به گزارش پارس به نقل از فارس، هفت در برنامه ۱۱ مهرخود میزبان کسانی بود که رقم زننده رویداد های سینمایی دو هفته اخیر بودند از میان این رویداد ها چهارتن از موافقین و مخالفین نحوه انتخاب فیلم برای اسکار، دبیرجشنواره کودک و نوجوان اصفهان و کارگردان وبازیگر فیلم کلاس هنرپیشگی در برنامه هفت حضور یافتند.

در ابتدای برنامه محمود گبرلو از نظرات برخی از افراد درباره سینما یاد کرد و گفت: چرا بعضی از افراد سینما را یک معضل می بینند.

وی با بیان اینکه سینما یک تکنولوژی مدرن است که باید برای ارتقای فرهنگی و نشاط جامعه استفاده شود اظهار داشت: در طی چند سال اخیراعتراضاتی به سینما می شود که باید گفت در صورتی که این اعتراضات نتواند منجربه جریان سازی شود نشانه شکست است.

سردبیر برنامه هفت گفت: سینما ارزشمند ایران با وجود تمام هنرمندان و بزرگان خود در دوره ی جدیدی قرار گرفته است که البته باید به برخی گفت زیاد سینما را سخت نگیرید و یک بار خود را ارزیابی کنید که در قبال مردم و سینما چه کرده اید.

وی ادامه داد: چقدرموفق شدیم فضایی ایجاد کنیم تا هنرمند، مدیرومخاطب در فضای امن فرهنگی به فعالیت بپردازند و درصورت اشتباهشان به آنها کمک کنیم تا فرصتی برای جبران اشتباهشان داشته باشند.

گبرلو درانتهای گفته های خود بیان داشت: اگر دغدغه مند هستیم باید فضا را برای مدیریت درست و مشارکت آسوده خاطراهالی سینما، درست سرپرستی کنیم.

رویداد های سینمایی این هفته پس از پایان صحبت های گبرلو روی پرده برنامه هفت رفت و از انتخاب اعضای شورای بازبینی شورای صدور پروانه نمایش سازمان سینمایی، برنده شدن شیخ طادی در جشنواره خرس طلایی چین به خاطر فیلم روزهای زندگی، شروع فیلمبرداری شهر موش های ۲ و غیره به عنوان رویداد های این هفته هفت گفته شد و در ادامه طبق روال هفته های گذشته آمار فروش فیلم های در حال اکران و میانگین تماشاگران آن نشان داده شد.

* « کلاش هنرپیشگی» به این سوال نزدیک می شود که چقدر می توان سینما را به زندگی نزدیک کرد؟

در بخش دیگر پس از نمایش رویداده های هفته، علیرضا و محمدرضا داوودنژاد به عنوان کا رگردان و بازیگر فیلم در حال اکران کلاس هنر پیشگی دربرنامه هفت حضور یافتند و از روند کاری خود و خلق اثری متفاوت نسبت به گذشته گفتند.

علیرضا داوودنژاد کارگردان کلاس هنر پیشگی در این برنامه از رضایت منتقدان و فیلمسازان و مخاطبان خاص این فیلم گفت و اذعان داشت: این نوع سینما در قالب فیلم « کلاس هنرپیشگی» مخاطب علاقمند خود را دارد و قطعا کسانی را جذب خواهد کرد که دغدغه فکری، ذوقی وهنری را در این عرصه دارند.

وی با بیان متفاوت بودن این فیلم نسبت به فیلم های در حال اکران و فیلم های قبلی خود گفت: مخاطب این فیلم خاص است و اگر پیش از اکران آن آگهی و آمادگی لازم برای معرفی و تماشای این نوع فیلم داده شده باشد مخاطب خود را جذب خواهد کرد.

کارگردان « کلاس هنر پیشگی» در ادامه با گفتن این موضوع که سینما واقعیت را ضبط و ثبت می کند و عینی است اظهار داشت: این فیلم با سبک متفاوت خود نسبت به سایرآثار به این سوال نزدیک می شود که چقدر می توان سینما را به زندگی نزدیک کرد. اما در هر صورت با وجود نزدیک بودن رویداد ها و واقعیت های ارائه شده در سینما به زندگی، فیلم، فیلم است.

علیرضا داوودنژاد از تفکراولیه خود درباره فیلم گفت و افزود: دراین اثر خیلی درباره جایگاه مخاطب فکر نشده است و بیشتر به این موضوع پرداخته شد که فنونی را پیدا کنیم تا سینما وزندگی شبیه به یکدیگر شوند تا جایی که خود زندگی درمقابل دوربین اتفاق بیفتد و این موضوع تنها دغدغه اصلی بود.

وی ادامه داد: در این فیلم مردم به گونه ای پرداخت می شوند که انواع فیلم برای انواع مخاطب با توجه به بازارسینما ساخته می شود. در طی سال ها در صورت ساخت انواع فیلم برای انواع مخاطب سلایقی به وجود می آید که باعث می شود فیلم ومخاطب موردنظر همدیگررا پیدا کنند و یک ارتباط منطقی شکل گیرد.

کارگردان کلاس هنر پیشگی با بیان اینکه صنعت سینما با ورود ابزار جدید در حال تحول است گفت: امروزه با وجود لپ تاب و دوربین هایی که در میان اکثریت افراد یافت می شود فیلمساز دیگر تحت تاثیر حزب و کمپانی و عرصه سیاست و اقتصاد نیست وباردیگربا توجه به این تجهیزات، سینما را باید تعریف کرد.

در ادامه صحبت های علیرضا داوودنژاد، محمدرضا داوودنژاد؛ بازیگر فیلم کلاس هنرپیشگی از تجربه کاری خود درا این اثر گفت وافزود: این فیلم بازی نبود بلکه زندگی درجلوی دوربین بود وهمکاری با برادر بزرگترم علیرضا داوودنژاد به عنوان کارگردان باعث می شود زنگارکاری من گرفته شود.

وی با بیان مشکلات خود در عرصه بازیگری گفت: امیدواریم وضعیت سینما سامان یابد تا در این صورت کسانی چون من وجود نخواهند داشت که تجربه ۱۸ ماه بیکاری را در این عرصه تجربه کند.

پس از پایان گفتگو با برادران داوودنژاد، صحبت هایی با مجید انتظامی از زندگی و حیطه کاری وی در موسیقی نشان داده شد که تصویرگر بخش هایی از زندگی خصوصی و کاری انتظامی بود.

* برای رونق گرفتن سینمای کودک باید در فریم به فریم فیلم به دنبال جذابیت باشیم

دربخش دیگری از برنامه هفته دوم مهرماه، احمد میرعلایی؛ دبیر۲۷ جشنواره کودک و نوجوان اصفهان میهمان هفت بود.

میرعلایی در ابتدای صحبت های خود گفت: جشنواره درمناطق مرزی آغاز شده است و در حال حاضر ما اکران هایی را باوجود تعداد کم مخاطبان نیزداشته ایم و این اقدام خوبی در مناطق صفر مرزی یعنی جایی که سالن سینما وجود ندارد بوده است.

دبیرجشنواره کودک و نوجوان اصفهان ادامه داد: این جشنواره که در ۱۵ مهرماه افتتاح می شود از ۴۰ کشور دنیا، فیلمساز دعوت شده اند که از این میان چندین داور و منتقد نیز حضور دارند.

وی در پاسخ به گفته گبرلو که جشنواره کودک هرساله برگزارمی شود اما جریان سینمای کودک همچنان بی رونق است گفت: در صورتی که جذابیتی در سینما و فیلم های ساخته شده وجود نداشته باشد مخاطبان هم لزومی نمی بینند که به سینما روند. برای رونق گرفتن سینمای کودک باید در فریم به فریم فیلم به دنبال جذابیت باشیم که این مسئله در جشنواره امسال کودک و نوجوان حضور دارد.

میرعلایی با بیان اینکه جمعیت تماشاگران سینما در سنین کودک زیاد است اظهار داشت: تعداد بالای تماشاگران کودک و افرادی که آنان را همراهی می کنند سرمایه ای محسوب می شود که توجهی به آن نمی شود.

وی در ادامه افزود: آموزش و پرورش می تواند از این امتیازاستفاده کند وبرای اکران و تبلیغات اکران کمک بیشتری کند.

احمد میرعلایی در پایان صحبت های خود گفت: پایه و آینده و هویت هر جامعه ای در آینده توسط کودکان ریخته می شود و شفافیت و صداقتی که در فیلم های کودک وجود دارد سبب روی آوردن بسیاری ازفیلمسازان به سمت آن شده است.

درمیان صحبت های میرعلایی، جواد هاشمی به عنوان یکی از فیلمسازانی که در حوزه کودک کار کرده است روی خط هفت آمد و به انتقاد از عدم حمایت از فیلم کودک پرداخت.

* اسکار در صنعت سینما مهم وثاثیرگذار است اما آخر دنیا و جشن گچساران هم نیست

در پرده آخر برنامه هفت، میزگرد این هفته پیرامون نحوه انتخاب نماینده ایران برای اسکاربا حضور سیروس الوند، محمدتقی فهیم؛ منتقد و روزنامه نگار، امیراسفندیاری؛ سخنگوی کمیته انتخاب فیلم وحسین معززی نیا؛ عضو هئیت انتخاب به عنوان مخالفین و موافقین این نحوه انتخاب تشکیل شد.

در ابتدای این گفتگو امیر اسفندیاری به عنوان سخنگوی کمیته انتخاب، اطلاعاتی اولیه از نحوه کار این کمیته دادو افزود: کمیته انتخاب فیلم در سال ۱۳۷۳در بنیاد سینمایی فارابی تشکیل شد که در اواسط سال۷۳ تعاملی میان خانه سینما و این بنیاد برای معرفی افراد صورت گرفت. اعضای این کمیته در همه حال از بزرگان ومتخصصان حوزه سینما بوده اند.

اسفندیاری در ادامه صحبت های خود گفت: با همه این شرایط و سال هایی که این هیئت مشغول به فعالیت بوده است، باید به نظرهیات انتخاب احترام گذاشت و تخصص مندی اعضای این هیات در انتخاب را در نظر گرفت.

وی ادامه داد: درموقعیت هایی هم چون اسکار باید یک نگاه واقع گرایانه داشته باشیم. با وجود آنکه اسکاردرصنعت سینما مهم وثاثیرگذار است اما آخر دنیا نیست، ضمن آن که اسکار جشن گچساران هم نیست واگر درصدد داشتن حضور عزتمند هستیم باید تعادل در میزان اهمیتی که به این جایزه می دهیم را برقرار کنیم.

* انتخاب « گذشته» تلویحا این معنی را دارد که هیچ فیلم شایسته دیگری نداریم

در ادامه صحبت های اسفندیاری، سیروس الوند به عنوان یکی از مخالفین این انتخاب وارد بحث شد و بیان داشت: در بحث وزن و تخصص مندی داوران تردیدی نیست اما مسئله ما وزن داوران نیست بلکه وزن فیلم انتخاب شده است.

وی با بیان اینکه ممکن است یه وزن ارزشمند از یک ترکیب ۹ نفره اشتباه کنند و مصلحت هایی را در نظرگیرند گفت: موضوع این است که چقدر سیاست ها، مصلحت ها و شرایطی تحت تاثیر فارابی و دولت انتخاب فیلم موثرند.

الوند در ادامه با طرح سوال هایی از این دست که آیا این فیلم نماینده سینمای ایران در اسکار هست؟ آیا مبین فرهنگ، آداب رسوم، روابط و خلقیات موجود در ایران هست یا نه افزود: ممکن است فیلمی برای جشنواره کن بسیار مناسب باشد و در عین حال برای اسکار مناسب نباشد.

وی گفت: یک فیلم به صرف داشتن یک کارگردان ایرانی، فیلم ایرانی نمی شود. انتخاب « گذشته» تلویحا این معنی را دارد که هیچ فیلم شایسته دیگری نداریم و می توانیم بگوییم با انتخاب این فیلم درمورد فیلم هایی که به تمامی نشان دهنده فرهنگ وملیت ایرانی است بی انصافی شده است. چرا که درصورتی علی مصفا به عنوان شخصیت ایرانی فیلم را از این اثر بیرون بکشیم و به جای آن شخصیت سایر کشورها را بگذاریم فیلم ارتباط خود را با کشور ایران از دست می دهد و دیگر فیلم نمی تواند مبین آداب و رسوم، خلقیات وروابط درایران باشد.

* قرار نبوده است به هر قیمتی برای اسکار اقدام کنیم

محمدتقی فهیم یکی دیگر از مخالفین نحوه انتخاب کمیته انتخاب بود که درتایید گفته های الوند اظهار داشت: هیئت باید به این نقطه برسد که این انتخاب با همه آن چیزی که ما انتظار داشتیم منافات دارد. چرا که قرار نبوده است به هر قیمتی برای اسکار اقدام کنیم و مجسمه اسکار ارزش آن را ندارد که دست به اقدامی بزنیم که ارزش هایی راکه به عنوان یک ایرانی به دنبال آن هستیم قربانی یک مجسمه شود.

وی با ذکر این نکته که همه بر این باورند که این اثر ایرانی نیست و تنها قوانین اسکار اجازه می دهد که این اثر را ایرانی معرفی کنیم گفت: به صرف آنکه قوانین اسکار این اتفاق را تایید می کند ما نباید تنها تابع این قوانین باشیم بلکه ماباید سینمای خود را مدیریت کنیم.

این منتقد سینما گفت: دیدگاه دوستان ما مرعوب دیدگاه هایی است که منشا آن به کشورهای غربی برمی گردد و ماب ا این اتفاق توسط آن ها مدیریت می شویم.

وی با بیان اینکه ما در اسکارپیشین که صاحب جایزه نیز شدیم همه چیز خود را داده ایم؛ معززی نیا رابه عنوان یکی از اعضای هیئت انتخاب به گفتگو کشاند و حسین معززی نیا خواستار توضیح بیشتر فهیم برای جمله ما همه چیز خود را داده ایم شد.

فهیم نیز برای توضیح بیشتر بیان داشت: باید سینمایی به جهان ارائه کنیم که واجد آن چیزی باشد که سال ها برای آن جنگیده و درگیر شده ایم. اما ما در حال حاضر سینمای پاک و اصیل خود را به آنان داده ایم.

* نباید تشخیص کمیته ۹ نفره از پایه زیر سوال برود

معززی نیا در ادامه گفته های فهیم ادامه داد: بحث مرعوب شدن نیست و من بر این اعتقاد نیستم که نظر ما نظر قطعی است. اما باید در نظر گرفت که فارابی برای انتخاب فیلم روالی را دنبال می کند که در این روال کمیته ۹ نفره ای را انتخاب کرده که تمامی اعضا، آدم های حرفه ای هستند.

وی گفت: همه این عباراتی که امروز در رسانه و هم اکنون گفته می شود در بحث این کمیته ۹ نفره مطرح شد و در نهایت این تصمیم گرفته شد. پس اگر نقدی صورت می گیرد نباید به گونه ای باشد که تشخیص این کمیته ۹ نفره را از پایه زیر سوال ببرد.

معززی نیا اذعان داشت: این گونه نبوده است که اعضای کمیته انتخاب مشکلی با فیلم به خاطر زبان وبرخی شخصیت های فیلم که فرانسوی بوده است نداشته اند بلکه اگر دست ما باز بود و انتخاب های دیگری داشتیم بدیهی است همه از معرفی فیلمی استقبال می کردند که همچون جدایی نادر از سیمین باشد.

وی با این گفته که دامنه انتخاب فیلم ما محدود بود و شامل تاریخ سینمای ایران نبوده است افزود: این کمیته وظیفه دارد فیلمی را انتخاب کند که در اسکار برنده شود.

در میانه صحبت های موافقین و مخالفین نحوه انتخاب فیلم برای اسکار سماواتی تهیه کننده فیلم دربند روی خط هفت حاضر شد و به عنوان یکی دیگر از مخالفین این انتخاب از نحوه انتخاب نادرست این هیئت ۹ نفره گفت.

اما برنامه شب گذشته هفت که به بررسی چند رویداد مهم دو هفته اخیر پرداخته بود در نظر سنجی خود با بالاترین درصد در گزینه هیچ موفقیتی بدست نمی آوردازمیان گزینه هایی چون؛ نامزد بهترین فیلم خارجی زبان می شود، نامزد سایر بخش های اسکار می شود، برنده اسکار بهترین فیلم خارجی می شود، برنده سایر بخش های اسکار می شود در پاسخ به سوال پیش بینی شما از حضور گذشته در اسکار ۲۰۱۴ چیست، به پایان رسید.