پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- زهراحاجيان - دي سال 93 سازمان تنظيم مقررات طي مصوبه اي که هدف آن صيانت از کودکان در برابر نسل هاي سوم وچهارم تلفن همراه عنوان شد، اپراتور ها را ملزم کرد ظرف 6 ماه به عرضه سيم کارت هاي کودک با قابليت امکان مديريت اين سيم کارت ها ازسوي والدين و ارائه خدمات جذاب براي گروه هاي سني مختلف اقدام کنند. مصوبه اي که از سوي اپراتور اول و سوم اجرا شده است و اپراتور دوم نيز روزگذشته از راه اندازي سرويس کودک و نوجوان با شماره گيري کد دستوري *۵۴۳*۱# روي سيم کارت هاي دائمي يا اعتباري ايرانسل خبر دادکه با فعال سازي آن، امکان استفاده از تماس صوتي و پيامک بدون هيچ گونه محدوديتي وجود دارد.

عرضه سيم کارت کودک درشرايطي انجام شده است که اين روزها نظرات موافق ومخالف بسياري دراين خصوص مطرح مي شود، بهروز نعمتي عضو هيئت رئيسه مجلس در واکنش به عرضه سيم کارت هاي کودک توسط اپراتور ها، ضمن انتقاد از عملکرد وزارت ارتباطات در ارائه مجوز به اپراتور ها براي واگذاري سيم کارت هاي کودک، اين اقدام را بازي کاسبکارانه اپراتور ها ناميده وخواستار توقف عرضه اين سيم کارت ها شده است.وي مي گويد : واگذاري سيم کارت کودک اقدامي کارشناسي نشده است که بدون ضابطه و مکانيسم روشن ومشخصي به مرحله اجرا درآمده و متاسفانه در واگذاري سيم کارت هاي کودک جنبه مالي موضوع به قدري مورد توجه قرار گرفته که ديگر جوانب و تبعات آن مورد غفلت واقع شده است. وي با اعلام اين که سياست گذاري هايي از اين قبيل بايد بر يک مبنايي انجام شود،تصريح مي کند : انتظار ما اين بود که اگر قرار است سيم کارتي تحت عنوان سيم کارت کودک عرضه شود، در اين خصوص، سياست گذاري مرتبط انجام مي شد در حالي که اين اتفاق نيفتاد.

نعمتي با بيان اين که طبق قانون ، عرضه سيم کارت به کودکان زير 18 سال ممنوع است،مي افزايد : واگذاري سيم کارت به کودکان آثار بسيار نامناسبي به همراه خواهد داشت و اين موضوع مي تواند براي سلامت روح و جسم کودکان در جامعه مضر باشد و هزينه هاي درمان و بهداشت را نيز افزايش دهد.پس چگونه اپراتور ها مي خواهند سيم کارت کودک ارائه کنند ضمن آن که اساسا در هيچ کجاي دنيا واگذاري سيم کارت و حتي اينترنت به کودکان و نوجوانان انجام نمي گيرد ضمن آن که اگر قرار است اين اقدام در راستاي صيانت از کودکان انجام شود واوضاع کنوني ساماندهي شود،بايد مبادي قانوني آن طي شود در حالي که اين راه ها طي نشده است و وزارت ارتباطات بايد هرچه سريع تر جلوي واگذاري سيم کارت هاي کودک را بگيرد چرا که ادامه روند واگذاري چنين سيم کارت هايي نه به صلاح جامعه و نه به صلاح وزارت ارتباطات است. مجلس نيز نسبت به واگذاري بدون قيد و شرط سيم کارت به کودکان و نوجوانان واکنش نشان خواهد داد و وزير ارتباطات بايد در اين زمينه پاسخ گو باشد. در همين حال برخي کارشناسان نيز اعلام مي کنند،براي مصون ماندن کودکان از تهديدهاي مخرب فضاي مجازي که به دنبال استفاده فزاينده از ابزارهايي مانند تلفن همراه در جامعه شاهد هستيم، قبل از هرچيز بايد فرهنگ سازي درستي در جامعه انجام شود و به جاي آن که ابزارجديد را دراختيار اين قشر قرار دهيم ، ابتدا نحوه استفاده از ابزارهاي موجود را به دانش آموزان ارائه کنيم. از سوي ديگر موضوعي که به نظر مي رسد دربحث عرضه سيم کارت هاي کودک مورد غفلت واقع شده ، اين است که در واقع مشکل اصلي خود گوشي است نه سيم کارت! اساسا ارائه سيم کارت کودک مي تواند مروج به کار گيري تلفن همراه از سوي کودکان باشد حال آن که براساس يافته هاي متعددپزشکي، تاثير امواج تلفن همراه بر مغز کودکان 5 برابر بيشتر از بزرگسالان است، براين اساس متخصصان هشدار مي دهند که به هيچ وجه درست نيست کودکان يک تلفن همراه مخصوص خودشان داشته باشند و بهتر است کودکان جز در موارد ضروري، با تلفن همراه صحبت نکنند.اسدي سخنگوي سازمان تنظيم مقررات نيز با اشاره به مصوبه رگولاتوري مي گويد :براساس اين مصوبه، اپراتورها موظف هستند خدمات تلفن همراه را با قابليت اعمال برخي مديريت ها براي استفاده کودک و نوجوان براي يک يا چند دسته از خدمات تلفن همراه نظير صوت، تلفن تصويري، پيام کوتاه، پيام چندرسانه اي و اينترنت يا اضافه کردن برخي قابليت ها چون امکان تماس خانوادگي يا گروهي براساس درخواست مشترک فراهم کنندو در کنار آن با ارائه آموزش هاي لازم در قالب بسته هاي آموزشي، نحوه استفاده صحيح کودکان از اين سيم کارت ها را نيز آموزش دهند.

سخنگوي سازمان تنظيم مقررات: به اشکالات طرح واقفيم
وي در پاسخ به انتقادهاي عضو هيئت رئيسه مجلس مبني بر نگاه صرفا کاسبکارانه اپراتور ها در عرضه سيم کارت هاي کودک تصريح مي کند : اساسا عرضه اين سيم کارت ها سود چنداني براي اپراتور ندارد و در عين حال، از سوي يک نهاد نظارتي به اپراتور ها تکليف شده، بنابراين چنين برداشتي نا صحيح است.

او در عين حال مي گويد که ما هم به اشکالات طرح سيم کارت کودک واقفيم و در همين جا اعلام مي کنيم که سيم کارت هاي کودک نيازمند بررسي بيشتر است و درصدد هستيم به تدريج اشکالات آن را برطرف کنيم.

وي در پاسخ به اين که چرا با وجود قانون ممنوعيت فروش سيم کارت به افراد زير 18 سال، بحث فروش سيم کارت به کودکان مطرح شده است ،تصريح مي کند : اين هم يکي ديگر از اشکالات وارده است و ما آن را قبول داريم و اميدواريم در آينده اين موضوع نيز بر طرف شود ضمن آن که قرار است اين سيم کارت ها در اختيار والدين قرار گيرد ووالدين آن را به شکل مديريت شده، به کودکان ارائه کنند.

وي ادامه داد : اساسا ما استفاده از گوشي وتبلت را به لحاظ مباحث سلامتي براي کودکان توصيه نمي کنيم، اما در عين حال توصيه ما اين است که بهتر است والدين سيم کارت هاي مديريت شده را در اختيار کودکان قرار دهند.