به گزارش پارس به نقل از مهر، علی عابدزاده در نشستی خبری در پاسخ به این پرسش در خصوص ورود شرکت‌های بیمه بین المللی(ECA) برای ضمانت خرید هواپیما از سوی ایران، گفت: در بخش هوایی سرمایه گذاری شرکت‌ها به چند شکل صورت می‌گیرد، یکی از راه‌ها این است خط اعتباری از کشور خریدار می گیرند دارای پوشش بیمه‌ای باشد که در این موارد بیشتر دولت‌ها دخالت می‌کنند.

وی ادامه داد: ما نمی‌خواهیم که صنعت حمل و نقل هوایی باری بر دوش دولت باشد بلکه باید بارش را برروی شرکت های حمل و نقل و سرمایه گذاران بگذارد، بنابراین پیشنهاد ما این است که این خط های اعتباری توسط شرکت‌های فروشنده یا سازمان‌های سرمایه گذار تامین شود و آنها پشتوانه لازم را از سیستم بانکی خودشان بگیرند که این روش در دنیا مرسوم است و در قبال آن بدنه هواپیما را به عنوان ضمانت همواره در اختیار دارند.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه بدنه هواپیما دارای شناسنامه است و این شناسنامه در دنیا ارزش دارد، افزود: این روش در دنیا مرسوم است و به صورت فاینانس و اجاره به شرط تملیک و سرمایه گذاری مستقیم هواپیما از سوی شرکت ها خریداری می شود، ما هم تاکید داریم که از این روش استفاده کنیم تا سرمایه های دولت را در این زمینه وارد نکنیم.

عابدزاده با اشاره به اینکه به دلیل اینکه سرمایه گذاری در حمل و نقل هوایی خیلی سنگین است و رقم ها بالا است بنابراین روش های مختلفی برای خرید هواپیما تعریف شده است، اظهار داشت: در موضوع خرید ایرباس توسط ایران ایر، صحبت از ۱۰ میلیارد دلار پول است بنابراین این روش ها در بازارهای دنیا تعریف شده است و ما نیز باید از بازارهای جهانی این شرکت ها را برای خرید هواپیما بیاوریم.

وی ادامه داد: شرکت‌های بیمه‌ای اعتبار به کشور یا به فروشنده می‌دهند و در قبال آن ضمانت‌هایی که می‌گیرند. درصدی از قیمت هواپیما را خریدار پرداخت می‌کند و بدنه هواپیما که دارای شناسنامه است در اختیار بیمه گر قرار می‌گیرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه هواپیما ر ا ۱۰ ساله یا ۱۲ ساله اجاره به شرط تملیک می‌دهند و در پایان این سال این هواپیما از نظر سندی به خریدار منتقل می‌شود، گفت: ما به عنوان سازمان هواپیمایی کشوری تمام فرآیندهای لازم را فراهم می‌کنیم زیرا این موضوع به فرآیندهای خاص نیاز دارد و باید شناسنامه هواپیما در ایران پذیرفته شود.

عابدزاده با اعلام اینکه فعلا شرکت‌های فروشنده و بیمه‌ای در حال مذاکره هستند ما نیز آمادگی داریم که شرایط را فراهم کنیم، اظهار داشت: کسانی که انتقاد کردند اکثرا از دور هستند و نزدیک به این سیستم نشدند که متوجه اتفاقات شوند، اگر نزدیک شوند نه تنها انتقاد نمی کنند بلکه می بینید که کار درستی انجام شده است.

وی با بیان اینکه وقتی می گوییم خط اعتباری دولت استفاده نمی‌شود یعنی ما به نفع کشور کار می کنیم، گفت: حداقل ۸۰ درصد هواپیماهایی که خریداری می‌شود از سوی شرکت‌های فروشنده یا سرمایه گذاران بین المللی ضمانت خواهد شد و دولت پولی بابت آن نمی پردازد.

معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این پرسش در خصوص ورود نخستین ایرباس به کشور، گفت: ما اطلاعی از این موضوع نداریم و به ما اعلام کرده اند که در سال ۲۰۱۶ هواپیما وارد کشور می شود. ورود هواپیما نیاز به نهایی شدن قراردادها و تامین فاینانس دارد. بعید است که قبل از نوروز هواپیمایی وارد کشور شود.

نیاز به هواپیماهای پهن پیکر داریم

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به اینکه برخی می‌گویند ما هواپیمای بزرگ نیاز نداریم، افزود: تعجب می‌کنم که ما چطور ۳۵ سال پیش که جمعیت ایران، ۳۰ میلیون نفر بود بزرگترین ناوگان هوایی دنیا که هواپیمای ۷۴۷ -۱۰۰ را داشتیم که نزدیک به ۵۰۰ نفر مسافر ظرفیت داشت اما الان پس از ۳۵ سال و با افزایش جمعیت ما نیاز به هواپیمای بزرگ نداریم، مگر چه فرقی میان ایرباس ۳۸۰ و بوئینگ ۷۴۷ وجود دارد، این موضوع را باید دوباره از منظر کارشناسی بررسی کنند.

عابدزاده با اعلام اینکه اگر هواپیمایی مفید نیست چرا همسایگان ما ۵۰ تا ۶۰ فروند از این هواپیماها را خریداری کردند، اظهار داشت: الان بزرگترین هواپیما در فرودگاه امام نشست و برخاست می کند ضمن آنکه اگر کمبودهایی در فرودگاه‌ها باشد، در این مدت تا تحویل هواپیماها آن را تامین می‌کنیم.

وی در خصوص اینکه گفته می شود شرکت هایی که ایرباس ۳۸۰ را سفارش داده بودند، سفارش های خود را کنسل کرده اند، گفت: هر هواپیمایی که خریداری می‌شود، یک عمر اقتصادی دارد و براساس یکسری اصول خریداری می‌شود یعنی یک شرکت هواپیمایی که وارد خرید می شود قبل از آن مطالعه می کند که در چه مدت می توان از یک هواپیما استفاده کرد.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری ادامه داد: بنابراین قرار نیست که یک هواپیما ۳۰ سال استفاده شود بلکه در مدت زمان کمتری مورد استفاده قرار می‌گیرد که اقتصادی است پس از آن هواپیما را کنار می‌گذارند اما ما عادت کردیم که یک هواپیما را ۳۵ یا ۴۰ سال نگه داریم و فکر می‌کنیم کار درستی است.

وی با تاکید بر اینکه ما باید در هر چندسال یکبار تکنولوژی جدید وارد کشور کنیم، اظهار داشت: باید هواپیما را خریداری کرده و اقتصادی عمل می کنیم و پس از استهلاک آن را کنار بگذاریم، ما الان در پروازهایمان تکنولوژی دهه ۸۰ داریم درحالیکه باید تکنولوژی دهه ۲۰۰۰ را هم کنار بگذاریم. بنابراین این بحث کارشناسی است و به راحتی قابل درک نیست.

عابدزاده در خصوص اینکه آیا تک نرخی شدن نرخ ارز تاثیری را بر شرکت های هواپیمای می گذارد یا نه، افزود: ما در بخش حمل و نقل هوایی از دوران سختی گذر کردیم که یک نرخ تحمیلی برای یکساعت پرواز در طول ۳۵ سال اخیر تعریف شده و توسط دولت به خطوط هوایی دیکته شد، این در حالی بود که نرخ تورم و نرخ ارز به شدت پایین  بالا می‌رفت و خطوط هوایی نمی‌توانستند نرخ‌ها را با این تغییرات متناسب و تنظیم کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: الان خوشبختانه با آزادسازی نرخ بلییت هواپیما، شرکت ها از این تغییرات لطماتی را نمی‌بینند زیرا لطماتی که در گذشته خوردیم آنقدر بزرگ است که احساس می‌کنیم تک نرخی شدن برای ما ثبات به همراه دارد. به هر حال شرایط صنایع حمل و نقل هوایی به مراتب بهتر است و دوران سخت ما تمام شده و درهای بین المللی به روی ما باز شده است.

ایران ایر دولتی نخواهد ماند

وی در مورد اینکه خرید هواپیما از سوی ایران ایر، رانت را برای این شرکت به همراه ندارد، گفت: یکی از مسائل آزادسازی این است که ما زمانی وارد می شویم که شرکت‌ها بخواهند رقبا را از صحنه خارج کنند و یا با هم بر خلاف منافع مردم همدستی کنند. دراین خصوص ایران ایر باید مطابق با قانون به بخش خصوصی واگذار شود و در این مدت بارها تلاش شده که این کار انجام شود اما به دلیل بزرگی کار و محدودیت‌هایی که در این سال‌ها بوده برای بخش خصوصی امکان نداشت که این شرکت را خریداری کند.

وی ادامه داد: اما در ترکیب جدید مقرر شده که ساختار مالی و اداری براساس استانداردهای بین المللی تعریف شود و آن موقع به بخش خصوصی واگذار شود. بنابراین ایران ایر می‌تواند از طریق بورس یا شرکت های سهامی عام واگذار می شود و در بخش دولتی نخواهد ماند. ایران ایر زیرساخت های قوی دارد و با بیش از ۵۰ سال سن، مسائل بازرگانی، فنی و آموزشی در آن نهادینه شده است بنابراین یک فضای خوبی برای سرمایه گذاری دارد.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری افزود:  اینطور نیست که دولت بخواهد ایران ایر را برای خودش نگه دارد و این شرکت باید وارد بازار رقابتی شده و با توجه به اینکه فضای رقابتی برای خطوط هوایی هم آماده است قطعا خطوط دیگر وارد این بازار می شوند و این شرکت را به چالش می‌کشند.

وی در خصوص واگذاری صندوق بازنشستگی ایران ایر، گفت: برای این هم برنامه داریم و طرحی را به مجلس بردیم که در آینده نزدیک سعی می کنیم این صندوق متولی پیدا کند چرا که یکی از مشکلات اساسی ما این است که باعث شده که ایران ایر نتواند به راحتی وارد بازارها شود. البته این صندوق به بخش خصوصی واگذار نمی شود و برنامه جداگانه ای برای آن داریم.

عابدزاده در مورد افزایش سرمایه ایرلاین‌های کوچکتر، افزود: الان شرکت‌ها در حال افزایش سرمایه هستند و ما فرصت ۶ ماه تعیین کردیم تا ساختارهای مالی خود را ترمیم کنند. هیچگونه اجباری برای آنها نگذاشتیم و باید مشکلات آنها را بررسی کنیم. ایرلاین ها باید خودشان تصمیم گیری کنند که چگونه افزایش سرمایه می دهند.