محمد اربابی روانپزشک و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره پیش‌داوری نسبت به مبتلایان کرونا اظهار کرد:  این روزها با مفهومی تحت عنوان  انگ ناشی از ویروس کرونا مواجه هستیم؛ در واقع  با وجود این که نگرانی عموم بخاطر ویروس کرونا افزایش پیدا کرده، ممکن است واکنش هایی هیجانی ما نیز افزایش یابد. واکنش های که متاسفانه دقیق نیستند وباعث می شوند واکنش های سریع و بدون ارزیابی از خود نشان دهیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: یکی از تصورات اشتباه و مشکلات ما این است که افراد مبتلا یا مشکوک به کرونا بسیار وحشتناک و ترسناک هستند. ما تنها با این نوع واکنش هایمان جز انگ زدن به اطرافیانمان هیچ کار درستی انجام نخواهیم داد، به همین دلیل ممکن است این انگ در ذهن خیلی به سرعت  شکل بگیرد و موجب شود از مبتلایان به ویروس کرونا دوری  کنند و واکنش های اشتباهی و نادرستی را از خود نشان  دهند.

او بیان کرد: نتیجه تظاهر این می شود که از جملات و اصطلاحات منفی بیشتر استفاده کنیم. تمام این اصطلاحات منفی موجب می شوند که ترس و نگرانی های ما نسبت به قبل بیشتر شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: اگر شدت نگرانی و انگ آن را زیاد کنیم، موجب می شود فرد مبتلا بیماری خود را پنهان کرده و بازگو نکند؛  به همین دلیل  برای درمان خود به مراکز بهداشتی نمی روند تا با بیماری خود مقابله کنند. این موضوع خود به تنهایی مشکل بزرگی را برای درمان سریع بیماری کرونا فراهم خواهد کرد.  

اربابی گفت: نکته مهم این است که تمام نکات بهداشتی را هم چنان رعایت کرده و از روبوسی و نزدیک شدن به هم اجتناب کنیم. اگر هم  کسی عطسه و سرفه کرد سریعا به او نگوییم که مبتلا به کرونا است.

او در پایان تاکید کرد: بهترین راه برای این کار هم صحبتی با فرد مبتلاست که اگر علائم کرونا را در خود احساس کرد فورا به پزشک مراجعه کند تا درمان او آغاز شود.