به گزارش پارس به نقل از تسنیم، دبیر انجمن خودروسازان ایران با اشاره به اینکه از اول تیرماه ۹۳ تمام خودروها مجهز به استاندارد یورو۴ خواهند شد، گفت: متأسفانه علیرغم وعده داده، سوخت یورو ۴ همچنان در کلان شهرهای بزرگ به شکل گسترده توزیع نمی شود.

احمد نعمت بخش از تفاهمنامه خودروسازان با محیط زیست برای تجهیز تمام خودروها به استاندارد یورو ۴ خبر داد و اظهار داشت: براساس این تفاهم نامه از اول تیرماه سال آینده همه خودروهای بنزین سوز  مجهز به استاندارد یورو۴ خواهند شد. البته در این میان سازمان محیط زیست نیز متعهد شد تا از شرکت نفت برای توزیع گسترده سوخت یورو ۴ پیگیری های لازم را انجام دهد.

  وی با اشاره به اینکه متأسفانه علیرغم وعده های داده شده، سوخت یورو ۴ همچنان در کل کشور و حتی کلان شهرهای بزرگ به طور گسترده توزیع نمی شود، افزود: در حال حاضر محصولات ۲۰۶، ویتارا سوزکی، ال ۹۰ و درصدی از محصولات پژوپارس و سمند مجهز به استاندارد یورو ۴ هستند. در تولیدات شرکت سایپا نیز تیانا، تیبا، مگان و تمام محصولات بم خودرو، کرمان خودرو و مدیران خودرو دارای استاندارد یورو ۴ هستند.

دبیر انجمن خودرو سازان اضافه کرد: خودروسازان هم اکنون برای تجهیز خودروها به استاندارد یورو ۴ متوسط ۲ میلیون تومان هزینه از مردم دریافت می کنند اما به دلیل عدم توزیع گسترده سوخت یورو ۴ خریداران این خودرو ها با مشکلات متعددی روبه رو هستند.

نعمت بخش در رابطه با مصوبه جدید دولت مبنی بر الزام نیروی انتظامی در شماره گذاری خودروها پس از اخذ تائیدیه سازمان های ملی استاندارد و حفاظت محیط زیست گفت: این مصوبه وظیفه روشنی را برای نیروی انتظامی تعیین کرد تا این بخش از شماره گذاری خودرو بنا به دلایل خاص خود ممانعت نکند.

وی با اشاره به اینکه پیش از این برخی از خودروها همانند اتوبوس اسکانیا و وانت پراید با وجود دریافت تأیید سازمان محیط زیست و تاییدیه موسسه استاندارد از سوی نیروی انتظامی شماره گذاری نمی شدند، تصریح کرد:   دولت با ابلاغ این مصوبه تکلیف وظایف هر بخش را مشخص نمود تا مانع اجرای تصمیمات نشوند.