به گزارش پارس به نقل از تسنیم، عبدالعظم بهفر مدیر کل نظارت و ارزیابی فراورده های آرایشی بهداشتی سازمان غذا و دارو اظهار داشت: این محصول (محلول چاه بازکن « ص» ) از وزارت بهداشت پروانه نگرفته است و در ابتدای سال ۹۰ نیز تذکراتی به سازنده این محصول دادیم ولی چون از ما پروانه نگرفته بود فقط توانستیم نکات توصیه ای به این سازنده داشته باشیم.

 

بهفر افزود: مشکلات و کمبودهای قوانین نظارتی که در ارگان های کشور وجود دارد نهایتاً به نحوی وزارت بهداشت با آن درگیر می شود. منظور پاسخ دادن به این مسائل نیست بلکه این وزارت بهداشت است که باید مشکلات بیمارستانی این بیماران را حل کند یا مشکلات دارویی آنان را برطرف کند در صورتیکه این مشکل از یک ارگان دیگری شروع شده است. به خاطر همین است که بنده از همه ارگان ها خواهش می کنم مواردی که به این صورت به نحوی به وزارت بهداشت و حوزه سلامت مرتبط می شود حتماً از کارشناسان و نقطه نظرات وزارت بهداشت استفاده کنند تا نهایتاً ما بتوانیم برخورد و کنترل مناسبی در تمام موارد با مسائلی که وجود دارد داشته باشیم.

 

وی ادامه داد: در خصوص موارد نظارتی که عنوان شد ما نظارتمان قبل از تولید است و محصول باید اجزای آن مشخص شود و مورد تایید قرار گیرد، کارخانه باید دارای مسئول فنی باشد که همه این موارد را مطلع باشد و بتواند کنترل کند، وقتی که پروانه ساخت به یک کارخانه داده می شود هم خود مسئول فنی و هم بازرسان وزارت بهداشت موظف هستند به صورت ادواری این کارخانه ها را بررسی کنند، نمونه برداری کرده و نمونه ای که در خط تولید و یا انبار است مورد آنالیز و تجزیه قرار دهند و با آن نمونه اولیه مقایسه می شود که آیا تغییر داشته یا نداشته است و نهایتاً در سطح عرضه هم مسئولان فنی کارخانه و هم کارشناسان وزارت بهداشت این کار را انجام می دهند.

 

بهفر تصریح کرد: بازوان اجرایی وزارت بهداشت معاونت های غذا و دارو در کل دانشگاه های علوم پزشکی هستند و همچنین شبکه هایی که در شهرستان ها وجود دارند، یعنی ما به صورت زنجیره ای تمام شهرستان ها و حتی روستاها را به نحوی می توانیم مدیریت کنیم و همین قدرت و توان است که محصولاتی که از وزارت بهداشت مجوز گرفته اند مورد کنترل قرار می گیرند و همین مسیر تعریف شده به وزارت بهداشت این توان را می دهد که اگر یک فرآورده دچار مشکل باشد در کمترین زمان آن فرآورده از سطح بازار جمع آوری شود.

 

وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به روانشناسی رنگ ها و قوانین نظارتی و استانداردهایی که برای تولید هر محصول وجود دارد تولید چنین محصولی با این شکل و شمایل (بطری چاه بازکن به رنگ قرمز و مشابه بطری آبمیوه) با وجود چنین رنگ جذابی برای کودکان چگونه صورت پذیرفته است، اظهار داشت: ما برای ارائه مجوز به چنین محصولاتی در وزارت بهداشت همه موارد را مورد نظر قرار می دهیم و ترکیباتی که دارای خطرات بالاتری باشند معمولاً به راحتی مجوز داده نمی شوند و اگر مجوز هم ارائه شود تحت شرایط بسیار سخت گیرانه صورت می پذیرد.

 

بهفر که در برنامه تلویزیونی « دو نیم ساعت» با موضوع سوختگی کودکان بر اثر مصرف مواد پاک کننده حضور یافته بود، ادامه داد: در مورد این برند (بطری چاه بازکن به رنگ قرمز و مشابه بطری آبمیوه) باید خدمتتان عرض کنم که این محصول از وزارت بهداشت پروانه نگرفته است و در ابتدای سال ۹۰ نیز تذکراتی به سازنده این محصول دادیم ولی چون از ما پروانه نگرفته بود فقط توانستیم نکات توصیه ای به این سازنده داشته باشیم.

 

وی در پاسخ به این پرسش که وزارت بهداشت با توجه به نظارت ها و درگیری هایی که با چنین محصولات و فرآورده هایی دارد و عنوان می کنید که سازنده این محصول از شما پروانه ساخت نگرفته است پس بنابراین نظارت بر این محصولات چگونه تعریف می شود، عنوان کرد: همانطور که کارشناسان وزارت بهداشت در سطح عرضه حضور دارند اطلاعاتی که از طریق مردم و دانشگاه به ما داده می شود یکسری آلارم هایی به ما ارائه می شود و بر اساس این آلارم ها ما نیز ورود پیدا می کنیم ولی برخی جاها اگر پروانه ساخت از ما داشته باشند در صورتیکه مقررات ما را رعایت نکنند پروانه آنان ابطال می شود. بنابراین اجازه تولید نخواهند داشت ولی اگر پروانه ای از ما نداشته باشند فقط می توانیم به آنها توصیه ای عمل کنیم و این موارد باعث می شود وزارت بهداشت در جایی که حتی این تخلفات را دیده و ورود هم کرده است ولی نمی تواند برای جلوگیری از آن اقدام قابل توجهی انجام دهد.

 

بهفر اظهار داشت: بنابراین قوانین و مقررات ما باید به نحوی باشد که مشخصاً معلوم باشد که از ابتدا تا انتها تولید یک محصول چه کسی مسئول آن است و چه کسی باید مجوز تولید ارائه دهد و چه کسی نیز نظارت کند و نهایتاً و چه کسی معرفی به دادگاه و ابطال پروانه را بر عهده دارد و این نکاتی است که می تواند در آینده از بروز چنین مسائلی جلوگیری کند.

 

وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به چنین محصولی که آسیب های قابل توجهی را نیز بوجود آورده است محصولات اینچنینی دیگری نیز داریم که باید یک زنگ خطر و هشدار برای خانواده ها باشد. در حال حاضر خانواده هایی که فرزندشان به نوعی درگیر این مسئله شده اند و با مواد شوینده مسموم شده اند و یا حتی قربانی این مسئله شده اند باید به کجا مراجعه کنند و مسئولیت این موضوع با چه سازمان و ارگانی است؟ بیان داشت: ما این موضوع را از چند جنبه باید ببینیم. خانواده ها باید حتماً به صورت یک فرهنگ برای آنان این موضوع تداعی شود که کالایی که خریداری می کنند حتماً روی آن را مشاهده کنند. برچسب آن را ببینند، شرایط نگهداری و مصرف آن را دقت کنند و فقط شرایط نگهداری مهم نیست بلکه طریق مصرف نیز باید اهمیت داشته باشد. واقعاً مسمومیت ها در زمان مصرف نادرست صورت می پذیرند، که رسانه ها نیز باید به خوبی به آن بپردازند و وزارت بهداشت نیز هر سال هفته ای به نام مسمومیت ها نامگذاری کرده است که با برگزاری همایش ها و با همکاری دانشگاه های علوم پزشکی به خانواده ها اطلاع رسانی می کند زیرا نقش خانواده ها بسیار مهم است.

 

بهفر تصریح کرد: نکته دوم در بحث فرآورده های که از وزارت بهداشت مجوز تولید می گیرند و خطرات و ریسکی را دارد. این است که در این زمینه ما به نحوی با کارخانجات صحبت کرده ایم و هماهنگ با آنها شده ایم و این کار را نیز در حال انجام هستند تا استفاده از آنزیم ها به جای استفاده از ترکیب هایی که نقش شویندگی دارند صورت پذیرد. مثلاً در شوینده ها بسیاری از این ترکیب ها در پودر رختشویی و ماشین لحاظ شود و نیاز نباشد یک فرآورده دیگر مورد مصرف قرار گیرد.

 

وی بیان داشت: نکته دیگری هم که وجود دارد این است که در بسیاری از کشورها استفاده از این ترکیب ها به این صورت آزاد نیست. این ترکیب ها فقط توسط برخی از شرکت های خدماتی مورد استفاده قرار می گیرد. نحوه و میزان مصرف آن و همه موارد آن توسط این شرکت ها لحاظ می شود. اینطور نیست که اینگونه فرآورده ها در اختیار همه خانواده ها قرار گیرد. اگر مثلاً خانواده ای برای باز کردن لوله ای بخواهد اقدام کند شرکت های خدماتی این کار را انجام می دهند زیرا هم اطلاعات کافی دارند و هم استفاده از این نوع ترکیبات را آشنا هستند و این فرآورده ها را استفاده می کنند. بنابراین مجموعه عوامل را باید دید تا بتوانیم انشاءالله یک برنامه و هدفگذاری داشته باشیم تا سریعتر این مسائل و مشکلات برطرف شود.

 

بهفر در پاسخ به این پرسش که سازمان استاندارد عنوان می کند که استانداردهای لازم را لحاظ کرده است، وزارت بهداشت هم که شما به عنوان مدیر کل نظارت و ارزیابی فراورده های آرایشی بهداشتی سازمان غذا و دارو هستید عنوان می کند که تاییدیه وزارت بهداشت نداشته است و فقط توصیه های بهداشتی را ارائه داده اید در حالیکه خانواده های بسیاری درگیر این مسئله شده اند بنابراین حال با این توجه پیگیری این موضوع با چه سازمان و ارگانی است؟ تصریح کرد: البته جای مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت خالی است زیرا مجوزهای اولیه چنین محصولاتی را آنان ارائه می دهند و در مراحل بعد از وزارت بهداشت و یا از سازمان استاندارد یا هر دوی این نهادها کسب مجوز می شود.

 

وی بیان کرد: بنابراین خواهش می کنم موارد اینچنینی را حتماً از وزارت بهداشت استعلام کنند. حتی اگر به وزارت بهداشت نیز مرتبط نباشد. و ما با کمال میل مایل هستیم نکات ایمنی و احتیاط های مورد نیاز را عنوان کنیم، هم به دلیل سلامت مردم و هم به این دلیل که نهایتاً اگر خدایی نکرده برای هر کدام از هموطنانمان اتفاقی رخ دهد این وزارت بهداشت است که به نحوی باید دارو و درمان آنان را مدیریت کند بنابراین ما تمایل داریم کسانی که در سازمان های دیگر مسئول هستند و با توجه به شرایط موازی کاری که فعلاً وجود دارد از وزارت بهداشت چنین مسائلی را استعلام کنند.

 

بهفر در پاسخ به این پرسش که در چند درصد موارد وزارت صنعت، معدن و تجارت از وزارت بهداشت این استعلام ها را دریافت می کنند، بیان داشت: تنها مواردی که از ما پروانه ساخت دارد، وزارت بهداشت به نحوی ورود پیدا می کند و اگر بخواهم کلی عنوان کنم حدود ۱۰ هزار محصول را پروانه ساخت داده ایم که در مقایسه با ۳ سال گذشته که حدود ۵ هزار محصول پروانه بهداشتی گرفته بودند می توان عنوان کرد که که در ۳ سال اخیر جهش خوبی برای ارائه و صدور پروانه بهداشتی محصولات داشته ایم.

 

توضیح وزارت بهداشت درباره سوختگی دستگاه گوارش کودکان با مایع چاه بازکن

 

با توجه به گزارشات متعدد در شهریورماه امسال بر اثر سوختگی دستگاه گوارش کودکان به دلیل نوشیدن یک نوع مایع چاه بازکن معروف، تاکنون تعدادی از این کودکان راهی بیمارستان شده اند که در این زمینه علی اکبر سیاری معاون بهداشت وزارت بهداشت در توضیح این مسئله به خبرنگار تسنیم عنوان کرد: متاسفانه چندین کودک مواد پاک کننده اسیدی و قلیایی مصرف کرده اند. مواد قلیایی به دلیل اینکه طعم، بو و مزه ندارد کودکان آن را مصرف می کنند، ظرف ها و بطری هایی که در حال حاضر درست شده است کاملا مشابه ظرف ها و بطری های آبمیوه است و تشخیص آن مشکل است.

 

وی افزود: بنده خودم به دلیل آنکه متخصص گوارش کودکان هستم، این کودکان را که به بیمارستان مفید ارجاع داده بودند آندوسکوپی کرده ام، میزان آثار تخریبی و خطراتی که برای این کودکان دارد بسیار است. بعضی از کودکان را بیهوش شده به بیمارستان می آورند به علت اینکه مقدار زیادی از این مواد را مصرف کرده اند و عوارض آن گرفتاری های بسیاری ایجاد می کند.

 

سیاری ادامه داد: توصیه ما به مردم این است که اولاً اینگونه بطری ها را دور از دسترس کودکان نگه دارند و به صنعتگران نیز توصیه می کنیم بطری های آنها نشانه داشته باشد و شکل بطری ها تغییر کند و درب های این بطری ها به صورتی باشد که به سادگی باز نشود و این مسائل نیاز به آموزش مردم دارد و صنعت نیز باید همکاری کند زیرا به هر حال تولید اینگونه مواد (مایع چاه بازکن) نیز لازم است ولی باید تمهیداتی اندیشه شود که چنین حادثه هایی برای کودکان رخ ندهد.

 

احتمال ابتلای کودکان به سرطان مری

 

وی بیان داشت: آخرین موردی که کودکی بر اثر اشتباه گرفتن بطری آبمیوه با بطری های مایع چاه بازکن این مواد را مصرف کرده بود دو هفته پیش بود که یک کودک ۳ ساله یک لیوان از این مواد را خورده بود و در حال بیهوشی به بخش ICU آورده بودند که البته خوشبختانه نجات پیدا کرد ولی در دراز مدت این کودکان دچار تنگی مری و در طول سال های مدید شاید دچار سرطان مری شوند.

 

معاون وزارت بهداشت در پاسخ به این پرسش که تعداد کودکانی که بر اثر اشتباه گرفتن بطری آب میوه با بطری های مایع چاه بازکن چنین موادی را مصرف کرد ه اند چقدر بوده است، خاطر نشان کرد: ما چنین آماری نداریم.

 

در چند هفته گذشته براساس برخی گزارشات رسانه ها حداقل سه مرگ فجیع، فقط در بیمارستان  « مفید» تهران، برای کودکان زیر سه سال ثبت شده است؛ و بنابراین گزارش، با در نظر گرفتن آمار بیمارستان « لقمان» تهران، تعداد قربانیان، دو رقمی می شود؛ علت نوشیدن این جام مرگ نیز، شباهت بطری های جذاب و خوش رنگ محلول چاه بازکن « ص» با مایع آب پرتقال « س» بوده است.