تا چند سال قبل نمای جلویی گوشی‌ها نه تنها حاشیه‌های بسیار ضخیمی داشت، بلکه محل قرارگیری حسگر اثر انگشت و عناصر مختلفی بود که سطح قابل استفاده آن را به شدت کاهش می‌داد. بعدتر حسگر اثر انگشت قابل تعبیه در زیر نمایشگر به میدان آمد و حالا سازندگانی چون هوآوی به دنبال انتقال کامل دوربین سلفی به زیر نمایشگر هستند تا سطح مفید نمای جلویی گوشی به نزدیک 100 درصد برسد.

هرچه نسبت صفحه نمایش به بدنه‌ی گوشی به عدد 100 درصد نزدیک‌تر باشد، طراحی گوشی مطلوب‌تر و کارآمدتر خواهد بود؛ چرا که افزون بر زیبایی بصری، سطح مفید آن افزایش یافته و می‌توان یک نمایشگر بزرگ‌تر بدون افزایش اندازه خود گوشی داشت. سازندگان پیشگام مدتی است به حسگرهای اثر انگشت زیر صفحه نمایش روی آورده‌اند و دیگر خبری از تعبیه سنسور اثر انگشت در حاشیه نمایشگر یا پشت گوشی نیست. با این حال شرکت‌هایی چون هوآوی به همین بسنده نکردند و با نوآوری‌های جدید، تلاش می‌کنند سطح قابل استفاده جلوی گوشی را به عدد 100 درصد نزدیک کنند.

huawei-ud-1

مدتی پیش هوآوی در سازمان پتنت و علامت‌های تجاری آلمان چند طراحی را به نام خود ثبت کرده که به تشریح یک رابط کاربری برای گوشی می‌پردازند. این طراحی‌ها نشان می‌دهند چگونه باید یک ناحیه گرد به دوربین اختصاص پیدا کند. نکته جالب اینجاست که در این پتنت‌ها دوربین سلفی  زیر نمایشگر تعبیه شده که برای اولین بار شاهد چنین طرحی از هوآوی هستیم.

طراحی هوآوی با دیگر طراحی‌های موجود یک تفاوت اساسی دارد و آن مشخص بودن دوربین تعبیه شده زیر نمایشگر یا دست‌کم لبه‌های آن است؛ این در حالی است که در طراحی سایر کمپانی‌ها، دوربین تقریباً پیدا نیست.

huawei-ud-2

جالب اینکه در این طراحی هوآوی از عناصر رابط کاربری به منظور ترکیب کردن دوربین با صفحه زمینه استفاده می‌کند. هر چند شاید این طراحی به اندازه دوربین‌های کاملاً پنهان، دل‌چسبِ کاربران نباشد اما بهتر از طراحی‌های ناچ یا دارای بریدگی و حفره برای دوربین جلویی است. البته باید در نظر داشت گاهی شرکت‌ها پتنت‌هایی را به ثبت می‌رسانند که به طور مستقیم در محصولات نهایی استفاده نمی‌شوند یا زمان زیادی طول می‌کشد تا آن فناوری را در محصول خود به کار ببرند.

huawei-p30-3

این یک ایده نو و طرحی تازه برای دوربین‌های سلفی زیر نمایشگر است. از آن جایی که طراحی مورد بحث در حال حاضر از پتنت فراتر نمی‌رود، باید منتظر گوشی‌های مجهز به آن ماند تا بتوان درباره آن بهتر قضاوت کرد. سال آینده را باید سال ورود رسمی و گسترش دوربین‌های سلفی زیر نمایشگر بدانیم و می‌توان امیدوار بود با رقابتی که در این حوزه وجود دارد، این فناوری به سرعت پیشرفت کرده و به یکی از بهترین تغییرات در طراحی و ساخت گوشی‌های هوشمند در سال‌های اخیر تبدیل شود.