به گزارش پارس نیوز، 

محمد شیران بعد از ظهر امروز در جمع خبرنگاران استان مازندران در ارتباط با برخی مشکلات داروی و گلایه‌های مردمی اظهار کرد: کمبود دارو در استان مازندران نداریم به اندازه کافی و براساس نیاز استان دارو در استان ذخیره شده وجود دارد.

وی با اعلام اینکه بیش از ۹۸ درصد نیاز‌های دارویی کشور را در داخل تامین می‌کنیم، در ارتباط با گلایه‌های مردمی بابت کمبود برخی دارو‌ها گفت: امکان دارد در مقطعی دارو‌های که منشا وارداتی دارند به دلیل تامین ارز و مسائل گمرکی و تا رسیدن به مرحله توزیع دچار فاصله زمانی شوند، اما کمبود دارویی که برخی مواقع در استان شایع می‌شود، وجود ندارد.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مازندران در ارتباط با تامین نیاز‌های داروی کشور با برند‌های داخلی گفت: سیاست وزارت بهداشت این است که دارو‌های که در داخل تولید می‌شود وارد نشود.

وی با اعلام اینکه مسبب برخی کمبود دارویی در کشور و استان مازندران پزشکان هستند، افزود: پزشکان بیماران را به سمت دارو‌های خارجی سوق می‌دهند که این رویه نیاز به هماهنگی و اصلاح داشته و اقدامات لازم هم در این زمینه در دستور کار است.

شیران دیگر مشکلات تامین دارو را نداشتن نقدینگی برخی از داروخانه‌ها عنوان کرد و افزود: به دلیل بدهی بیمه‌ها به داروخانه‌ها متولی تامین دارو نمی‌تواند نقدینگی لازم برای خرید دارو را تامین کند و با شرکت دارویی برای تسویه حساب با مشکل مواجه می‌شود که مردم می‌توانند با پرس و جو از سایر داروخانه‌ها نیاز‌های خویش را تامین کنند.

وی با اعلام اینکه بسیاری از داروخانه‌ها از شرکت‌های بیمه‌ای طلب‌کار هستند، افزود: داروخانه‌ها حدود هشت ماه از شرکت‌های بیمه‌ای طلب دارند که همین تاخیر در پرداخت‌ها باعث کمبود دارویی در بازار نیازمندی‌ها می‌شود.

وی با اعلام اینکه در حال حاضر تنش دارویی نداشتیم گفت: نوسانات در بخش توزیع دارو غیرقابل انکار است و همه تلاش ما این است که نیاز‌های دارویی بیماران خاص و سایر نیازمندی‌های داروی استان را تامین کنیم.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مازندران در ارتباط با تامین نیازمندی‌های دارویی در غرب مازندران افزود: فعالیت داروخانه ۱۳ آبان در رامسر مدتی آغاز شده و بنا داریم که همه نیازمندی‌ها به دارویی در غرب را از این طریق و همچنین تقویت داروخانه هلال احمر تنکابن تامین کنیم.

وی از ایجاد انبار دارویی مناسب در بیمارستان طالقانی چالوس خبر داد و بیان کرد: زمین انبار توسط رئیس بیمارستان تقبل شده و عملیات ساختمانی آن به زودی در برنامه کاری قرار می‌گیرد.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مازندران در ارتباط با فراورده‌های داروی تالاسمی در استان و کشور افزود: سیاست‌های دارویی در بیماران تالاسمی در دنیا به این صورت است که از تزریقی به سمت خوراکی سوق داده شوند و وزارت خانه بنا دارد که نیاز‌های داروی این بخش را با استفاده از قابلیت‌های داخل کشور تامین کند.

وی با بیان اینکه مواد اولیه بسیاری از دارو‌ها در کشور تولید می‌شود، افزود: ممکن است فاصله ما با دنیا زیاد باشد، ولی قدم‌ها برداشته شده و به نتایج قابل قبول در این بخش دست‌یافتیم از طرفی ساخت همه دارو‌ها و در کشور ضرورت ندارد.

شیران در ارتباط با گرانی دارو در کشور یادآور شد: قیمت‌گذاری در سطح دانشگاه‌ها انجام نمی‌شود، در کمیته‌ای مخصوصی در وزارت خانه انجام می‌شود و دانشگاه‌ها تابع سیاست وزارت بهداشت هستند از طرفی میزان افزایش قیمت دارو بر اساس تورم هر ساله تعیین می‌شود.

وی از برنامه‌ریزی برای ایجاد داروخانه‌ها شبانه روزی چندگانه در شهر‌های ساحلی استان خبر داد و گفت: در زمانی که با تخلف دارویی در تعدادی از داروخانه‌های ساحلی مواجه می‌شویم برای برخورد با مشکل مواجه می‌شویم که بنا داریم با ایجاد داروخانه جدید سیاست‌های نظارتی خویش در این بخش را به صورت مناسب‌تر تقویت کنیم.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مازندران درباره اقدامات انجام شده برای احتکار دارویی در سطح این دانشگاه، افزود: یکی از داروخانه‌داران استان دارو‌های مورد نیاز این دانشگاه را در شهرستان بابل در انباری احتکار کرده بود که با بررسی دقیق با این فرد متخلف به شدت برخورد شده است.

شیران در ادامه با اعلام اینکه یکی از داروخانه‌داران استان بیش از ۱۶ هزار واحد آنتی‎بیوتیک را در یکی از واحد‌های مرغداری توزیع کرده بود، افزود: با این مورد هم برخورد و فرد متخلف هم دستگیر شده است.

وی با بیان اینکه دارو‌های هورمون رشد در سطح استان مازندران توزیع نمی‌شود، افزود: طی نامه‌ای با وزارت‌خانه این داور تنها در چند داروخانه به صورت محدود و بر اساس نیاز‌های استان توزیع می‌شود که نیاز استان ۲۵۰ تا ۳۰۰ در ماه است.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مازندران به مخاطرات دارو‌های هورمون رشد که در سطح باشگاه‌ها بدون ضابطه توزیع می‌شد، اشاره کرد: برای جلوگیری از مخاطرات احتمالی مذاکرات با افراد فعال در این حوزه انجام شده و تا حدودی زیادی و با توجه به اینکه جلوی توزیع این دارو‌ها در استان گرفته شد تلاش داریم که به صورت برنامه‌ریزی شده این دارو توزیع شود.