تحصیل در رشته دندانپزشکی در یکی از دانشگاه های معتبر جهان آرزوی بسیاری از دانشجویان بین المللی می باشد، اما در اکثر مواقع تحصیل در دانشگاه های برتر جهان بسیار پرهزینه است. به همین دلیل دانشجویان به دنبال کشورهایی هستند که هزینه تحصیل در آن ها بسیار پایین و مقرون به صرفه باشد. کشور آلمان یکی از کشورهایی است که به دلیل داشتن دانشگاه های معتبر و هزینه پایین تحصیلی مقصد بسیاری از دانشجویان بین المللی شده است. تحصیل دندانپزشکی در آلمان تقریبا رایگان می باشد بنابراین دانشجویان می توانند با خیالی راحت برای تحصیل دندانپزشکی در آلمان اقدام کنند. تحصیل داندانپزشکی در آلمان شرایط خاص خود را دارد. در ادامه به بررسی این شرایط می پردازیم.

دندانپزشکی در آلمان

 

شرایط تحصیل دندانپزشکی در آلمان

تحصیل در آلمان در رشته دندان پزشکی تقریبا پنج سال به طول می انجامد. رشته دندانپزشکی در آلمان شامل ده ترم می باشد. این ده ترم به دو مرحله پنج ترمی تقسیم می شوند. پنج ترم اول مربوط به دروس تئوری رشته دندانپزشکی می باشد. پس از اتمام پنج ترم اول دانشجویان باید در آزمون دندانپزشکی شرکت کنند و نمره قبولی کسب کنند. پنج ترم دوم مربوط به واحد های عملی می باشد. دانشجویان باید دوره های عملی داندانپزشکی را با موفقیت پشت سر بگذارند و همچنین در سمینارها و کنفرانس ها شرکت کنند. در پایان پنج ترم دوم هم آزمونی از دانشجویان گرفته می شود و دانشجویانی که در این آزمون نمره قبولی بگیرند مدرک دندانپزشکی خود را دریافت می کنند. دانشجویانی که قصد ادامه تحصیل دارند و می خواهند در یکی از رشته های ارتودنسی، بهداشت دهان و جراحی عمومی تخصص بگیرند باید یک دوره سه تا چهار ساله را نیز بگذرانند.

تحصیل دندانپزشکی در آلمان برای دانشجویان بین المللی به دو صورت امکان پذیر می باشد. دانشجویانی که موظف هستند برای تحصیل در رشته دندانپزشکی در کشور خود آزمون بدهند، باید در آزمون کشور خود پذیرفته شوند و مدارک آن را برای دانشگاه های آلمان بفرستند. برای مثال دانشجویان ایرانی باید در کنکور سراسری در رشته دندانپزشکی قبول شوند و سپس مدرک قبولی خود برای دانشگاه های پزشکی آلمان ارسال کنند. همچنین داشتن مدرک زبان آلمانی از شروط اصلی تحصیل دندانپزشکی در آلمان است. بنابراین دانشجویانی که مدرک قبولی در رشته دندانپزشکی کنکور سراسری و مدرک زبان آلمانی دارند می توانند به راحتی از دانشگاه های آلمان در رشته دندانپزشکی پذیرش بگیرند.

دانشجویانی که موفق به قبولی در آزمون سراسری نشده اند می توانند به مدت یک سال در کالج های آلمان تحصیل کنند. این دوره یک ساله در اکثر کالج های آلمان رایگان می باشد و دانشجو موظف به پرداخت شهریه نیست. در طول این یک سال دروس زیست شناسی، زبان آلمانی و ... تدریس می شود. پس از اتمام این دوره یک ساله دانشجویان باید در آزمون ورودی دندانپزشکی که در دانشگاه های آلمان برگزار می شود، شرکت کنند. پس از قبولی در این آزمون دانشجویان می توانند در رشته دندانپزشکی در یکی از دانشگاه های آلمان تحصیل کنند.

هزینه تحصیل در آلمان

 

هزینه تحصیل دندانپزشکی در آلمان

هزینه تحصیل دندانپزشکی در آلمان تقریبا رایگان می باشد. اکثر دانشگاه های دولتی آلمان شهریه تحصیلی ندارند و دانشجویان باید ترمی تنها 500 یورو برای ثبت نام و امور اداری هزینه کنند. بنابراین تحصیل در دانشگاه های دولتی آلمان رایگان می باشد و دانشجویان باید تنها هزینه های زندگی خود را تامین کنند.

هزینه زندگی در آلمان در مقایسه با کشورهای دیگر بسیار پایین و مقرون به صرف می باشد. البته این هزینه ها تا اندازه زیادی به سبک زندگی شما بستگی دارد. میانگین هزینه زندگی ماهیانه یک دانشجو در آلمان 600 تا 700 یورو می باشد. هزینه اجاره خوابگاه در آلمان ماهانه 150 تا 240 یورو می باشد. زندگی در خوابگاه برای دانشجویان بین المللی گزینه بسیار مناسب و مقرون به صرفه ای است. دانشجویان در آلمان هفته ای بیست ساعت اجازه کار دارند و از این طریق می توانند به راحتی مخارج زندگی خود را تامین کنند.

اگر قصد دارید در دانشگاه های خصوصی تحصیل کنید باید بدانید که هزینه تحصیل در دانشگاه های خصوصی آلمان حداکثر 30000 یورو در سال می باشد.

بورسیه تحصیلی آلمان

بورسیه تحصیلی دندانپزشکی در آلمان

دانشگاه ها و موسسات آموزشی و خصوصی در آلمان هر ساله برای دانشجویان بین المللی در مقاطع مختلف تحصیلی بورسیه ارائه می دهند. با اینکه هزینه تحصیل دندانپزشکی در آلمان تقریبا رایگان می باشد اما بسیاری از دانشجویانی که نمی توانند هزینه زندگی خود را تامین کنند به دنبال بورسیه تحصیلی هستند.

دانشجویانی که می خواهند برای دندانپزشکی در آلمان بورسیه تحصیلی دریافت کنند باید در کنکور سراسری در همین رشته پذیرفته شده باشند و همچنین مدرک زبان آلمانی داشته باشند. دانشجویان زیادی برای اخذ بورسیه از دانشگاه های آلمان با یکدیگر رقابت می کنند بنابراین هرچه رزومه تحصیلی شما قوی تر باشد، شانس شما برای اخذ بورسیه بیشتر خواهد شد.

مزیت های تحصیل دندانپزشکی درآلمان

تحصیل دندانپزشکی در آلمان مزیت های زیادی را با خود به همراه دارد. یکی از مزیت های تحصیل دندانپزشکی در آلمان بالا بودن کیفیت آموزشی و برخورداری از تمامی امکانات آموزشی می باشد. دانشگاه های پزشکی آلمان از برترین دانشگاه های جهان می باشند و به همین دلیل شما پس از اخذ مدرک خود می توانید در اکثر کشورهای جهان به عنوان دندانپزشک مشغول به کار شوید زیرا مدرک شما اعتباری بین المللی دارد. رایگان بودن دانشگاه های دولتی آلمان هم از دیگر مزایای تحصیل دندانپزشکی در آلمان می باشد. به همین دلیل آلمان یک مقصد عالی برای دانشجویان بین المللی است.

i5

 

نتیجه گیری :

در پایان بهتر است قبل از هرگونه اقدام برای مهاجرت به یکی از موسسات حقوقی مهاجرت رسمی در کشور ایران مراجعه کنید. موسسه حقوقی Go2TR توانسته با جذب بیش از ۳۵۰  هزار نفر دنبال کننده در شبکه اجتماعی خود اطلاعات گسترده ای در زمینه مهاجرت برای علاقمندان تولید نماید.

 

منابع

  1. https://www.edupark.com.np/undergraduate-studies/study-medicine-in-germany
  2. http://www.en.uni-muenchen.de/students/degree/application_guides/application-guide_medicine/index.html
  3. https://ranking.zeit.de/che/en/fachinfo/37
  4. https://www.mastersportal.com/articles/358/university-tuition-fees-and-living-costs-in-germany-low-cost-german-degrees.html
  5. https://www.topuniversities.com/student-info/student-finance/how-much-does-it-cost-study-germany