به گزارش پارس ، به نقل ازایسنا، حجت الله ایوبی که حکم ریاست سازمان سینمایی کشور را دریافت کرده است، صبح ۵ شهریور ماه وارد مجموعه وزارت ارشاد شد.

در بدو ورودش علی اصغر پورمحمدی (قائم مقام وزارت ارشاد که سال قبل از حسینی وزیر سابق ارشاد حکم گرفته است) او را همراهی کرد. سپس حجت الله ایوبی و تیم همراهش مورد استقبال جواد شمقدری (رئیس سابق سازمان سینمایی) و همچنین سعید رجبی فروتن (رئیس حوزه ریاست سازمان سینمایی) قرار گرفت.

جواد شمقدری: برخی انتظار دارند، تیغ جراحی سینما در دست هرکسی باشد

  در هنگام تحویل مجموعه سازمان سینمایی به حجت الله ایوبی، جواد شمقدری رییس پیشین سازمان سینمایی، گفت: ابتدا باید مسوولیت جدید را به جناب آقای ایوبی تبریک بگویم. همانطور که واقف هستید مدیریت در حوزه فرهنگ بسیار سخت است و در این حوزه، مدیریت در سینما سخت تر هم هست.

وی ادامه داد: تعبیر من درباره جایگاه سینما در عرصه فرهنگ این است که سینما، نوک پیکان یک نیزه است و بسیاری از اتفاقات در فرهنگ به نوع عملکرد در سینما بستگی دارد. سینما پیش قراول تمام عرصه های فرهنگی کشور است و امروز بیش از پیش مورد توجه و وثوق طیف های مختلف اجتماع است.

رئیس سابق سازمان سینمایی با اشاره به بخشی از جنبه های مثبت و منفی توجه بیش از پیش طیف های اجتماعی به سینما، ادامه داد: در هر صورت توجه به سینما از سوی بخش های مختلف می تواند باعث رشد این صنعت شود، اما این توجه مشکلاتی را نیز به همراه دارد. عیب توجه بیش از حد به سینما این است که هر کس و در هر جایگاهی می خواهد درباره آن اظهار نظر تخصصی کند، در حالی که به نظر من سینما حتی از عمل جراحی قلب یا مغز هم حساس تر است، متاسفانه برخی انتظار دارند، تیغ جراحی سینما در دست هر فردی باشد.

جواد شمقدری در پایان سخنانش ضمن آرزوی موفقیت برای حجت الله ایوبی به عنوان رئیس جدید سازمان سینمایی کشور اظهار کرد: امیدوارم توجه خاص به سینما از جنبه های مثبت آن در دوره شما بیش از گذشته اتفاق بیفتد و دوستان رسانه ای هم در این زمینه به شما کمک کنند.

ایوبی: مدیریت فرهنگی در همه دنیا بسیار حساس است

حجت الله ایوبی هم در این دیدار ضمن تقدیر از تلاش های جواد شمقدری در عرصه ی مدیریت سینمای کشور و خسته نباشید به این مدیر سابق، گفت: همانطور که آقای شمقدری گفتند، واقعا مدیریت فرهنگی در همه جای دنیا جزو مدیریت های حساس بوده و البته این حساس بودن در ایران بیشتر است. تعبیر ایشان در مقایسه مدیریت فرهنگی و سینمایی با عمل جراحی بسیار درست بود، چرا که فرهنگ با روح و جان مردم در ارتباط است. معتقدم کار فرهنگی به اندازه انسان و رفتار او پیچیدگی دارد و باید با دقت پیگیری شود.

رییس جدید سازمان سینمایی با اشاره به چند سالی که در عرصه فرهنگ مدیریت هایی را برعهده داشته است، خاطرنشان کرد: در این مدت و مخصوصا زمانی که رایزن فرهنگی بودم، به این نتیجه رسیدم که سینما خدمات بزرگی به نظام جمهوری اسلامی کرده و حتی زمانی که خیلی از درها به روی ما بسته بود به کمک مان آمد. در این مدت، وقتی در بین تماشاگران یک فیلم ایرانی در خارج از کشور که نگاهی منفی داشتند می نشستم، به وضوح می دیدم پس از مشاهده فیلم با نگاهی شگفت و متفاوت با قبل، سالن را ترک می کنند.

ایوبی: به سینما و سینماگران کشورمان خوش بین هستم

حجت الله ایوبی در ادامه با تأکید بر اینکه به صنعت سینمای ایران و سینماگران ایرانی خوش بین است، گفت: معتقدم سینما می تواند به انقلاب و فرهنگ کشور ما کمک شایانی کند. ایران ام القراء جهان اسلام است و سینما در این حوزه می تواند بسیار مؤثر و پیش رو باشد و حتی در رفتارهای اجتماعی مردم مان تأثیر بگذارد.

وی با ابراز امیدواری از اینکه بتواند در یک مسئولیت جدید موفق باشد، افزود: از شرایط حساس مدیریت در حوزه سینما مطلعم و می دانم مسئولیت سختی را انتخاب کرده ام اما اساسا آدم خوش بینی هستم و آینده سینمای ایران را خوب می بینم.

رییس جدید سازمان سینمایی خاطرنشان کرد: امیدوارم نگرانی های فعلی در عرصه ی سینما و همچنین حساسیت بیش از اندازه ای که درباره سینمای ایران ایجاد شده، کاهش پیدا کرده و به حد و اندازه خودش برسد. البته فکر می کنم برای رسیدن به این تعادل باید رسانه ها هم یاری مان کنند.

پورمحمدی: آقای ایوبی به هیچ گروه و جناحی جز خانواده وابستگی ندارد!

  علی اصغر پورمحمدی - قائم مقام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی - هم در این دیدار ضمن تقدیر و تشکر از تلاش های جواد شمقدری در عرصه سینمایی کشور بیان کرد: باید از زحمات آقای شمقدری تشکر کنم. یکی از حُسن های ایشان این بود که خودشان کارگردان بودند و در مدت چهارسال اخیر، زحمات زیادی را در این حوزه کشیدند.

پورمحمدی سپس با اشاره به شرایط فعلی سینمای ایران خاطرنشان کرد: در چند سال اخیر در درون سینما مشکلاتی پیش آمد و دودستگی ها و اختلافاتی ایجاد شد که امیدواریم حل شود اما در هرصورت آقای شمقدری زحمات زیادی کشیدند که ان شاءالله نزد خدا محفوظ خواهد بود.

وی همچنین ضمن ابراز خرسندی از حضور حجت الله ایوبی در مسند مدیریت سازمان سینمایی کشور به شوخی گفت: آقای ایوبی خوش اخلاق و خوش بین بوده و تنها به خانواده وابسته هستند. یکی از نکات جالب درباره ایشان هم این است که به زبان فرانسه وارد هستند و برای حضور در جشنواره های بین المللی در هزینه ی مترجم صرفه جویی می شود.

قائم مقام وزیر ارشاد سپس در توضیح ویژگی های شخصیتی ایوبی اظهار کرد: ایشان یکی از دلسوزان نظام بوده و واقعا به هیچ گروه و جناح خاصی وابستگی ندارند. اینکه می گویند آقای ایوبی از سوی جناح ها و گروه هایی برای این مسئولیت توصیه شده بودند، کاملا اشتباه است. ایشان از زمان مسئولیت آقای جنتی در وزارت کشور با او آشنا بوده اند.

پورمحمدی در پایان سخنانش تأکید کرد: ما به آقای ایوبی خوش بین هستیم و از ایشان درخواست داریم که در برابر اختلافات در سینما حوصله شان سر نرود و با استقامت جلو بروند.

رجبی فروتن: آماده ام اطلاعات ۱۳ ساله ام در وزارت ارشاد را در اختیار آقای ایوبی بگذارم

به گزارش ایسنا، در ادامه سعید رجبی فروتن ضمن خوش آمدگویی به ایوبی در بخشی از سخنانش بیان کرد: حساسیتی که درباره سینما ایجاد شده یک روی سکه است و در روی دیگر سکه می توان اقبال بیش از پیش عموم مردم را به هنر و سینما مشاهده کرد. فکر می کنم این توجه مردمِ ما به حوزه فرهنگ و هنر، یک مزیت نسبی در فرهنگ کشور ماست که اگر بتوانیم درست از آن استفاده کرد، مطمئن باشید که بسیاری از آمال ها و آرزوهای نظام در حوزه فرهنگ و هنر به بار خواهد نشست.

وی سپس اعلام آمادگی کرد که اطلاعات ۱۳ سال فعالیتش را در عرصه فرهنگ و هنر در اختیار حجت الله ایوبی و تیمش قرار دهد.

ایوبی: سعی می کنیم از مشورت های آقای شمقدری استفاده کنیم

  در پایان این دیدار و پس از تحویل مجموعه سازمان سینمایی به حجت الله ایوبی، خبرنگار ایسنا از شمقدری درخواست کرد که در چند جمله ماحصل چهار سال مدیریتش در این عرصه را خطاب به رییس جدید سازمان سینمایی بیان کند.

شمقدری هم در پاسخ گفت: واقعا سوال سختی پرسیدید که باید روی آن فکر کنم، چون نکات بسیاری است که می توان بیان کرد. باید فکر کرده و سپس مطالبی را بیان کنم.

ایوبی نیز در این زمینه خاطرنشان کرد: ما درخدمت آقای شمقدری هستیم و سعی می کنیم از مشورت های ایشان استفاده کنیم.

  در این دیدار که در اتاق ریاست سازمان سینمایی برگزار می شد، محمد حیدری و آرش امینی، حجت الله ایوبی را همراهی می کردند.