~~به گزارش پارس ، به نقل از خبرگزاری فارس صدای مشاور سلامت خبرگزاری فارس برای ارتقای سطح دانش سلامت مردم جهت حفظ و مراقبت از سلامت جسمی و روانی خود، مطالب آموزشی را منتشر می‌کند،‌ همچنین به پرسش‌های مطرح شده از سوی شهروندان در این زمینه پاسخ می‌دهد.

هموطنان می‌توانند هر گونه پرسش و ابهامی درباره مسائل و مشکلات جسمی و روانی خود را در تماس با شماره تلفن 02188911667 یا ایمیل moshaversalamat@farsna.net مطرح کرده و پاسخ‌های خود را از طریق صفحه «مشاور سلامت خبرگزاری فارس» دریافت کنند.

فلج بل چیست؟

ساسان ساکت؛ فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری فارس، با بیان اینکه فلج بل اختلالی است که عصب زوج هفتم را درگیر می‌کند، اظهار داشت: این اختلال یک تا دو هفته بعد از عفونت ویروسی اتفاق می‌افتد و سن ابتلا به آن از شیرخوارگی تا بزرگسالی است.

وی افزود: ویروس تبخال، اوریون و نوعی واکسن آنفلوانزا که داخل بینی ریخته می‌شود می‌تواند موجب ابتلا به فلج بل می‌شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: یکی از علائم ابتلا به فلج بل کج شدن دهان به یک سمت است، و موقع نوشیدن شیر و مایعات موقع نوشیدن از گوشه لبش سرازیر می‌شود. همچنین یکی از پلک‌های کودک بسته نمی‌شود.

این فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان با بیان اینکه فلج بل پیش‌آگهی بسیار خوبی دارد، گفت: بیش از 85 درصد کودکان مبتلا به این اختلال درمان می‌شوند، 10 درصد فلج خفیفی را در صورت خواهند داشت و 5 درصد دیگر نیز با فلج شدید دائمی مواجه خواهند شد. که این 5 درصد عمده کسانی هستند که یا درمان نشده‌اند یا توسط افراد غیر پزشک مداوا شده‌اند.

متن کامل خبر

عوامل خطرساز ابتلا به بیماری‌های قلبی

محمد حسینی؛ فوق تخصص جراحی قلب و عروق در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری فارس، اظهار داشت: بیماری‌های قلبی عروقی علت اصلی مرگ‌ومیر در مردان و زنان در سراسر جهان است. این بیماری‌ها اشکال مختلفی مانند فشار خون، بیماری تصلب شرایین (آترواسکلروز) کرونری و سکته قلبی، نارسایی قلبی، سکته مغزی و… دارند.

این فوق تخصص جراحی قلب و عروق درباره عوامل خطر سازی که قابل‌کنترل، اصلاح یا درمان است، گفت: سیگار یکی از مهم‌ترین عوامل خطرساز برای بروز بیماری‌ها قلبی است. افراد سیگاری نسبت به افراد غیر سیگاری چندین برابر بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی قرار دارند؛ حتی تماس با دود سیگار در افراد غیر سیگاری موجب افزایش میزان بروز بیماری‌های قلبی عروقی می‌شود.

حسینی درباره خطرات ناشی از کلسترول بالا و تأثیر آن بر بیماری‌های قلبی گفت: یکی دیگر از عوامل تأثیرگذار بر پیدایش و رشد بیماری‌های قلبی کلسترول بالا است. کلسترول بالا خطر ایجاد بیماری‌های قلبی عروقی را چند برابر افزایش می‌دهد. کلسترول با رسوب و ضخیم کردن دیواره سرخرگ‌ها باعث تنگی شریان ها و بروز سکته قلبی می‌شود.

وی ادامه داد: فشار خون نیز خطر ایجاد بیماری‌های قلبی عروقی را چند برابر افزایش می‌دهد. سایر عوامل نیز مانند چاقی، سوءمصرف الکل، رژیم غذایی ناسالم یا عدم فعالیت جسمانی و برخی بیماری‌ها نیز می‌توانند در ایجاد فشارخون بالا دخیل باشند و همچنین اثرات فشار خون را در ایجاد بیماری‌های قلبی عروقی چندین برابر بیشتر افزایش دهند. (البته افراد ممکن است بدون وجود هیچ‌یک از این عوامل، باز هم مبتلا به فشار خون بالا شوند)

وی افزود: چاقی و افزایش وزن و رژیم غذایی نامناسب به‌ویژه استفاده از روغن نباتی جامد و حیوانی، کله‌پاچه و مغز، مصرف غذاهای آماده مثل کنسروها و فست فودها و مصرف بی رویه نمک نیز می‌توانند از علل بروز بیماری‌های قلبی باشند.

متن کامل خبر

‌راه‌های درمان اسهال در کودکان

غلامرضا خاتمی؛ فوق‌تخصص گوارش اطفال در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری فارس، در پاسخ به سؤال یکی از شهروندان درباره اسهال کودکان، اظهار داشت: در صورت ابتلا کودک به اسهال، به دلیل دفع آب و املاح، باید با دادن محلول ORS آب و املاح از دست رفته را به کودک برگردانیم.

رئیس انجمن پزشکان کودکان افزود: هر بسته محلول ORS را در چهار لیوان آب حل کنید و او را به کودک دهید.

این فوق تخصص گوارش اطفال گفت: موقع ابتلا به اسهال، شیر مادر را قطع نکنید و مایعاتی مانند دوغ و چای کمرنگ به کودک بدهید تا بدن او کمبود آب پیدا نکند.

خاتمی اظهار داشت: در صورت بروز اسهال خفیف، نیاز به ORS وجود ندارد. در کودکان زیر یکسال، شیر مادر، سوپ و غذاهایی مانند فرنی می‌تواند به قطع اسهال کمک کند و در کودکان بالای دو سال می‌توان تغذیه معمولی را ادامه داد.