شاید برای شما هم پیش آمده باشد که به هنگام سفر متوجه شوید که بیش از حد مجاز، بار و چمدان به همراه دارید. البته گاه این زیاد بودن بار، چندان چشمگیر نیست و می‌توان با پرداخت جریمه اضافه بار آن را به داخل هواپیما یا قطار برد. اما گاه نیز مقدار چمدان‌ها و بارهای غیر مجاز یک مسافر به قدری زیاد است که باید چاره ای اساسی برای آن اندیشید. اما راهکار حمل این بارهای اضافه چیست؟ و چگونه می‌توان از پرداخت هزینه‌های گزاف در این خصوص جلوگیری کرد؟ برای پاسخ به این سوالات با قاصدک 24 در ادامه مطلب " استفاده از بار غیر همراه در چه سفرهایی مجاز است؟ " همراه باشید.

توجه به مقدار مجاز بار در سفر

بدیهی است که بهترین و ساده ترین راه حل در این خصوص، توجه به مقدار بار مجاز در پروازهای داخلی و خارجی، قطار و اتوبوس است. البته این کار زیاد هم سخت نیست و تنها کافی است تا شما به هنگام خرید بلیط هواپیما، قطار یا اتوبوس خود به مقدار بار مجاز درج شده بر روی بلیط توجه فرمایید یا از منابع معتبر در این خصوص اطلاعات کسب کنید. فراموش نکنید که مقدار بار مجاز سفر شما با توجه به نوع هواپیما یا قطار، قوانین ایرلاین و شرکت‌های ریلی و همچنین مقصد سفر شما تعیین می‌شود. از این رو باید حتماً به این موارد دقت کرده و چمدان خود را متناسب با قوانین موجود ببندید. البته اگر مقدار بار مجاز پرواز داخلی شما به طور مثال 30 کیلوگرم است و شما در چمدانتان 35 کیلوگرم بار دارید، لازم نیست در این خصوص نگران باشید. چرا که می‌توانید هزینه آن 5 کیلوگرم بار اضافه را پرداخت کرده و به ادامه سفر خود بپردازید. اما اگر مقدار بار غیر مجاز شما بیشتر از آنچه که فکرش را بکنید از این رقم ها تجاوز کرد، بهتر است از بار غیر همراه برای حمل آنها استفاده نمایید.

v1

بار غیر همراه در هواپیما

فرض کنید که شما تنها مجاز به حمل یک چمدان متوسط به مقصد خود هستید اما در حال حاضر در حدود 5 چمدان را برای مسافرت خود پر کرده‌اید. بدیهی است که نمی‌توانید برای 4 چمدان غیر مجاز اضافه، جریمه بپردازید و آنها را با خود به سفر ببرید. بنابراین باید این چمدان‌ها را به عنوان بار غیر همراه به مقصد بفرستید و برای آنها تنها هزینه بار را پرداخت نمایید. برای این کار شما باید 4 روز قبل از پرواز، چمدان‌های خود را ببندید و مقدار بار اضافه خود را به فرودگاه تحویل دهید. بدین ترتیب این چمدان‌ها به عنوان بار غیر همراه در هواپیما پذیرش شده و با تعرفه بار معمول، به مقصد ارسال می‌شوند. از این رو اگر سفری به دبی داشته اید و در آنجا اجناس کل فروشگاه‌ها را خریداری کرده و قرار است به عنوان سوغات به شهر خود بیاورید و یا اینکه در شهر دیگری درس می‌خواندید و حال که فارغ التحصیل شده‌اید، می‌خواهید به شهر محل سکونت خود بازگردید، می‌توانید بارهای اضافه خود را به عنوان بار غیر همراه با خود به مقصد ببرید.

بار غیر همراه در قطار

در خصوص سفر با قطار نیز ما با مقوله‌ای به نام بار غیر همراه یا توشه مواجه هستیم. از این رو شما نمی‌توانید تنها به صرف اینکه یک بلیط قطار را برای مقصد خود خریداری نموده اید، تا جایی که دلتان می‌خواهد با خود چمدان به داخل قطار ببرید و مزاحم دیگران شوید. چرا که در واقع مقدار بار همراه شما و نوع آن، باید به گونه ای باشد که جای دیگر مسافران را تنگ نکند و بو ، ظاهر یا حجم آن برای دیگر همسفران شما، ناخوشایند نباشد. بنابراین اگر بیش از 30 کیلوگرم بار به همراه دارید و یا اینکه توشه شما به گونه‌ای است که ابعاد آن از 75 سانتی متر تجاوز می‌کند، باید آن را به عنوان بار غیر همراه به باجه توشه یا باگاژ تحویل دهید.

البته تحویل بار به باگاژ نیز قوانین خاص خود را دارد. به طور مثال شما تنها تا 45 دقیقه قبل از حرکت قطار مجاز به تحویل بار غیر همراه خود به باجه توشه هستید. بار شما نباید مشمول وسایل قیمتی و گران‌بها باشد و وزن آن نیز نباید از 200 کیلوگرم تجاوز نماید. همچنین اگر بار شما بیش از 2 متر طول داشته باشد یا از بسته بندی و پوشش مناسبی برخوردار نباشد، باگاژ آن را تحویل نمی‌گیرد. بنابراین بهتر است تمامی این موارد را رعایت کرده و بار خود را درست و به موقع به باجه توشه تحویل دهید.

بار غیر همراه در اتوبوس

در اتوبوس نیز بار غیر همراه، حتی بدون نیاز به خرید بلیط اتوبوس و خود مسافر هم پذیرش می‌شود. برای این کار تنها کافی است تا بار خود را به پایانه‌های مسافربری ببرید و با هماهنگی راننده، آن را در قسمت جامه دان اتوبوس بار زده و به مقصد بفرستید. در مقصد نیز باید با شخصی مطمئن در این خصوص هماهنگ نمایید تا بار شما را از راننده تحویل بگیرد. بار غیر همراه در اتوبوس معمولاً تعرفه مشخصی ندارد و هزینه آن بر اساس توافق طرفین تعیین می‌گردد. برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص می‌توانید مقاله ای با عنوان " میزان بار مجاز در سفر با اتوبوس چقدر است؟ " را در قاصدک 24 بخوانید.

v2

در پایان یادآور می‌شویم که برای خرید انواع بلیط سفر خود اعم از بلیط قطار، هواپیما و اتوبوس در سریع‌ترین زمان ممکن می‌توانید به وب سایت یا اپلیکیشن قاصدک 24 مراجعه نمایید. شما در قاصدک 24 می‌توانید سفر مورد نظر خود را نیز بیمه کرده و هتل دلخواهتان را در سراسر ایران به صورت آنلاین رزرو نمایید. همچنین برای کنسلی آنلاین بلیط خود و استرداد هزینه آن نیز تنها کافی است تا به بخش‌های مربوطه در وب سایت قاصدک 24 مراجعه نمایید و در این زمینه از مطالب آنها کمک بگیرید.

مأخذ:

قاصدک 24

Ghasedak 24.com