می‌گویند در عصر جدید پول دیجیتال جای اسکناس و پول ملی کشورها را خواهند گرفت یا حداقل عرصه را بر آنها تنگ خواهند کرد. ارز دیجیتال را ارز آینده می‌دانند. اگر از شما سوال کنند که مردم کدام شهر جهان پیشتاز استفاده از ارزهایی مثل بیت کوین هستند چه جوابی خواهید داد؟ نیویورک، زوریخ، توکیو؟ بسیاری از مردم به‌احتمال‌زیاد پایتخت یکی از کشورهای توسعه‌یافته و پیشرفته را نام می‌برند اما این تصور کاملاً اشتباه است. برای یافتن پاسخ این سوال با گسترش نیوز همراه باشید.

نام شهری که مردمانش روزبه‌روز از پول ملی کشور خود فاصله می‌گیرند و به استفاده از بیت کوین رو می‌آورند پایتخت ونزوئلا یعنی کاراکاس است. ونزوئلا به‌هیچ‌عنوان کشور ثروتمندی نیست و جهان‌سومی به شمار می‌آید. این‌که چرا مردم این شهر باید سرآمد استفاده از بیت کوین باشند یک دلیل ساده دارد.

هیولای تورم در ونزوئلا

تخمین نرخ دقیق تورم در ونزوئلا کار آسانی نیست. حکومت این کشور دو سال است که دیگر نرخ نورم و اطلاعات آماری مربوط به افزایش قیمت‌ها را منتشر نمی‌کند. اما نهادهای بین‌المللی و اقتصاددانان مستقل اقدام به تخمین این شاخص آماری کرده‌اند. اعدادی که در ارتباط با تورم این کشور گزارش می‌شود به راستی شگفت‌انگیز است. گفته می‌شود که قیمت کالاها و خدمات در سال گذشته (۲۰۱۹) ۲۷ برابر شده است. البته وضعیت به‌مراتب بدتر از این‌هاست. طبق تازه‌ترین آمار اعلام‌شده توسط مجلس این کشور نرخ تورم ۲۴ هزار درصد افزایش یافته است. در کشورها ابرتورم با حقوق ماهانه یک کارگر یا کارمند متوسط می‌توان ۴۰ پیاز خرید. پول ملی ونزوئلا (به نام بولیوار) به حدی بی‌ارزش است که بسیاری از مردم از عهده خرید غذا و داروی خود برنمی‌آیند. خیلی از زنان این کشور موهای خود را می‌فروشند تا زنده بمانند. وضعیت ونزوئلا به‌راستی فاجعه‌بار است.

پناهگاهی به نام بیت کوین

بازار تبدیل بولیوار به بیت کوین به شدت داغ است. خیلی از ونزوئلایی‌ها دستمزد روزانه یا حقوق ماهانه خود را به بیت کوین تبدیل می‌کنند. آمارها نشان می‌دهد که خریدوفروش بیت کوین در کاراکاس بیشتر از هر شهر دیگری است. درصد افزایش حجم معاملات بیت کوین در سال ۲۰۱۹ رکورد شکسته است (۲۱۱ درصد ان هم فقط در عرض یک سال). گفته می‌شود که این ابتدای کار است و آمارها بیش‌ازپیش افزایش خواهد یافت.

کشوری کوچک و فقیر

به‌این‌ترتیب می‌توان گفت که ونزوئلا اولین کشور جهان است که مردم آن به‌سرعت با پول ملی و کاغذی خود خداحافظی می‌کنند و به پول آینده سلام می‌کنند. این اقدام چه‌بسا توسط مردم کشورهای دیگری که وضعیت اقتصادی مشابهی دارند تقلید شود. بیت کوین به سپر و پناهگاه مردم در برابر تورم و از دست رفتن ارزش پول ملی تبدیل شده است. به‌هرحال ونزوئلا تنها کشوری نیست که پولش قدرت خرید چندانی به مردم نمی‌دهد.

کافی است به وضعیت آرژانتینی‌ها نگاهی بیندازید. نرخ تورم این کشور در سال گذشته ۲۵ درصد بوده است (نرخ تورم در سال ۲۰۱۸ حدود ۳۸ درصد بود). سقوط آزاد پول ملی آرژانتین یعنی پزو آغاز شده است. پزو اخیراً هم ۲۷ درصد از ارزش خود در برابر دلار ایالات‌متحده را از دست داد. پول ملی ترکیه (لیر) هم حال‌وروز خوبی ندارد. اقبال مردم هر دو کشور به خریدوفروش ارزهای دیجیتال و در راس آنها بیت کوین روزبه‌روز افزایش می‌یابد. مردم کشورهایی که قدرت خرید پول کشورشان کمتر و کمتر می‌شود بیت کوین را نوعی راه‌حل و سپر محافظ می‌دانند.

تحلیلگر اقتصادی برجسته نیک گیمبرونو در تحلیل این پدیده نوظهور می‌نویسد:

«بیت کوین برای اقشار متوسط یک بهشت امن و بی‌خطر است. آنها به چشم خود دیده‌اند که نمی توان جلوی تضعیف پول رایج و از دست رفتن اندوخته یک‌عمر کار و تلاش آنها را بگیرند. وقتی بحران اقتصادی به اوج می‌رسد حداکثر کاری که دولت‌ها انجام می‌دهند چاپ پول است، اقدامی تورم‌زا که وضعیت را بدتر می‌کند. دولت‌ها برای رهایی از کسر بودجه و انبوه مشکلات پیش رو به اندوخته‌های مردم در بانک‌ها متوسل می‌شوند و درواقع به طرق مختلف در جیب مردم دست می‌کنند. هیچ دولتی کنترل ارز دیجیتال را در اختیار ندارد و نمی‌توان مردم را از استفاده از آن بازداشت. در عرصه بحران‌های اقتصادی جذابیت بیت کوین برای اقشار متوسط روزبه‌روز بیشتر می‌شود».