کارت واکسن برنامه جدید وزارت بهداشت است. شرط ارائه خدمات کارت واکسن می شود. با داشتن کارت واکسن شاهد قطع زنجیره کرونا خواهیم بود.


این گزارش به بازدیدهای میدانی وزیر بهداشت از بیمارستان‌ها و برنامه جدیدش درباره واکسیناسیون می‌پردازد. گفته شده به زودی کسانی که هر دو دوز واکسن کروناشان را زده‌اند، کارت واکسن هم دریافت می‌کنند و خدمات عمومی از جمله بلیت هواپیما، قطار، اتوبوس و خدمات بانکی و اقامت در هتل منوط به داشتن کارت واکسن یا به عبارتی کارت سلامت می‌شود.

معاون درمان ستاد مقابله با کرونا تهران می‌گوید: «ارائه کد سلامت یا Health Code به سیستم نظام سلامت کشورها این امکان را می‌دهد که به تمام سوابق واکسیناسیون و بیماری فرد دسترسی پیدا کنند و از حضور افرادی که به عمد واکسن نزده‌اند در اجتماعات جلوگیری می‌شود». 

دکتر بهرام عین‌اللهی همچنین اعلام کرده واکسیناسیون گروه‌های هدف تا دهه فجر تمام می‌شود. او پیشگیری و بهداشت را در کنترل بیماری کووید۱۹ اولویت مهمی تلقی می‌کند و در حالی به اجرایی شدن هر دو وعده‌اش تأکید دارد که واردات واکسن به کشور نیز در هفته‌های اخیر سرعت قابل توجهی گرفته است؛ به طوری که با ورود و ترخیص ۲ میلیون و ۲۲۰ هزار دوز واکسن چینی دیگر (پنجشنبه ۴ شهریور)، تعداد واکسن‌های وارداتی از مرز ۲۸ میلیون دوز گذشت با این احتساب که هر هفته بیش از یک میلیون دوز واکسن از سوی جمعیت هلال احمر کشور تحویل وزارت بهداشت می‌شود و پس از اعلام ارسال واکسن کرونا از سوی کووکس به ایران در همین زمینه وزیر بهداشت نیز از تلاش وزارت بهداشت برای اتمام واکسیناسیون جمعیت هدف کشور تا دهه فجر خبر داد.

 
 Chinas-US-Embassy-to-Accept-Non-Chinese-Vaccine-Records-Will-This-Impact-China’s-Entry-Policy-.jpg

لزوم کنترل مصرف دارو در بیماران کرونایی

وزیر بهداشت در اولین بازدید میدانی خود از بیمارستان مسیح دانشوری بر لزوم کنترل مصرف و تجویز دارو به بیماران کرونایی تأکید کرد. وی گفت که برای مدیریت کرونا به پروتکل‌های علمی نیاز داریم با این حال خیلی بین روش‌های درمانی ویروس کرونا تناقض وجود دارد و هر فردی مبحثی را به عنوان درمان خود در نظر می‌گیرد. باید در آینده کمیته‌های علمی ستادی را تقویت کنیم و از افراد دانشمند که تعداد آن‌ها در کشور کم نیست بیشتر استفاده کنیم.

وزیر بهداشت همچنین در حاشیه بازدیدش از بیمارستان بهارلو از قرنطینه و واکسیناسیون هوشمند علمی کرونا خبر داد و گفت منظور از واکسیناسیون هوشمند، ارائه خدمات با کارت واکسن است؛ زیرا تزریق نکردن واکسن برای سایر افراد جامعه هم خطر ایجاد می‌کنند و تا کنون 25 درصد از گروه‌هایی که جهت دریافت واکسن اعلام شده، واکسن نزده‌اند! بنابراین، واکسیناسیون هوشمند به منظور سرعت بیشتر واکسیناسیون صورت می‌گیرد. بسیاری از خدمات از جمله خرید بلیت، اقدامات بانکی و... با ارائه کارت واکسن قرار است انجام شود و می‌توان گفت این برنامه به نوعی قرنطینه هوشمند اطلاق می‌شود.

وزیر بهداشت گفت: برنامه ما این است که بعداز اینکه روند واکسیناسیون تا حد زیادی پیش رفت، خدمات دیگر را با کارت واکسن انجام دهیم. یعنی لاک دان هوشمند ایجاد کنیم؛ یعنی افراد اگر بخواهند بلیت بگیرند یا هتل رزرو کنند، با کارت واکسن یا کارت ملی این کارها را انجام دهند، زیرا در برخی کشورهای همسایه، کارت واکسن یکی از روش‌های قرنطینه است.

دکتر عین‌اللهی تاکید کرد که واکس‌هایی که در کشور تزریق می‌شوند، همگی مورد تأیید وزارت بهداشت هستند؛ بنابراین مردم دنبال نوع واکسن نباشند و هر واکسنی که برای کرونا موجود است استفاده کنند. از طرفی لازم است که مردم به شایعات توجه نکنند. دریافت واکسن از شروط دریافت خدمات خواهد شد!

 file-20210519-17-h06olt.jpg

دسترسی به اطلاعات بیماری و اطلاع از واکسیناسیون افراد

در همین زمینه نادر توکلی، معاون درمان ستاد مقابله با کرونا تهران درباره جزئیات واکسیناسیون هوشمند و کارت واکسن کرونا می‌گوید: «ارائه کارت هوشمند واکسیناسیون با استفاده از  سرویس‌های متمرکز در ارائه خدمات الکترونیک هم از جهت نظارت بهتر و هم تحلیل وضعیت واکسیناسیون و بیماری می‌تواند کمک کننده باشد. خیلی از کشورهای دنیا توانسته‌اند با کمک گرفتن از اطلاعات بیمار و تحلیل وضعیت واکسیناسیون  کد سلامت به افراد بدهند. ارائه کد سلامت یا Health code به سیستم نظام سلامت کشورها این امکان را می‌دهد به تمام سوابق واکسیناسیون و بیماری فرد دسترسی پیدا کنند. در وهله اول Health code نشان می‌دهد فرد کجا و چه زمانی واکسن زده است».

دسترسی به این اطلاعات باعث می‌شود وقتی فرد جاهای خاص مثلاً نشست‌های مختلف اجتماعی یا ورزشگاه می‌رود باید علاوه بر اینکه  تست پی سی آر در چند روز گذشته بدهد، همچنین کد سلامت وی، رهگیری و رجیستری می‌شود و به سیستم نشان می‌دهد که از نظر ابتلا به کووید در سلامت به سر می‌برد. بنابراین کد سلامت دو فایده دارد؛

  1. یکی اطلاع از واکسیناسیون فرد است.

  2. دوم اینکه افراد با تست پی سی آر مثبت نتوانند در جاهای شلوغ تردد کنند تا زمانی که  سلامتشان را به دست آورند.

 این روند سبب کنترل بهتر کرونا و ابتلای افراد جدید در آینده نزدیک خواهد شد.

آقای توکلی می‌گوید: به طور مثال در ایران نیز می‌توان در سرویس کارت ملی دسترسی به اطلاعات تزریق واکسن افراد و تست پی سی آر را تعریف کرد همچنین می‌توان به طور مشخص سامانه‌ای را برای ارائه کارت سلامت تعریف کرد بدین شکل که کد ملی را وارد سامانه می‌کنند و با احراز هویت از طریق QR کد روی تلفن همراه می‌توان به وضعیت واکسیناسیون و بیماری کووید دسترسی پیدا کرد.

بر این اساس، ارائه کارت سلامت یا کارت واکسیناسیون باعث می‌شود قرنطینه هوشمند نیز اعمال شود و در جاهایی که تجمع است این افراد کمتر حضور داشته باشند؛ از سوی دیگر به دلیل اینکه برخی افراد که واکسن نمی‌زنند، از حضور در محل‌هایی که امکان آلودگی افراد را دارند، منع شوند چون کسی که  به عمد واکسن نزده است، دلیلی ندارد سینما برود یا از مترو استفاده کند؛ زیرا اگر این افراد ناقل باشند می‌توانند همه افراد را آلوده کنند بنابراین لازم است عدالت اجتماعی رعایت شود و افرادی که واکسن نمی‌زنند و پروتکل‌ها را هم رعایت نمی‌کنند از حضور در تجمعات و استفاده از خدمات اجتماعی محروم شوند.

قرار است ارائه کارت سلامت یا کارت واکسن یک اقدام میان مدت باشد و لازم است پیش از آن زیرساخت‌های لازم فراهم شودقرار است این سیستم هوشمند با همکاری آی تی وزارت بهداشت و وزارت ارتباطات شکل بگیرد. آقای توکلی اعلام کرده که لازم است در دو ماه آینده این موضوع را بررسی کنند و چالش‌هایش را دربیاورند.

معاون درمان ستاد مقابله با کرونا تهران همچنین درباره وضعیت پیک پنجم در تهران نیز هشدار داد: «ما کماکان درپیک هستیم و هنوز تعداد موارد بستری و سرپایی کاهش پیدا نکرده است هر چند که در ۴۸ ساعت گذشته آمار مختصری ثابت ماند و فکر می‌کردیم روند روبه کاهش برود، اما تعداد بیماران سرپایی و بستری روبه کاهش نبود و مختصری افزایش را شاهد هستیم. هم اینک هزار و ۵۰۰ بیمار کرونایی در بیمارستان‌های پایتخت بستری هستند و ۶۸۰ بیمار نیز در اورژانس‌ها منتظرند تخت بستری خالی شود».

امیدواریم با افزایش واکسیناسیون و ایجاد سیستمی در ارائه خدمات، پاندمی کرونا هر چه سریع‌تر در کشور مهار شود. مهار کرونا در جهان یعنی باز شدن مرزها و رفتن به سفرهایی که منتظرش هستیم. به نظر شما، ارائه کارت‌های واکسن در ایران می‌تواند موثر باشد؟