به گزارش پارس ، محمدمهدی امام در گفت وگو با فارس، اظهار داشت: پا به دلیل اهمیتی که در حرکت و تحرک اندام تحتانی بدن و ناحیه کمر دارد به عنوان قلب دوم  شناخته می شود.

 

فوق تخصص روماتولوژی گفت: زندگی با حرکت در جریان است و اگر پا دچار مشکل شود، به کاهش فعالیت و دردناک شدن زندگی می انجامد که کاهش تحرک، خود زمینه ساز بسیاری از بیماری های مختلف است.

 

امام افزود: به طور مثال فردی که کف پایش صاف است ممکن است هنگام راه رفتن دچار دردهایی در اندام تحتانی، ساق پا و کمر شود که در نتیجه، تمایلش را  به راه رفتن از دست می دهد  و بی تحرکی نیز مشکلات عدیده ای را برای وی به دنبال خواهد داشت.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی تصریح کرد: همچنین کسی که کف پایش کبره بسته است در راه رفتن دچار مشکل  و پایش دردناک شده است، باید بداند که این مسئله لنگی و محدودیت حرکت را به دنبال خواهد داشت.

 

فوق تخصص روماتولوژی ادامه داد: سلامت پا نقش مهمی در تحرک پذیری افراد و سلامت اندام تحتانی و کمر دارد و باید افراد در مراقبت از پای خود دقت لازم را داشته باشند.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی توضیح داد: افراد باید همیشه کفش مناسب به پا کنند؛ کفشی که پاشنه اش بیشتر از ۳ سانتی متر و کمتر از یک سانتی متر باشد مناسب تلقی نمی شود؛ همچنین پاشنه کفش بیش از ۷ سانتیمتر نیز ۷ برابر به زانوها فشار می آورد.

 

فوق تخصص روماتولوژی ادامه داد: قسمت تحتانی  کفش نیز باید مقداری قوام داشته باشد و کفشی که کفه اش با انگشت فرو می رود کفش مناسبی نیست.

 

این متخصص با بیان این مطلب که افراد باید به مشکلات و بیماری هایی که برای پا به وجود می آید دقت لازم را داشته باشند، گفت: باید دقت کرد که قبل از پیشرفت هر بیماری آن را درمان کرد.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: افراد دقت داشته باشند که کف پای  صاف یا قوز آن افزایش یافته نباشد چرا که هر دوی این موارد تا مدت ها بدون علامت است و زمانی که مشکلاتی در داخل تاندون و استخوان ها وارد می شود علامت دار می شوند.

 

وی افزود: بهتر است قبل از دردناکی به پزشک مراجعه کرد و درمان را آغاز کرد.