روزنامه اینترنتی مصری الیوم السابع نوشت: در پی تصمیم بازگشایی کشور و از سرگیری تدریجی فعالیت‌ها، نگرانی‌ها در ایتالیا بار دیگر تشدید شده است.

جیووانی ریتسا، متخصص ایتالیایی در بیماری‌های همه‌گیر، در نشست خبری هفتگی مؤسسه عالی سلامت ایتالیا در رم، پایتخت این کشور، گفت: «در خصوص آمار مبتلایان به ویروس کرونای جدید  در صورت ارائه بر اساس تاریخ ظهور علائم، شاهد روند نزولی هستیم، اما این ویروس از بین نمی‌رود. بسیاری اوقات از موارد جدید ابتلا سخن می‌گوییم، اما این‌ها در اصل آگاهی‌های قبلی هستند. دوره نهفتگی این ویروس بین یک تا چهارده روز است و در حال حاضر مهم است به موارد ظهور علائم توجه کنیم.»

او افزود در منحنی همه‌گیری پیک وجود ندارد، زیرا این شرایط، ساختگی و زاییده تدابیر اعلام تعطیلی از سوی دولت ایتالیا برای مهار شیوع کووید-۱۹ است.

این متخصص ایتالیایی با اشاره به مرحله پس از تعطیلی کامل یعنی پس از سوم ماه مه گفت: «در مرحله بعدی تقویت کنترل مناطق، شناسایی فوری کانون‌های احتمالی، انجام آزمایش، پیگیری، قرنطینه و اجرای تدابیر مهار ویروس در مناطق قرمز مهم خواهد بود.»

سیلویو بروسافرو، رئیس مؤسسه عالی سلامت ایتالیا، نیز هشدار داد نتایج یک بررسی نشان می‌دهد هنوز حدود ۹۰ درصد مردم ایتالیا مستعد ابتلا به ویروس کرونا هستند. این موضوع امکان اجرای راهبرد ایمنی گلّه‌ای را منتفی می‌کند.

او در ادامه بر روند نزولی مبتلایان، بیماران بستری در بیمارستان‌ها و فوت شدگان بر اساس آمار‌های روزانه تأکید کرد و گفت: ما به یک هدف مهم دست یافتیم و آن نگه داشتن میانگین شیوع ویروس در میزان کمتر از یک درصد است، اما درباره موافقت با خروج کودکان از خانه برای بازی گفت باید بسیار محتاطانه عمل کنیم و از نیاز کودکان برای انجام فعالیت بدنی در فضای باز اجتناب کنیم تا خطرات به حداقل برسد.