به گزارش پارس به نقل از باشگاه خبرنگاران، « به هندوانه ها یک گاز می زنند و سراغ هندوانه دیگر می روند. با هندوانه های نارس هم کاری ندارند و مستقیما می روند سراغ هندوانه های رسیده. » این همه هوشمندی در هندوانه شناسی، کار گرگ های درنده ای است که طبیعتشان گوشتخواری است. این روز ها، کشاورزان روستای « مراکان» ، حسابی از دست گرگ ها شاکی هستند.


  آنها معتقدند این گرگ ها میلی به گوشتخواری ندارند و شکمشان را با محصولات گیاهی کشاورزان سیر می کنند.

ماجرا برمی گردد به هفته پیش. زمانی که کشاورزان مراکانی از توابع شهرستان خوی، که از دست گرگ ها به ستوه آمده بودند، به اداره محیط زیست خوی پناه آوردند. کشاورزان یک پرونده شکایت عجیب داشتند، پرونده ای که متهم آن گرگ هایی هستند که جرمشان خوردن هندوانه بود. « در شهرستان خوی، هجوم گرگ ها زیاد گزارش شده اما این بار ادعای عجیب و غریب کشاورزان، حسابی متعجبمان کرد. » جعفر محمد پور سرپرست اداره حفاظت محیط زیست شهرستان خوی با گفتن این حرف ها ادامه می دهد: « گویا گرگ ها در مراکان، به مزارع هندوانه هجوم آورده و هندوانه ها را خورده بودند» .

  گوشت به جای هندوانه


  « گرگ ها مدتی است که به مزارع هندوانه هجوم آورده اند، آنها به یک هندوانه گازمی زنند و سراغ هندوانه دیگری می روند، به همین خاطر آسیب زیادی به مزارع کشاورزیمان وارد کرده اند. این حیوانات درست می روند سراغ هندوانه هایی که رسیده اند و کاری به نارس ها ندارند. » این حرف هایی است که حسین بابازاده یکی از اهالی روستای مراکان به زبان می آورد.

  او می گوید: « تنها گرگ ها نیستند که امانمان را بریده اند. گراز ها هم به مزارعمان هجوم می آورند و به محصولاتمان آسیب می رسانند. » اهالی روستا بر این باورند که گرگ ها در صورت پیدا نکردن غذا هر چیزی می خورند، آن هم زمانی که ریسک شکار برای تامین غذا بالا باشد. « گرگ ها ازهر خوراکی ای، حتی نان خشک، میوه وسبزیجات برای تغذیه استفاده می کنند، این اولین باری نیست که گرگ ها به مزارعمان حمله ور می شوند، در سال های گذشته هم از این اتفاق ها رخ داده اما این بار هجوم گرگ ها کل محصولمان را از بین برده است. »

  احتمال می دهیم گراز باشد

اظهارات اهالی درباره حمله گرگ ها در حالی است که محمد پور- سرپرست اداره حفاظت محیط زیست شهرستان خوی- در این باره می گوید: « در حال حاضر اطلاع دقیقی از این موضوع نداریم ولی احتمال می دهیم اهالی منطقه، گرگ ها را با گراز اشتباه گرفته باشند، چرا که گراز ها همه چیز خوارند، اما با این حال تحقیقات ما برای مشخص شدن این قضیه ادامه دارد. »

سرپرست اداره حفاظت محیط زیست خوی در ادامه می گوید: « ما به اهالی اعلام کرده ایم که در صورت مواجه شدن با حیواناتی که وارد مزارعشان می شوند باید سعی کنند از برخورد مستقیم با آنها بپرهیزند و در مقابل از اداره محیط زیست و جهاد کشاورزی درخواست کمک کنند و شخصا اقدامی را انجام ندهند.

  حتی از آنها خواسته شده است تا به طور جدی از آسیب رساندن به توله ها و لانه این حیوانات بپرهیزند، چرا که این جانوران، زمانی که خانه و توله های خود را در خطر ببینند به شدت خطرناک می شوند و به فرد یا افراد مهاجم آسیب می رسانند. » کار شناسان محیط زیست راه حلی که برای رفع این مشکل ارائه داده اند، قراردادن زباله ها درفاصله یک تا دو کیلومتری مزارع و روستا است. این کار می تواند از هجوم حیوانات به مزارع جلوگیری کند.