به گزارش پارس به نقل از ایسنا، حمیدرضا عراقی در هم اندیشی نظام جدید قراردادهای صنعت نفت از دو کشور هند و ترکیه به عنوان بازارهای جذاب گازی ایران یاد کرد و گفت: صادرات LNG به چین در دستور کار قرار گرفته است ضمن آن که احتمال ارسال گاز ایران از طریق خط لوله صلح و از مسیر پاکستان به چین هم وجود دارد.

وی افزود: صادرات گاز ایران به اروپا هم یکی از اولویتهای ایران برای ورود به تجارت جهانی گاز است؛ به طوری که برای صادارت گاز ایران به اروپا دو مسیر ترکیه و عراق - سوریه در نظر گرفته شده است.

عراقی با اشاره به این که نگاه کشورهای دنیا به صنعت گاز ایران است گفت: تغییرات جدید ساختاری در شرکت گاز به منظور ورود به تجارت جهانی گاز ضروری است.

وی با بیان این که ایران برای ورود به تجارت جهانی تجربه ندارد از عدم تامین منابع مالی، رشد نامتعارف تقاضا در داخل و تولید گاز از ذخایر نامتعارف به عنوان چالش های کلیدی کشور به منظور ورود به بازار جهانی گاز نام برد.

معاون وزیر نفت از ساخت خط لوله، راه اندازی واحدهای تولید LNG و ذخایر گاز با برق به عنوان سه سناریو ایران برای حضور در تجارت جهانی گاز نام برد.

او با اعلام این که برای اصلاح الگوی مصرف بودجه مناسبی اختصاص یافته است یاداور شد: اگر می خواهیم در تجارت جهانی نقش داشته باشیم نمی شود هر چه تولید شده مصرف شود بر همین اساس باید مدیریت بهینه و ذخیره سازی مناسبی صورت گیرد.

وی با اذعان به این که کشور در ذخیره سازی گاز عقب است گفت: امسال زمستان از مخزن ذخیره سازی سراجه قم ۹.۸ میلیون متر مکعب گاز در روز برداشت شده است و پیش بینی می شود که مخزن شوریجه در خانگیران نیز در سال آینده به بهره برداری برسد.

مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران اظهار کرد: بعد از گذشت ۲۵ سال، صنعت گاز هنوز نمی تواند گاز مورد نیاز کشور را به طور مطمئن تامین کند.

عراقی با یادآوری این که همزمان با افزایش ظرفیت تولید گاز در پارس جنوبی باید ظرفیت انتقال گاز کشور با بهره برداری از خطوط لوله و تاسیسات جدید تقویت فشار افزایش یابد، تاکید کرد: با این وجود به دلیل عدم تامین فاینانس و نبود سرمایه گذاری کافی ساخت خطوط لوله اصلی گاز کشور همچون تکمیل خط لوله ششم، نهم و یازدهم گاز کشور متوقف و یا با تاخیرهای گسترده ای روبرو شده است.