به گزارش  پارس به نقل ازفارس تاکنون ۳۹ فیلم سینمایی با موضوع دفاع مقدس بهترین فیلم های جشنواره فجر و دفاع مقدس شدند که اسامی آنها به این شرح است ؛ در دومین دوره جشنواره فیلم فجر در سال ۱۳۶۲ « دیار عاشقان» به کارگردانی حسن کاربخش و « پرواز در شب» رسول ملاقلی پور در سال۶۵ بهترین فیلم های جشنواره شدند.

در سال بعد یعنی یازدهمین دوره جشنوراه بین المللی فیلم فجر « از کرخه تا راین» در کنار جوایز ریز و درشتش بهترین به عنوان بهترین فیلم جشنواره نیز انتخاب و معرفی شد.

در دوره دوازدهمین نیز عناوین بهترین فیلم به « آخرین شناسایی» و « سجاده آتش» که هر ۲از ژانر دفاع مقدس بودند تعلق گرفت.

در سال ۱۳۷۳ بخش انتخاب بهترین فیلم به جشنواره دفاع مقدس اضافه شد و این عنوان به « سجاده آتش» رسید.

پس از آن در سیزدهمین دوره جشنواره فیلم فجر « کیمیا» ساخته احمدرضا دوریش و حمله به اچ ۳ به کارگردانی شهریار بحرانی برنده جایزه بهترین کارگردانی شدند.

« بازمانده» اثر ماندگار مرحوم سیف ا… داد نیز یکی از آثار مطرح سینمای دفاع مقدس است که در سال ۷۴بهترین فیلم چهاردهمین دوره جشنواره فیلم فجر شد.

ابراهیم حاتمی کیا در جشنواره شانزدهم فیلم فجر هم مثل همیشه خوش درخشید و « آژانس شیشه ی» عنوان بهترین فیلم جشنواره را به خود اختصاص داد. در سال ۱۳۷۷ هم دست سینمای دفاع مقدس پر بود.

در هفدهمین جشنواره فجر « هیوا» بهترین فیلم سال شد و محمد حسین حقیقی هم با ساختن « ماه و خورشید» سیمرغ بلورین بهترین فیلم هفتمین دوره جشنواره فیلم دفاع مقدس را به خانه برد.

در بیستمین دوره فجر هم باز عنوان بهترین فیلم به « ارتفاع پست» ابراهیم حاتمی کیا تعلق گرفت.

در بیست و سومین جشنواره فجر در سال ۱۳۸۳نیز « مرزی برای زندگی» ساخته رضا اعظمیان بهترین فیلم سال شد و باز در دور بعد این جایزه به ابراهیم حاتمی کیا برای « به نام پدر» تعلق گرفت. در همین سال جشنواره فیلم دفاع مقدس نیز « مزرعه پدری» را عنوان فیلم برگزیده معرفی نمود.

در سال ۸۵ « روز سوم» که پیش از این جوایز بهترین کارگردانی و بهترین بازیگر زن را دریافت کرده بود عنوان بهترین فیلم را هم کسب کرد و مهم ترین فیلم جشنواره بیست و پنجم فجر شد.

در جشنواره بیست و هفتم « به کبودی یاس» ساخته جواد اردکانی سیمرغ زرین بهترین فیلم از نگاه ملی و بهترین کارگردانی را به خود اختصاص داد. همچنین پلاک طلایی سیمرغ به فیلم سینمایی « کودک و فرشته» به کارگردانی مسعود نقاش زاده اهدا شد و در نهایت « اخراجی ها۲» به کارگردانی مسعود ده نمکی توانست جایزه ویژه هیات داوران فیلم های اول و دوم را بگیرد.

در جشنواره بیست و هشتم فجر « عصر روز دهم» به کارگردانی نیز فیلم برگزیده از نگاه ملی لقب گرفت و با وجود اینکه فیلم های دفاع مقدسی سهمی از سیمرغ بهترین فیلم نداشتند اما دو فیلم « شب واقعه» و « بیداری رویاها» در چند بخش سیمرغ گرفتند که سیمرغ بهترین فیلمنامه برای « شب واقعه» توسط شهرام اسدی از آن جمله است.

در بیست و نهمین دوره فجر جایزه ای مخصوص دفاع مقدس به فهرست جوایز اضافه شد و در همان سال به « گلوگاه شیطان» ساخته حمید بهمنی تعلق گرفت.

همچنین در جشنواره سی ام فیلم فجر « روزهای زندگی» توانست جوایز بهترین کارگردانی و دیپلم افتخار بهترین فیلم را کسب کند. « ضد گلوگله» نیز سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه و دیپلم افتخار بهترین فیلم را کسب کرد. « ملکه» ساخته محمدعلی باشه آهنگر سیمرغ بلورین بهترین فیلم تماشاگران در بخش بین الملل را گرفت و « شور شیرین» جواد اردکانی نیز سیمرغ زرین بهترین فیلم از نگاه ملی را دریافت کرد. اما فجر سی ویکم اثر قابل تحسینی در حوزه دفاع مقدس نداشت.

همچنین « روزهای زندگی» و « بوسیدن روی ماه» به عنوان بهترین فیلم های آخرین دوره جشنواره دفاع مقدس یعنی دوره دوازدهم در سال ۹۱ معرفی شدند.