به گزارش پارس ، دکتر نادر محمدیان در گفت وگو با ایسنا، منطقه آذربایجان غربی، توضیح داد: در این شرایط باید مردم هوشیار باشند و برای حجامت باید نزد پزشکانی مراجعه کنند که دارای دانش و تجربه کافی پیرامون حجامت دارند، زیرا حجامت بی جا و غیر اصولی نه تنها سبب درمان نمی شود بلکه عدم تعادل در سیستم داخلی بدن ایجاد کرده و عواقب بدی به دنبال دارد.

وی افزود: در طب سنتی بر اساس مزاج ها و طبع های چهار گانه (دموی، بلغمی، صفراوی و سوداوی) از داروهای گیاهی، رژیم غذایی و حجامت و دیگر روش ها در بهبود بیماری ها بهره می گیرند. هدف اصلی طب سنتی، متعادل سازی طبع هاست.

محمدیان با اشاره به بیماری های قابل درمان با حجامت، افزود: حجامت برای درمان بیماری های تصلب شرایین، گرفتگی عروق، غلظت خون بالا، اوره، واریس، دیابت در شرایط خاص و آلرژی بوسیله تحریک سیستم ایمنی کاربرد دارد.

وی خاطرنشان کرد: حجامت به تنهایی درمانگر نیست و نیازمند آن است که درمان از طریق داروهای گیاهی، غیرگیاهی و رژیم غذایی که توسط پزشک تجویز شده است، توام باشد.

محمدیان یادآور شد: حجامت دارای سابقه چند هزار ساله است که علاوه بر این که مورد تایید پیامبر اکرم (ص) است، ابوعلی سینا نیز در کتاب" قانون" ، حجامت را از ارکان درمان دانسته است.

این پزشک طب سنتی عنوان کرد: امکان انجام حجامت برای هر فرد از سن ۴ ماهگی تا ۸۰ سالگی بر حسب تشخیص پزشک و بر حسب نوع بیماری ۶ ماه یک بار تا ۲سال یک بار امکان پذیر است.

وی خاطرنشان کرد: عمق خراش در حجامت از اهمیت بالایی برخوردار است. اگر عمق خراش زیاد باشد باعث کم خونی می شود و اگر سطحی باشد حجامت فایده ای ندارد.

محمدیان افزود: هم زنان و هم مردان مشتریان این نوع درمان هستند اما آقایان بیشتر از این روش درمانی بهره می برند و حجامت برای خانم ها با توجه به اهمیت ذخایر خونی با وسواس خاصی انجام می شود.

وی ادامه داد: مناسب ترین زمان حجامت در ماه ربیع الاول و روزهای ۱۷،۲۰،۲۱،۲۳،۲۷ و هنگام صبح تا قبل از غروب آفتاب است اما برای حجامت زمان خاصی مطرح نیست و پزشک می تواند با تشخیص خود برای درمان بیماری در هر فصل و زمانی اقدام کند.