به گزارش پارس به نقل از باشگاه خبرنگاران، عمارت مسعودیه در میان باغ عمارت های واقع در محله دولت، تهران ناصری است. باغ عمارت مسعودیه به دستور مسعود میرزا ملقب به ضل السطان، فرزند ناصرالدین شاه در سال ۱۲۹۵ ه. ق و به سرپرستی رضا قلی خان ملقب به سراج الملک در زمینی به مساحت حدود ۴ هزار متر مربع با دو بخش بیرونی، دیوان خانه، اندرونی ودیگر ملحقات بنا شده است.

آن چه که امروز به عنوان باغ عمارت مسعودیه باقی مانده، بیش از ۷۵ سال در تملک وزارت آموزش و پرورش، فرهنگ سابق بود. مشتمل بر نیمه غربی مجموعه یعنی زمینی بالغ بر ۵.۱ هکتار مساحت است.

باغ عمارت نظامیه توسط مسعود میرزا خریداری و در آن عمارات بسیاری ساخته و به عمارت مسعودیه مشهور شد.

تمام کتیبه های بناهای امروز عمارت مسعودیه متعلق به سال ۱۲۹۵ ه. ق است. بناهای موجود در سال ۱۲۹۵ ه. ق تنها بخشی از عمارتی است که توسط ظل السلطان از سال ۱۲۹۰ ه. ق به بعد در محل نظامیه و عمارت مسعودیه بنا شده است.

این مجموعه دارای هفت کتیبه است دو کتیبه در سردر اصلی، یک کتیبه در سر در کالسکه رو دو کتیبه در عمارت دیوان خانه و دو کتیبه در عمارت مشریه قرار دارد.

عمارت دیوان خانه، عمارت سفرخانه، حیاط سید جوادی، عمارت سید جوادی، حیاط مشیری، عمارت مشیرالدوله، حیاط خلوت، عمارت حیاط خلوت، عمارت سردر پیاده رو، عمارت سردر کالسکه رو، باغ دیوان خانه و بناهای جدید دیگر از عمارت های اصلی عمارت مسعودیه است.

گفتنی است برای بازدید عمارت مسعودیه می توانید به میدان بهارستان، خیابان اکباتان مراجعه و با تلفن ۳۳۱۱۷۳۱۶ تماس حاصل نمایید.