه بیشتر این بازار شود.

وی گفت: در شرایط تحریم و تجربه بودجه بدون نفت به‌معنای واقعی و همزمان با مضایق ناشی از همه‌گیری کرونا و در شرایطی که نمی‌توانیم بودجه را رها و از بانک مرکزی استقراض کنیم، واگذاری  سهام دولت در شرکت‌های بورسی، بهترین اقدام است که ضمن تأمین مالی دولت، کوچک‌سازی دولت، مردمی کردن اقتصاد و ارتقای کارایی  را هم محقق می‌کند.

وزیر اقتصاد همچنین گفت: حدود 90 درصد مشمولان سهام عدالت خواستار مدیریت مستقیم سهام عدالت هستند،‌ البته قصدی برای خرید مجدد سهام عدالت از سوی دولت وجود ندارد، حتی پیشنهاد بازارگردانی سهام عدالت از سوی بانکهای دولتی نیز مطرح شد که به‌شدت با آن مخالفت کردم. بایستی به مردم تأکید کنم که ترکیب شرکتهای سهام عدالت سبدی ارزشمند است.

*اپلیکیشن احراز هویت غیرحضوری به‌زودی رونمایی می‌شود

به گزارش تسنیم، وی در پاسخ به این سؤال که هم‌اکنون حدود 350 هزار نفر در صف دریافت کد بورسی هستند اما شرکت سپرده‌گذاری مرکزی تنها 24 هزار کد بورسی صادر می‌کند، گفت: در حال حاضر روزانه  100 هزار کد بورسی صادر می‌شود و دو هفته آینده ظرفیت صدور کد بورسی به 1 میلیون  در روز می‌رسد.

رئیس شورای‌عالی بورس گفت: در خصوص اپلیکیشن احراز هویت غیرحضوری نیز درحال تصمیم‌گیری نهایی هستیم که با اجرای این برنامه شاهد سرعت بالاتری در پذیرشها خواهیم بود.

دژپسند با بیان اینکه، بورس هوشمند پیشتاز خواهد بود، گفت: مقررات لازم در راستای نظارت دقیق سازمان بورس در حال تدوین است تا بعد نظارتی سازمان بورس تقویت شود.

*سرعت هسته مرکزی معاملات تقویت خواهد شد

وزیر اقتصاد با اظهار "برای تقویت سرعت هسته مرکزی تجهیزاتی تأمین شده است از سوی دیگر روشهای مدیریتی اعمال خواهد شد تا کمبودها به حداقل برسد. به‌صورت مستمر مشغول مذاکره با وزرا و دستگاههای خارج از دولت و همچنین بنگاه‌دارهای بزرگ کشور برای تأمین مالی از طریق بازار سرمایه هستیم"، گفت: در جلسه چهارشنبه هفته قبل دولت، جمع‌بندی این بود که  در راستای افزایش شناوری دستگاههای دیگر به کمک دولت بیایند.

وی اضافه کرد، در سال قبل درآمد ناشی از خصوصی‌سازی 118 درصد بوده است که رقم آن در یک سال حدود 2 هزار میلیارد تومان بود.

دژپسند ادامه داد، این درحالی است که امسال تا هفته اول فروردین از طریق شناوری 2500 میلیارد تومان عرضه صورت گرفته است.

*در توسعه کارگزاریهای بورسی نباید محدودیت ایجاد کرد

به گزارش تسنیم،‌ وزیر اقتصاد در خصوص رفع انحصار کارگزاریها گفت: در توسعه کارگزاریها نباید محدودیت ایجاد کرد، بر این اساس بایستی کارگزاریها رتبه‌بندی شوند. البته در اوایل تیرماه این موضوع نیز در شورا بررسی خواهد شد.

وی با اشاره به پیامهای گسترده مردمی در خصوص تعیین تکلیف دو سهم متوقف پلی‌اکریل و کنتورسازی گفت: شورای‌عالی بورس هیچ علاقه‌ای به بسته ماندن نمادها ندارد اما یکی از وظایف اصلی سازمان بورس نیز صیانت از حقوق سهامداران است.

*آخرین وضعیت سهامهای پلی‌اکریل، کنتورسازی و پدیده شاندیز

وی افزود، در این مدت روابط عمومی وزارت اقتصاد پیامهای زیادی در خصوص سهام پدیده شاندیز دریافت کرده است که  با پیگیری‌های انجام‌شده در شنبه هفته آتی این سهم نیز بازگشایی می‌شود. در مورد این دو سهم نیز با برطرف شدن ایرادات و رفع علت بسته شدن نمادها مشکل برطرف خواهد شد.

*تمایلی  به پذیرش استعفای شاپور محمدی نداشتم

به‌رغم عدم‌تمایل با استعفای آقای محمدی موافقت کردم و آقای حسن قالیباف به‌عنوان رئیس جدید سازمان بورس نیز در پیک کاری بورس در این سمت قرار گرفت.

*فعلاً امکان اضافه‌کردن مشمولان جدید به سهام عدالت وجود ندارد

دژپسند با بیان اینکه از لحاظ قانونی برای افرادی که مشمول سهام عدالت نیستند کاری نمی‌شود کرد،‌ گفت: پیشنهاد من این است که مردم از فرصت ایجادشده در خصوص etfهای دولتی به‌خوبی استفاده کنند.

وزیر اقتصاد با اعلام اینکه تکلیف نهایی سهام عدالت دوشنبه مشخص خواهد شد،‌ گفت:‌ اولین کاری که سهام‌داران باید انجام دهند این است که به سایت سازمان خصوصی‌سازی مراجعه و با وارد کردن کد ملی میزان سهام خود را مشاهده کنند. گام دوم این است که سهامداران کد بورسی دریافت کنند.

*شرکتهای سهام عدالت استانی هم به بورس می‌آیند

وی افزود، 30 شرکت سهام عدالت استانی وجود دارد که هرچه سریع‌تر باید وارد بورس شوند تا در سریعترین زمان ممکن شیرینی سهام عدالت عاید مشمولان و مردم شود.

* دلیل مازاد عرضه سهام بورسی دولت نسبت به رقم 6700میلیاردی مقرر در قانون بودجه99

وی در پاسخ به این پرسش که چرا مدیریت دولت بر صندوق‌ها ادامه خواهد داشت و چرا این مدیریت به مردم واگذار نشد گفت: پارسال 6 شرکت را بدون واسطه و به‌صورت بلوکی عرضه کردیم، اما با این حال تقاضای مردمی برای آن وجود نداشت، اما در روش کنونی، مردم تقاضای زیادی دارند و هدف ما هم مردمی کردن اقتصاد و توزیع ثروت است و این موضوع به‌روش عرضه بلوکی، امکان‌پذیر نیست.

دژپسند همچنین گفت: قانون بودجه امسال این اجازه را به دولت داد که برای مدتی بتواند مدیریت این صندوق‌ها را داشته باشد، زیرا این موضوع، تجربه نخست کشور در این باره است.

وی اضافه کرد: جامعه هدف ما خواص و فعالان خاص بازار سرمایه نیستند بلکه توده مردم هستند بنابراین ریسک باید مدیریت شود و به همین علت، این سهام در قالب صندوق و تحت مدیریت موقتی دولت عرضه شد.

دژپسند گفت: در اساسنامه این صندوق قید شده است که مدیریت دولت حداکثر تا پایان برنامه ششم توسعه خواهد بود و پس از آن به‌طور خودکار، مدیریت دولت از این صندوق حذف می‌شود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به رقم 6700میلیاردی مربوط بهetfها در بودجه سال 99 گفت: در مجموع، 61 هزار میلیارد تومان درآمد ناشی از مولدسازی و واگذاری داریم، که محل خرج این درآمدها بر اساس ردیفهای مختلف عمرانی و هزینه‌ای بودجه انجام می‌شود.

دژپسند افزود: در شرایط کنونی اقدام دولت در عرضه واحدهای صندوق قابل معامله، آثار پولی و مالی منفی ندارد و کوچک‌سازی دولت را در پی دارد.