به گزارش پارس به نقل از فارس، مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت مخابرات ایران امروز با حضور ۵۵ درصد صاحبان سهام برگزار شد.

اتفاقاتی از جمله برکناری مدیرعامل مخابرات ۵ روز پیش از برگزاری مجمع و حواشی دیگر جلسه امروز را تحت شعاع قرار داد.

برکناری اخیر مدیرعامل شرکت مخابرات که در جلسه‌ای بدون حضور دو نماینده دولت عضو هیات مدیره این شرکت صورت گرفته بود سبب شد بر طبق پیش‌بینی‌های در جلسه امروز نیز نمایندگان دولت و سهام عدالت در این شرکت حضور نداشته باشند و حد نصاب حضور سهامداران حداکثر به ۵۵ درصد برسد.

در مجمع امروز سوالات بسیاری از سوی سهامداران مطرح شد که اغلب پاسخگوی رئیس جلسه آنها را قانع نمی‌کرد. یکی از سوالات طبق روال سال‌های قبل درباره عدم تغییر تعرفه تلفن ثابت بود. سهامداران با اعتراض به این ثبات تعرفه خواستار پیگیری شرکت درباره موضوع بودند.

محمدرضا مدرس خیابانی عضو هیات مدیره مخابرات (نماینده شرکت شهریار مهستان) که در غیاب سیدمصطفی سیدهاشمی رئیس هیات مدیره مخابرات به دلیل سفر به خارج از کشور ریاست مجمع را بر عهده داشت در این باره توضیح داد: پیگیری افزایش تعرفه تلفن ثابت یکی از فعالیت‌هایی است که با جدیت از سوی هیات مدیره دنبال می‌شود.

وی افزود:امیدوار بودیم این موضوع تا پایان سال ۹۳ حل شود که این اتفاق نیفتاد و امیدواریم در روزهای آتی و ماه آینده این موضوع خاتمه یابد.

وی گفت: موضوع افزایش تعرفه‌ها چندین بار به کمیسیون رفته اما هنوز رسیدگی نشده است در این باره احساسمان این است که به جامعه ایران برای استفاده خدمات ارتباطی یارانه می‌دهیم.

همچنین سهامداران در دفعات مختلف اعتراض خود را نسبت به کاهش ارزش سهام این شرکت در بازار اعلام می‌کردند.

به گفته سهامداران، قیمت هر سهم مخابرات از ۴۰۰ تومان در سال ۹۲ به ۳۴۰ تومان در سال ۹۳ کاهش یافته و این کاهش با نزول قیمت به ۲۴۰ تومان با نزدیک شدن به مجمع ۹۴ ادامه یافته است.

سهامداران معترض بودند علیرغم ارزش ذاتی دارایی‌های مخابرات که در نتیجه ارزش سهام این شرکت بیش از رقم‌های فعلی است اما این شرکت اقدامی برای حمایت از سهام انجام نمی‌دهد که از این موضوع سهامداران حقیقی متضرر می‌شوند.

یکی از سهامداران گفت: سود خالص شرکت در سال ۸۹، حدود ۲۵۰۰ میلیارد تومان بوده که در سال ۹۳ همان ۲۵۰۰ میلیارد تومان است یعنی در ۵ سال شرکت رشدی نداشته است.

یکی دیگر از موضوعات مورد انتقاد سهامداران حل نشدن موضوع اینترکانکشن (اتصال متقابل مخابرات و ایرانسل) است که سالیانه مبالغی را در قالب ضرر به شرکت مخابرات تحمیل می‌کند.

یکی از سهامداران در این باره گفت:‌ اگر همراه اول و فروش زمین نبود مخابرات هر سال حدود ۶۰۰ میلیارد تومان ضرر می‌داد.

این سهامدار پرسید: چرا موضوع ضرر از محل اینترکانکشن که سالیانه ضرر میلیاردی را به سهامداران شرکت مخابرات وارد می‌کند برای چندمین سال پیاپی حل نشده باقی گذاشته است.

مدرس خیابانی در این باره توضیح داد: برای حل مشکل قرار است کمیسیون تنظیم مقررات به عنوان حکمیت بین مخابرات و ایرانسل اظهار نظر کند و نرخ‌های جدید طبق استانداردی قابل قبول تعیین شود.

موضوع مسکوت مانده انتقال دانشکده مخابرات از مجموعه مخابرات به وزارت ارتباطات نیز یکی از موارد مورد اعتراض سهامداران مخابرات بود در حالی که پیش‌تر تلاش شده بود جوانب این موضوع رسانه‌ای نشود اما برخی سهامداران از جزئیات موضوع اطلاع داشتند.

یکی از سهامداران خواست تا لیست دارایی‌های مخابرات اعلام شود تا پس از این نمونه‌های مشابه دانشکده مخابرات با عناوین مختلف از مجموعه این شرکت خارج نشوند.

مدرس خیابانی در این باره توضیح داد: برخی از دارایی‌های شرکت مخابرات به دلیل این که شرکت مخابرات شرکت دولتی بود در اختیار شرکت عام است اما دفتر و صورت جلسات مبنی بر تعلق دارایی‌ها به شرکت مخابرات موجود است.

وی گفت: بنابر برخی تفاسیر و سلایق تعدادی از آقایان به ساختمان شرکت مخابرات ایران ورود کردند و در هیات مدیره مخابرات نیز اعلام کردیم که اگر سندی مبنی بر تعلق این دانشکده به وزارت ارتباطات موجود است ارائه شود تا مخابرات نیز از قانون تبعیت کند اما سندی دال بر این موضوع ارائه نشد.

وی افزود: حتی اطلاعاتی که در جلسه هیات مدیره ارائه می‌شد جور دیگری نمود پیدا می‌کرد از جمله اینکه در جلسه هیات مدیره توضیح می‌دادیم که این ساختمان متعلق به مخابرات است امروز از تابلوی آن فیلمبرداری کنید تا به عنوان یک مدرک دیگر موجود باشد فردا می‌دیدیم تابلو را هم تغییر دادند.

این عضو هیات مدیره شرکت مخابرات ایران ادامه داد: به آقایانی که وارد ساختمان شدند گفتیم اگر ما هم شبانه وارد ساختمان شویم و این کار را تکرار کنیم که سنگ روی سنگ بند نمی‌شود قرار شد همان آقایانی که موضوع را مطرح کردند بار دیگر موضوع را بررسی کنند و قول داده‌اند که ساختمان را به مخابرات برگردانند و اگر انجام ندهند از مراجع قانونی پیگیری خواهیم کرد.

با ادامه یافتن جلسه مجمع و بی‌نتیجه ماندن تلاش مدرس خیابانی برای پایان دادن به مناقشات و رسیدن به موضوع تعیین سود با تاکیدهای مکرر سهامداران وی به سوالی درباره علت برکناری مدیرعامل مخابرات ۵ روز مانده به برگزاری مجمع و کمتر از ۱۰ ماه فعالیت پاسخ دهد.

وی گفت: به دلایلی از ارائه پاسخ طفره رفتیم اما سهامداران قبول نمی‌کند.

وی توضیح داد: انتخاب هر فردی برای مسئولیت تابع ارزیابی‌هایی است تلاش این بود که مجمع طبق روال سال‌های قبلی حدود ۱۸ اردیبهشت ماه برگزار شود اما با به تاخیر افتادن برگزاری مجمع طبق رسم هر ساله ارزیابی شرکت و ارزیابی عملکرد مدیران انجام شد و در نتیجه این ارزیابی و موضوعات مطرح شده در هیات مدیره تصمیم گرفته شده که عملکرد مدیریت به گونه‌ای نیست که در سال ۹۴ در خدمت ایشان (ابراهیمی) باشیم.

وی گفت: عدم اصلاح اجرای تعرفه، هماهنگی برای جلوگیری از تصرف غیر قانونی، اینترکانکشین با شرکت ایرانسل و موضوعات دیگری که شاید امروز بین سوال‌ها بود مجموعا منجر به این تصمیمی‌گیری شد که آقای ابراهمیی پس از ۲۰ و چند سال حضور در شرکت مخابرات ایران از ادامه مدیریت این شرکت کنار گذاشته شدند و البته حفظ شان تمامی نیروی انسانی و به ویژه مدیران برای مخابرات دارای اهمیت است.

مدرس خیابانی تصریح کرد: تاخیر در برگزاری مجمع سبب شد که مجمع امسال بدون حضور مدیریت برگزار شود و انشاالله در اسرع وقت شرکت از مدیرعامل توانمندی بهره‌مند خواهد شد.

در جلسه امروز سهامداران عمده به منظور تامین نیازهای توسعه‌ای به تقسیم ۴۰۰ ریال سود به ازای هر سهم رای دادند که مقرر شد ۵۰درصد از سود تقسیمی پرداخت نشود البته سهامداران حقیقی می‌توانند کل سود تقسیمی را از اوایل تیر ماه دریافت کنند.

تصویب این میزان سود با اعتراض شدید سهامداران خرد همراه شد به طوری که پایان جلسه را ایستاده دنبال می‌کردند. سهامداران حقیقی اعلام می‌کردند که زمانی که به نظر سهامدار خرد توجه نمی‌شود و رای سهامدار عمده شرط است چرا سهامداران را به جلسه مجمع دعوت می‌کنید.

تقسیم سود کمتر با توجه به تاکیدات وزارت ارتباطات به مخابرات و همراه اول مبنی بر توجه بیشتر به توسعه شبکه از پیش قابل پیش‌بینی بود.

سهامداران خرد این موضوع را در قالب تهدید مخابرات از سوی وزارت ارتباطات به مدرس خیابانی یادآور شد و او تاکید کرد که تقسیم سود کمتر صرفا به دلیل توسعه شبکه است و دلیل دیگری ندارد.

حواشی‌های پیش آمده پیش از برگزاری مجمع و نبود سیدهاشمی که سابقه طولانی در مدیریت این اتفاقات دارد باعث شد مجمع امسال مخابرات یکی از پرحاشیه‌ترین مجامع این شرکت باشد که در نهایت به نارضایتی سهامداران ختم شد.