به گفته محققان دانشگاه لیدز انگلستان، افرادی که گلوکوکورتیکوئید‌ها (رده‌ای از استروئیدها) مصرف می‌کنند، این دارو‌ها از عملکرد سیستم ایمنی ممانعت کرده، بنابراین این افراد نمی‌توانند با ویروس کرونا مقابله کنند.

این افراد در صورت مبتلا شدن به ویروس کرونا، بیماری شان شدیدتر خواهد بود، چراکه گلوکوکورتیکوئید‌ها موجب توقف واکنش استروئیدی خود بدن به عفونت می‌شوند.

باید توجه داشت که افراد مبتلا به نارسایی غدد فوق کلیوی باید به رعایت نکات بهداشتی بیشتر توجه کنند، همچنین به گفته محققان افراد مبتلا به دیابت و فشار خون بالا هم که به کووید ۱۹ مبتلا می‌شوند با ریسک بالا تشدید بیماری و مرگ روبرو هستند.

همچنین به گفته کارشناسان حوزه پزشکی، ایبوپروفن برای بیماری ناشی از ویروس کرونا، توصیه نمی‌شود، البته به گفته آنان، کسانی که این دارو را از قبل برای بیماری‌های دیگری مصرف می‌کردند، بعد از ابتلا به کووید ۱۹ نباید مصرف آن را بدون مشاوره با پزشک قطع کنند.

همچنین استامینوفن و ایبوپروفن پایین آورنده تب هستند و به بهبود علایم آنفلوآنزا کمک می‌کنند، ایبوپروفن و سایر دارو‌های ضدالتهاب غیراستروئیدی برای همه بیماران مناسب نیست و ممکن است عوارض جانبی ایجاد کند، به ویژه در بیمارانی که مبتلا به آسم هستند و مشکلات قلبی یا مربوط به گردش خون دارند.

پیش از این در سایت سیستم بهداشتی بریتانیا، هم استامینوفن و هم ایبوپروفن توصیه شده بود، اما از هنگام شیوع ویروس کرونا، این سایت توصیه خود را تغییر داده و نوشت: در حال حاضر شواهد محکمی که نشان دهد ایبوپروفن، کووید ۱۹ را بدتر می‌کند، وجود ندارد، پس تا زمانی که اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب شود، از پاراستامول (استامینوفن) برای درمان علایم ویروس کرونا استفاده کنید مگر آنکه پزشک شما توصیه کند که این دارو برایتان مناسب نیست.

به گفته دکتر "شارلوت وارن-گاش" از دانشکده بیماری‌های مناطق حاره‌ای دانشگاه لندن، به ویژه برای بیمارانی که از نظر وضعیت جسمی آسیب‌پذیر هستند، بهتر است از استامینوفن استفاده کنند.

شواهدی هم موجود است که نشان می‌دهد در سایر عفونت‌های تنفسی، مصرف ایبوپروفن با وخیم‌تر شدن بیماری مرتبط است.

پیش‌تر فرانسه در مورد عوارض مصرف دارو‌های ضد التهاب برای درمان مبتلایان به ویروس کرونا هشدار داد.

ژِروم سالومون، مدیرکل بهداشت عمومی فرانسه اعلام کرد: گزارش‌های به دست آمده حاکی از بروز عوارض جانبی جدی پس از مصرف دارو‌های ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAID) برای افراد مبتلا به بیماری کووید-۱۹ است.

سالومون تاکید کرد که مبتلایان به ویروس کرونا در صورت مواجه شدن با تب و درد غیرقابل تحمل از پاراستامول (استامینوفن) استفاده کنند. پیش‌تر اولیویه وران، وزیر بهداشت فرانسه نیز با انتشار توییتی توصیه کرده بود که در صورت بروز تب از پاراستامول (استامینوفن) یا آسپیرین به جای سایر دارو‌ها استفاده شود.

همچنین محققان درتلاش‌اند تا نحوه ورود کروناویروس به سلول‌ها و انتشار آن از فردی به فرد دیگر را بدست آورند.