این روزها در فضای مجازی مخصوصا در فضای شبکه‌های اجتماعی نظیر اینستاگرام، فیس‌بوک و دیگر پلتفرم‌ها این تئوری توطئه در حال دست به دست شدن است که فناوری ارتباطی 5G روی شیوع ویروس کرونا تأثیر می‌گذارد و باعث شیوع سریع این ویروس می‌شود. به طبع این خبر، بسیاری از گروه‌ها به دکل‌های مخابراتی 5G در انگلستان حمله کرده و آن‌ها را آتش زده‌اند. این حملات تا جایی ادامه پیدا کرده که سازمان مدیریت بحران فدرال و کمیسیون ارتباطات فدرال آمریکا اعلام کرد که فناوری 5G باعث شیوع ویروس کرونا نمی‌شود.

هیچ‌یک از نظریه‌های تأثیر 5G روی ویروس کرونا معقول نیستند. ویروس کرونا در کشورهایی هم که دسترسی به این شبکه ارتباطی ندارند، به سرعت در حال شیوع پیدا کردن است و فرکانس‌های 5G نمی‌توانند روی بدن انسان تأثیری بگذارند. ویروس کرونا ناشی از ویروس‌های مسری است و به هیچ وجه با امواج الکترومغناطیسی ارتباط ندارند. ویروس کرونا و فناوری 5G تنها دو پدیده غیر مرتبط با هم هستند که به صورت همزمان در حال اتفاق افتادن، هستند اما با نگاه اجمالی به برخی کشورهای خاص می‌توان درک کرد که این دو پدیده هیچ ارتباطی با هم ندارند.

پروفسور استیون پویس، یکی از اعضای تیم مدیریت پزشکی وزارت بهداشت انگلستان ارتباط بین 5G و کرونا را «دیوانگی» خواند و همچنین دولت این کشور ادعاهای علیه 5G را «خطرناک» دانست.

سیمون کلارک، استادیار میکروبیولوژی سلولی در دانشگاه ریدینگ، در مصاحبه اخیر خود اشاره کرده است که امواج رادیویی 5G به اندازه کافی قوی نیستند که بدن شما را گرم کنند و سیستم ایمنی بدن را تضعیف کنند. این ایده که 5G سیستم ایمنی بدن انسان را پایین می‌آورد، عقلانی نیست. به همین ترتیب، امواج رادیویی و ویروس‌ها به همان روش منتقل نمی‌شوند. ویروس کرونا از شخصی به فرد دیگر ، به طور معمول از طریق قطرات ریز بزاق در زمانی منتقل می‌شوند که فرد بیمار سرفه یا عطسه می‌کند و یا نفس می‌کشد. تنها انواع ویروس‌هایی که می‌توانند از طریق امواج رادیویی منتقل شوند، آن‌هایی هستند که روی رایانه‌ها تأثیر می‌گذارند، نه روی انسان.

گفتنی است، نظریه‌های ارتباط 5G و شیوع ویروس کرونا از کمپین‌های نشر اطلاعات اشتباه در شبکه‌های اجتماعی آغاز شد که حتی اوایل توسعه این شبکه آن را مرگبار می‌خواندند.