به گزارش پارس به نقل از باشگاه خبرنگاران، حمیدرضا عراقی درباره آخرین وضعیت ساخت خط لوله ششم سراسری گاز کشور، گفت: هم اکنون ساخت تمامی قطعات این خط لوله بزرگ انتقال گاز طبیعی ایران با تاخیرهای گسترده ای روبرو است. به طوری که هم اکنون عملیات اجرایی خط هفتم و دهم نیز متوقف شده است.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با اعلام اینکه قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا مهمترین پیمانکار ساخت این خط لوله انتقال گاز است، تصریح کرد: قرارگاه خاتم الانبیا تاکنون موفق به تامین فاینانس و منابع مالی ساخت این خط لوله انتقال گاز نشده است.

معاون وزیر نفت با یادآوری اینکه عدم تامین فاینانس منجر به تاخیر در ساخت قطعات مختلف خط لوله ششم سراسری شده است، اظهار داشت: از این رو قصد داریم قیسمت های مختلف خط لوله ششم سراسری گاز را به مناقصه برویم.

این عضو هیات مدیره شرکت ملی گاز با بیان اینکه قرارگاه خاتم الانبیا هم می تواند در مناقصات جدید ساخت این خط لوله انتقال گاز مشارکت داشته باشد، بیان کرد: سیاست دولت تسریع در روند ساخت این خط لوله انتقال گاز کشور است.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه خط لوله ششم سراسری یک خط لوله ملی بوده مذاکراتی با قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا برای تکمیل ساخت این خط لوله گاز انجام شده است.

وی با اشاره به توافق با قرارگاه خاتم الانبیا برای خروش بخش هایی از خط لوله ششم سراسری گاز، تاکید کرد: به زودی بخش های مختلف خط لوله ششم سراسری گاز به پیمان خواهیم رفت.

عراقی تاکید کرد: هم اکنون وزارت نفت در اجرای پروژه ها بیشتر طرحهای اولویت دار است و تلاش براین است که طرحها را به اسم فاینانس معرفی نکنیم. چرا که برای عملیاتی کردن آنها حدود چهار یا پنج میلیارد دلار اعتبار نیاز است که در سال ۹۳ اجرا شود.

عراقی همچنین از تکمیل مطالعات ساخت خطوط لوله انتقال گاز نهم و یازدهم سراسری گاز خبر داد و افزود: هدف از ساخت خط لوله نهم سراسری صادرات گاز است.

*قرارداد گازی ترکیه در حال پیگیری است

معاون وزیر نفت در خصوص اختلاف در قرارداد ترکیه اظهار داشت: متاسفانه چند ساله است که با ترکیه مشکل داریم بندهایی وجود دارد که هم فروشنده و خریدار می تواند در طول قرارداد سه بار ادعا داشته باشند که قیمت گاز را یا از روند طبیعی قراردادی که دارد قیمت ها را افزایش دهند.

وی خاطرنشان کرد: در چند سال گذشته ترکیه یکبار شکایت کرده ICC به اصطلاح داوری که در قرارداد است مرکزش در سوئیس است در این زمینه دو مقوله مطرح است یکی اینکه اعتقاد براین دارند که ایران امکان تامین گاز پایدار را ندارید دومین اینکه قیمت گاز پایین است.

عراقی اظهار داشت: ادعای آنها همین است ما ادعای آنها را قبول نکردیم چرا که گاز ما پایدار است و شرکت ملی گاز مستندات را تهیه به ICC محکمه فرستاده هم اکنون این موضوع در حال بررسی است.